مهندسی سازه
به*طورکلی مهندسی سازه در ارتباط با طراحی و آنالیز سازه*های مختلف مانند ساختمان*های بلند و کوتاهِ پیچیده، پل*های بزرگ، تونل*ها، تأسیسات نفتی، سازه*های آبی و سدها، سازه*های صنعتی و نظایر آن*ها می*باشد و محور اصلی مباحث تشکیل*دهندۀ آن، محاسبه تنش*ها و نیروهای فعال در سازه*هاست. [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] دارای حوزه وسیعی است و لذا موضوعات متنوعی را دربرمی گیرد. رشته کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش سازه در ارتباط با تحلیل و طراحی انواع سازه*ها می*باشد و لذا ازجمله رشته*هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. به عبارتی هر چیزی که به آبادانی یک کشور بازمی*گردد، مانند سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دکل*های مخابراتی، ساختمان*های مقاوم و... به*نوعی به حوزه سازه*ها مربوط می*شود، ازاین*رو سازه از مهم*ترین و کاربردی*ترین گرایش*های مهندسی عمران محسوب می*شود که اکثر زمینه*های کاری عمرانی را پوشش می*دهد.

تاریخچه مهندسی سازه
تاریخچه مهندسی سازه با آغاز یکجانشینی بشر آغاز شد. اولین تاریخچه مدون مهندسی سازه با ساخت اهرام پله*ای در مصر توسط آمون هوتپ که اولین مهندسی که با نام شناخته می*شود بازمی*گردد. در این دوره سازه*های عظیمی چون اهرام در مصر، زیگورات چغازنبیل و پارسه (تخت جمشید) در ایران نام برد.
ساختار
اگر مهندسی سازه را متشکل از دو بخش تحلیل و طراحی بدانیم، سرسلسله*ی روابط تحلیلی تئوری الاستیسیته و مرجع بخش طراحی استانداردها و قضاوت*های مهندسی است. در تئوری الاستیسیته از جبر تانسورها استفاده می*شود و با استفاده از قانون هوک، دستگاه معادلات دیفرانسیل جزئی تعادل و سازگاری تشکیل می*شوند. مشهورترین روش حل عددی این دستگاه معادلات، روشی است به نام اجزا محدود.
یک مهندس سازه باید در هنگام طرح یک سازه به دو مسئله توجه کند: مسئله*ی اول بررسی مقاومت سازه در برابر بارهای وارد برسازه که شامل بارهای زنده، بار باد، برف، انسان، اشیا و بار مرده و بار زمین*لرزه و... است که با طراحی سیستم باربر و محاسبه و کنترل مقاومت کافی اعضای سازه در برابر این بارها است. مسئله*ی دوم بررسی کارایی سازه است یعنی سازه باید فاقد مواردی مانند لرزش و تغییر شکل*های خارج*ازاندازه مجاز آیین*نامه باشد؛ زیرا این موارد در کاربری سازه مشکل*زا هستند و باعث مشکلی مانند ترس در کاربران سازه و یا مواردی مانند ترک خوردن دیوارها و نازک*کاری*ها می*شوند

زمينه**هاي كاري اين رشته شامل سه موضوع زير است:

الف- طراحي و مشاوره: اين[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]، شامل طرح يا مشورت در طراحي يك پروژه است. همان*طور كه به نظر می*رسد، اين نوع زمینه کاری به تجربه زياد و مفيد و همچنين به تخصص كافي نياز دارد و معمولاً اين وظيفه بر عهده متخصصين مجرب است. كسي كه چنين وظيفه*اي به عهده مي*گيرد، عمدتاً باکارهای دفتري و كار با نقشه*هاي مختلف سروكار خواهد داشت.

ب- پيمانكاري و اجرا: اين وظيفه به*سختی وظيفه مشاوره نيست و آن تخصص لازم را ندارد. يك مجري، طرح و نقشه*ی در نظر گرفته*شده براي يك [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] را دريافت مي*كند و فقط وظيفه*اش اين خواهد بود كه طرح را به*خوبی اجرا كند. البته اكثر مشكلات سازنده*اي در همين بخش است، چراکه ممكن است نقشه*هاي بسيار خوبي طراحي شود و سازه*ها ازنظر طراحي بدون عيب و نقص باشند، اما كار در اجرا به*درستی انجام نگيرد. به همين جهت سازه*هاي ساخته*شده معمولاً بی*عیب و نقص است.

ج- نظارت: مهندس ناظر وظيفه دارد از طرف [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]، نظارت بر حسن انجام كارها را بر عهده بگيرد و همچنين وظيفه هماهنگي بين كار*ها و افراد مختلف را به انجام برساند.

با توجه به جامعیت گرایش سازه، به*طور کامل*تر می*توان گفت که فارغ*التحصیلان این دوره زمینه فنی کافی برای احراز مشاغل زیر رادارند:
- همکاری با وزارتخانه*ها و سازمان*های مسئول اجرای طرح*های عمرانی و صنعتی جهت برنامه*ریزی، طراحی و نظارت بر طرح*ها مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت صنایع، سازمان نظام*مهندسی ساختمان و واحدهای عمرانی شهرداری*ها.
- همکاری با مهندسین مشاور سازه، معمار، راه و راه*آهن و آب جهت مشارکت در طراحی و نظارت بر اجرای پروژه*های موضوع فعالیت این مؤسسات.
- همکاری با مهندسین مشاور صنعتی جهت مشارکت در طراحی و نظارت بر اجرای ساختمان*های صنعتی، کارخانه*ها، سیلوها و برج*ها.
- همکاری با مؤسسات صنعتی که به نحوی با مهندسی سازه سروکار دارند، جهت مشارکت در طراحی فرآورده*ها مانند صنایع دفاعی، کشتی*سازی و هواپیماسازی.




مهندسی عمران طیف بسیار وسیعی از کارها را در برمی*گیرد؛ یعنی اگر بخواهیم ساختمان، پل، برج، تونل، راه، سیلو و یا شبکه*های فاضلاب بسازیم در آغاز به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه*های فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن یک اصل در مهندسی عمران است.

توانایی*های موردنیاز و قابل توصیه

یک مهندس عمران باید بسیار اجتماعی و دارای توان ایجاد ارتباط با جمله سایرین باشد. چون رشته مهندسی عمران یک*رشته گروهی است؛ یعنی متخصص عمران در محیط کار خود با اقشار مختلف جامعه از جامعه کارگران، تکنسین*ها و مهندسان رشته*های دیگر سروکار دارد و باید با همه این افراد ارتباط خوبی برقرار کند تا بتواند شاهد پیشرفت و موفقیت کارش باشد

با توجه به کمیت و کیفیت درس*هایی که در این رشته ارائه می*گردد، داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه*های ریاضی و فیزیک برخوردار باشد. همچنین توان جسمی، قدرت تجزیه*وتحلیل، قدرت تجسم و دقت کافی در بسیاری از مسائل را داشته باشد

رشته مهندسی عمران دارای دو بعد اجرایی و نظری و آزمایشگاهی است. در این میان عده*ای از مهندسین جذب کارهای اجرایی می*شوند که در این صورت باید آمادگی کار در کارگاه*های داخل و خارج شهر را داشته باشند یعنی برای برنامه*ریزی و سروکار داشتن با اقشار مختلف مردم آماده باشند وعده*ای نیز جذب بعد نظری و آزمایشگاهی مهندسی می*شوند که این عده نیز باید آمادگی کارهای محاسباتی، دفتری و آزمایشگاهی را داشته باشند. کارهایی که به ریاضیات قوی و صبر و حوصله بسیار نیاز دارد

شایان*ذکر است که بسیاری از کارها و طرح*های عمرانی در خارج از محیط*های شهری بوده و فعالیت نسبتاً زیادی را می*طلبد لذا داوطلب این رشته باید علاقه*مند به کارهای عمرانی بوده و توانایی کار در محیط*های پرجمعیت را داشته باشد.




مدل*سازی اطلاعات ساختمان و تحلیل سازه
ابزار مدل*سازی اطلاعات ساختمان با داشتن خصوصیات دقیق از مصالح و خصوصیات هریک از آن*ها و ابزارهای تحلیل در موارد گوناگونی از قبیل انرژی تحلیل مقاومت و پایداری و ... امروزه مورد استفاده قرار می*گیرد.[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ][تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
منابع
1- ستوده بیدختی، امیرحسین، 1393، مقدمه*ای بر کاربرد مدل*سازی اطلاعات ساختمان در مدیریت پروژه*های ساخت، اولین کنفرانس ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعه پایدار، تهران، مؤسسه ایرانیان، انجمن معماری ایران،


نویسنده : گروه تحریریه مهندسین مشاور [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]