معمولا در بدو ورودتان به یک ساختمان چه چیزهایی جلب توجه میکنند؟ به ترتیب اول درب ورودی و سپس ورودی ساختمان. شاید برای هرکدام از ما پیش آمده باشد که برای خرید یا اجاره یک آپارتمان به ساختمانی مراجعه کرده باشیم و در همان بدو ورود پس از برخورد با یک ورودی یا لابی فرسوده و خراب و کثیف از عقد قرارداد منصرف شده باشیم و یا بالعکس به خاطر مواجهه با مشاعات تمیز و نوسازی شده از برخی ایرادات کوچک چشم پوشی کرده باشیم.

در ساختمانهای شمالی معمولا از حیاط وارد شده و سپس از درب دیگری وارد لابی یا راه پله میشوید . در ساختمانهای جنوبی هم معمولا مستقیما از کوچه وارد ساختمان می شوید . اگر برای خرید یا اجاره یک واحد آپارتمانی وارد یک ساختمان شده باشید ، همه چیز از همان ابتدا جلب توجه میکنند. از درب ورودی تا سنگ و سرامیک دیوار و راه پله ، آسانسور ، سقف ، و نرده های راه پله ، مبلمان لابی و لوستر ، حتی یک گلدان . دلیل این همه دقت چیست؟ تمیزی و سالم بودن هر کدام از این عناصر این ذهنیت را در ذهن شما رغم میزند که این ساختمان دارای مدیریت قوی بوده و تعمیرات و نگهداری از ساختمان به نحو احسن انجام می گردد. در واقع میتوان گفت ، مشاعات ساختمان ، اعم از حیاط ، لابی ، پارکینگ ، آسانسور و راه پله شناسنامه یک ساختمان است .
ساختمانهایی که دارای لابی هرچند کوچک هستند این فرصت را دارند تا با کمی سلیقه ، ورودی ساختمانشان را تا حد امکان به روز ، شیک و چشم نواز کنند . اما در ساختمانهایی که طراحی آنها به گونه ایست که مستقیما از پارکینگ وارد آسانسور میشوند کار کمی دشوارتر است . شاید فضای کافی برای زیباسازی وجود نداشته باشد اما آن هم با کمی تدبیر قابل حل است .


برای بازسازی یا دیزاین یک لابی الزاما نیاز به صرف مخارج هنگفت نیست . گاهی حتی قرار دادن یک آباژور و یا حتی یک گلدان میتواند بسیار تاثیرگذار باشد . در ادامه به بیان چند راهنمایی و نکته در خصوص بازسازی لابی آپارتمان خواهیم پرداخت:
بازسازی کف و دیوار های لابی :

سنگهای شکسته و ترک خورده بسیار ، خط خراش روی گچ دیوار ، سنگهای رنگ و رو رفته به کرات در ورودی و لابی ساختمانهای قدیمی به چشم میخورد . پیشنهاد ما این است که آنها را با سنگ یا سرامیک های جدید تعویض کنید . اگر دیوار های لابی گچی و رنگ شده است ، آنها را تا سقف سنگ کنید . سنگ عمر و دوام بالایی دارد و هنگام اسباب کشی های متعدد و در اثر برخورد لوازم هنگام جابجایی مقاوم است و آسیب نمیبیند . ترجیحا از سنگ تراورتن استفاده کنید . بافت آن یکنواخت تر و استحکام بالایی دارد.
اگر فضای ورودی شما نور کمی دارد و کوچک است از سنگهای روشن تر استفاده کنید . برای بخشی از دیوارها ، سنگ آنتیک میتواند گزینه خوبی باشد .


بازسازی سقف لابی :

اگر سقف ورودی یا لابی شما به اندازه کافی بلند باشد ، میتوان با یک طراحی هوشمندانه و با استفاده از کناف ، و نورپردازی ، جلوه ای خاص با فضا بخشید


اتاق آسانسور :

کف آسانسور ها به مرور زمان مستهلک شده و خراب میشود . برای تعویض آن میتوانید از لمینت ، کفپوش pvc ، سنگ طبیعی ، و یا کف پوش پولی یورتان رنگی یا سه بعدی استفاده کنید . به دلیل تردد زیاد در آسانسور ، کفپوش های لمینت توصیه نمی گردد. سایر گزینه ها بسته به شرایط قابل استفاده است .
اگر داخل کابین آسانسورتان آیینه لب پر ، ترک خورده یا شکسته دارید فورا آنرا تعویض کنید. نور و لامپ به تعداد کافی داخل آن نصب کنید .

نورپردازی لابی :

گزینه های زیادی برای نورپردازی در اختیار دارید . لوستر ، چراغ های smd و ال ای دی ، شلنگهای ال ای دی ، آباژور و ... بسته به نوع طراحی لابی قابل نصب است.
گل کاری یا قرار دادن گلدان طبیعی :

اگر لابی شما نور آفتاب دارد حتما به شما پیشنهاد میکنیم یک گلدان سبز در گوشه از لابی قرار دهید .
مبلمان :

بسته به فضایی که در اختیار دارید لابی ساختمانتان را مبله کنید . حتی در حد قراردادن دو صندلی و یک میز عسلی . نیاز به تهیه یک دست مبلمان 7 نفره نیست . کارایی این مبلمان یا صندلی علاوه بر زیبایی ، استفاده در برای مدت کوتاه مثلا انتظار برای رسیدن تاکسی یا جلسه ای چند دقیقه ای با یکی از اعضای ساختمان است .