سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

پل طبیعت؛ زیباترین پل مدرن ایران

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: پل طبیعت؛ زیباترین پل مدرن ایران

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    دی -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد
    محل سکونت
    برازجان
    رشته تحصيلي
    عمران
    نوشته ها
    498
    پسندیده
    1,743
    مورد پسند: 1,127 بار در 418 پست
    میزان امتیاز
    1508

    پل طبیعت؛ زیباترین پل مدرن ایران


    پل طبیعت؛ زیباترین پل مدرن ایران




    همشهری جوان - شهریار شکروی: چند روز پیش با حضور شهردار تهران، زیباترین پل مدرن کشور افتتاح شد. یک گزارش کامل در مورد هر چیزی که می خواهید درباره پل طبیعت بدانید


    بیشتر ما هر وقت اسم تهران را می شنویم اغلب سروصدای ماشین ها و ترافیک های سنگین ساعت 7 به ذهن مان می آید اما وسط این همه هیاهوی این شهر بزرگ، هستند جاهایی که رفتن شان بدجوری حال آدم را خوب می کند. حالا خیلی فرقی نمی کند که مقصد کوه های تهران باشد، یا یک پارک بزرگ و سرسبز، یا یک تئاتر درست و حسابی.






    این وسط اما شاید کمتر کسی فکر می کرد که یک روز، رفتن روی یک پل هم خودش تفریح محسوب شود اما از آنجایی که برای ما ایرانی ها اساسا کار نشد ندارد، به همت بر و بچه های شهرداری که خیلی هایشان را آقا مهندس ها و خانم مهندس ها! (هان؟! پس چی فکر کردی؟!) جوان و هم سن و سال ما تشکیل می دهند، هفته پیش بزرگترین پل غیرخودرویی کشور افتتاح شد.



    این پل که مدت ها بود بدجوری توجه مردمی را که مسیرشان از اتوبان های همت، حقانی یا مدرس می گذشت جلب کرده بود، پل طبیعت نام دارد و بوستان طالقانی را به بوستان آب و آتش متصل می کند. اگر شما هم کنجکاو شدید که بیشتر از این پل و ویژگی های منحصر به فرد آن سر در بیاورید، با ما همراه باشید!


    اگر اهل تهران باشید یا مدتی در آن اقامت کرده باشید، حتما با اراضی عباس آباد آشنایی دارید. اراضی بسیار وسیعی که گستره آن از بزرگراه حقانی آغاز می شود و تا خیابان بهشتی ادامه دارد. طبق طرح ریزی های کلان نظام، مقرر شده که این اراضی به کاربری های فرهنگی و طبیعی اختصاص پیدا کند.






    در همین راستا شهرداری تهران اقدام به برنامه ریزی گسترده برای بخش های مختلف آن کرده و ثمره این طرح ریزی ها افتتاح طرح های متعدد با کاربری های متفاوت در این اراضی است.



    از بوستان آب و آتش و بوستان بنادر تا باغ موزه دفاع مقدس و ... آخرین طرحی که چند روز قبل در این اراضی افتتاح شد، پل طبیعت بود که حسابی سروصدا به پا کرد.




    قصه از کجا شروع شد؟


    اوایل سال 88 بود که شهرداری تهران یک مسابقه جالب طراحی سازه ترتیب داد. موضوع این مسابقه این بود که شرکت کنندگان باید در مرحله اول یک ایده برای طراحی یک پل می دادند اما چه پلی؟ پلی که تنها وظیفه آن ایجاد مسیر عبور نباشد، پلی که در واقع خودش وسیله ای برای تفریح مردم باشد.





    از بین ایده های مختلف ارائه شده، چهار طرح به مرحله فینال راه پیدا کرد؛ جایی که در آن شرکت کنندگان باید طرح نهایی سازه را ارائه می کردند. پس از بررسی کارشناسان و اساتید مختلف، سرانجام طرح خانم لیلا عراقی به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد و پروژه ساخت پل طبیعت آغاز شد.



    بعد از آن و طی چهار سال گذشته مراحل حفاری، خاکبرداری، برش، آماده سازی و نصب قطعات با سرعت بالایی و با همت صدها نفر از مهندسان ادامه یافت تا اینکه بالاخره در روز 30 مهر و با حضور شهردار تهران، این پل رسما افتتاح شد.




    حالا چی هست که آنقدر شلوغش کردن!


    به نکته خوبی اشاره کردید. پل طبیعت ویژگی های مهندسی و هنری زیادی دارد که آن را از بسیاری از سازه های مشابه متمایز می کند. اولین ویژگی آن که خیلی به چشم می آید، طراحی خاص و تمام فولادی آن است. در اصول مهندسی، طراحی یک سازه عظیم صرفا از فولاد امری نیست که رایج باشد و مهندسان طرح را با با چند چالش جدی مواجه می کند.


    اول اینکه در این حالت شما مجبورید برای اتصال قطعات عظیم فولادی صرفا از جوشکاری استفاده کنید. طبیعی است که جوشکاری 14 هزار قطعه عظیم آن هم در ارتفاع و در شرایطی که درست زیر پای مهندسین و تکنسین ها، تردد خودروهای بزرگراه وجود داشت، چه مخاطراتی را با خود همراه می کرد و چه میزان از دقت باید در اجرای عملیاتی پروژه به کار گرفته می شد.



    دومین چالش پیش رو، امکان احداث تنها دو پایه برای پل به علت محیط قرارگیری آن بود. عمده وزن سازه می بایست توسط همین دو پایه تحمل می شد که با توجه به طول 300 متری آن و عدم استفاده از کابل های نگهدارنده، نیازمند طراحی بسیار دقیق و محاسبات پیچیده استاتیک بود.



    برای همین طراحان پل از نوعی فولاد مخصوص به نام فولاد D523 استفاده کردند که در عین اینکه وزن سنگینی ندارد، مقاومت بسیار بالایی در برابر خورندگی و مشکلات جوی از خود نشان می دهد. از دیگر ویژگی های این سازه، حفاری و خاکبرداری پیشرفته آن بود. در حالی که این پل تنها دو پایه در زمین دارد اما برای همین دو پایه حدود 2200 متر مربع حفاری صورت گرفت و حجم کل خاکبرداری 8320 متر مکعب بود.




    چی داره آن وقت این پل؟


    پل طبیعت از سه طبقه تشکیل شده است که ترکیب این سه طبقه خوراک یک گشت و گذار درجه یک را برای همه مردم فراهم می کند. در طبقه اول برج که دیواره های شیشه ای دارد، فضاهایی مثل کافه - گالری و کافی شاپ و ... قرار گرفته که با توجه به نمای فوق العاده آن می تواند چند ساعت خاطره انگیز را برای شما رقم بزند.




    طبقه دوم پل بیشتر برای کسانی طراحی شده که صرفا قصد عبور از روی پل را دارند و نمی خواهند خیلی در آن توقف کنند. هر چند که در همین طبقه هم سکوهایی تعبیه شده که از هر دو بخش شمالی و جنوبی دید فوق العاده ای به تهران دارد که می تواند مورد استفاده همه به خصوص نقاشان و عکاسان قرار گیرد. از دیگر ویژگی های باحال این طبقه فضای سبز آن است که طراحی و اجرایش با تلاش متخصصان فضای سبز انجام شده.



    طبقه سوم پل اما ویژه آن دسته از کسانی است که می خواهند وقت شان را به مشاهده مناظر زیبا و گرفتن عکس های یادگاری یا یک دورهمی خانوادگی اختصاص بدهند. طبقه سوم در واقع از دو بخش تشکیل شده که به صورت دو حلقه بر روی طبقه دوم قرار دارد و بهترین دید را بین طبقات دیگر دارد و ظرفیت پذیرفتن تعداد زیادی از مردم را در روزهای شلوغ دارد.




    چی کار کنیم بیشتر خوش بگذره؟


    پل که خودش یک تفرجگاه کامل است اما برای اینکه عیش تان را کامل کنید باید خدمت تان عرض کنیم که مسیر رسیدن به پل هم خودش یک تفریح جدا محسوب می شود.





    پل طبیعت بین بوستان طالقانی و بوستان آب و آتش قرار گرفته، پس طبیعی است که برای رسیدن به پل باید از یکی از این دو بوستان تشریف ببرید. اگر از سمت شرق بروید، باید از دل بوستان طالقانی خودتان را به سر پل برسانید. طراحان برای این قسمت هم فکری جداگانه کرده اند؛ به طوری که اگر از این سمت بروید ملاحظه می کنید که قسمت انتهایی بوستان طالقانی از طراحی جدید و زیبایی برخوردار شده.



    اگر هم مسیرتان از غرب می گذرد، باید ابتدا از بوستان آب و آتش عبور کنید و پس از گذشتن از میان فواره های آب و شعله های آتش! خودتان را به سر غربی پل برسانید. به این ترتیب اگر بتوانید چند ساعت وقت در برنامه تان خالی کنید، امکان یک پیاده روی طولانی بین این دو بوستان و عبور از روی پل وجود دارد که به عنوان پیشنهاد ویژه ما ارائه می شود.




    تمام مسیرهای دسترسی به پل


    چه جوری برویم؟


    یک مشکلی که شاید با آن مواجه شوید، نحوه رفتن به پل است. ما در اینجا برایتان یک راهنمای کامل برای رسیدن به پل طبیعت با هر وسیله ممکن! قرار داده ایم.





    اگر می خواهید با مترو بروید



    سر راست! خودتان را به یکی از ایستگاه های خط مترو یک می رسانید و تشریف می برید ایستگاه حقانی. از مترو که پیاده شدید، دو قدم آن ورتر پارک طالقانی قرار دارد و برای رسیدن به پل باید از پارک عبور کنید.




    اگر می خواهید با اتوبوس بروید


    بهترین راه این است که خودتان را به پل سید خندان یا میدان ونک یا میدان رسالت برسانید. (که تقریبا از همه جای تهران تاکسی به این دو مقصد وجود دارد.) اگر میدان رسالت رفتید که مستقیما سوار اتوبوس های ونک - رسالت شوید. اگر رفتید پل سید خندان هم باید سوار اتوبوس های همان خط شوید که ایستگاه شان در ضلع شمال شرقی پل قرار دارد.






    اگر از این دو ایستگاه به سمت ونک می روید، باید در آخرین ایستگاه پیاده شوید. از آنجا می توانید پیاده خودتان را به بوستان آب و آتش برسانید. اگر هم گذرتان به میدان ونک افتاد، باید سوار اتوبوس های ونک - رسالت شده و در اولین ایستگاه (ایستگاه مترو) پیاده شوید.




    اگر می خواهید با تاکسی بروید


    تاکسی ها هم همان مسیر اتوبوس ها را دارند، فقط با تنوع بیشتر. اگر به میدان ونک تشریف ببرید، باید سوار ماشین ها به مقصد مترو حقانی شوید و نرسیده به مترو و کنار بوستان آب و آتش پیاده شوید. اگر هم از رسالت یا سید خندان تشریف آوردید، باید قبل از رسیدن به مترو، کنار پل هوایی مترو حقانی پیاده شوید تا بتوانید بروید آن دست بزرگراه.




    اگر می خواهید با خودروی شخصی بروید





    رفتنش خیلی راحت است ولی پیدا کردن جای پارکش به خصوص در روزهای تعطیل اشک تان را در می آورد! دو راه اصلی وجود دارد. یکی اینکه از خیابان میرداماد وارد خیابان آفریقا (نلسون ماندلا) شوید و به سمت شمال حرکت کنید. فقط حواستان باشد قبل از اینکه خیابان تمام شود و به آخر بزرگراه برسید، دنبال جای پارک باشید چون طبیعتا در بزرگراه نمی شود پارک کرد.



    راه دیگر هم این است که بیندازید در اتوبان حقانی از غرب به شرق و سپس وارد خیابانی که بین بوستان طالقانی و باغ موزه دفاع مقدس قرار دارد شوید. خیابان مذکور ماشاءالله حسابی بلند است و به احتمال زیاد جای پارک گیرتان می آید.

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]




    IROMRAN ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ IROMRAN




    ویرایش توسط boushehromran : ۱۷ ۰۸ -۱۳۹۳ در ساعت 12:54
    9 کاربر مقابل پست boushehromran عزیز را پسندیده اند: admin,asl148,hastiduck,katayoon,mehrdad52,sara.Architect,shahed ahmadi,SIAMAK-TORKASHVAN7,star10

  2. Top | #2


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    370
    پسندیده
    693
    مورد پسند: 1,134 بار در 353 پست
    میزان امتیاز
    1304

    مدیریت محترم ارشد:
    با سلام وتشکر از این موضوع بسیار جالب ومهم :
    قبلا هم در تایپیک های گذشته اشاره کردم: اگر میدان در عرصه های مختلف کار وتلاش برای جوانان فرهیخته ایرانی باز باشد -در خلاقیت وابتکار جز ده کشور اول جهان خواهیم بود. ودر عین حال برخلاف نظر حناب خبرنگار -که البته خرده ای بر ایشان نیست-چون احیانا فنی نیستند-ما در حوزه اجرایی جوشکاران بسیار ماهر وبا تجربه ای داریم که سازه هایی بمراتب خطرناکتر از نظر ارتفاع را در برج سازی ها از این پل-با موفقیت اجرا نموده اند. ودر این جا باید از کارگر واستاد کار ماهر وزبده هم تشکر کرد. والبته این مورد که گفتم از عظمت و صعوبت چنین پروژه های مهمی نمی کاهد. بامید پیروزی وسرافرلزی مهندسان ایرانی در صحنه های رقابت جهانی. وبا تشکر مجدد از شما در گرد اوری مطالب خوبی از این دست.
    6 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: admin,boushehromran,mehrdad52,sara.Architect,sarbaz121,star10

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 11:29 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو