رزین پلی یورتان از جمله رزین های صنعتی است که در سال 1937 میلادی توسط فردی به نام اوتو بایر به واسطه واکنش دی*ایزوسیانات و یک پلی ال (الکل چند عاملی) ساخته شد.
"پلی الی" که جزو ترکیبات اصلی رزین های پلی یورتان است، با کمک روغن کرچک اصلاح می شود. در سنتز رزین های پلی یورتان از موادی استفاده شده که نتیجه به کارگیری آن ها، تنوع بیشتر کفپوش های پلی یورتان نسبت به [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] است چرا که با کوتاه و بلند کردن زنجیرهای پلی ال و همچنین دستکاری و تغییر آن به راحتی می توان خواص مختلفی را از این نوع کفپوش ها دریافت کرد.
کفپوش های پلی یورتان را می توان جزو پر کاربردترین و در عین حال با کیفیت ترین مواد پوششی مصرفی در ایران و جهان به حساب آورد. این نوع کفپوش ها به دلیل مقاومت بالایی که نسبت به دمای پایین دارند، بسیار مناسب سردخانه ها و اتاق های انجمادی که دمای آن ها تا 40- درجه هم می رسد.
کفپوش پلی یورتان چیست؟

اگر به دنبال کفپوشی هستید که هم تزئینی باشد و هم کاربردی، کفپوش های پلی اورتان کاملا رضایت شما را جلب می کنند. از کفپوش های PU در مقایسه با کفپوش*های اپوکسی، برای استفاده از سیستم گرمایش از کف به عنوان تکنیکی رایج در خانه*ها و آشپزخانه*های مدرن، بسیار مناسب*تر هستند. بعلاوه، این کفپوش را می توان بر روی اکثر کفپوش های موجود اجرا کرد. مواد پلی یورتان چندین برابر محکم*تر از کف*های چوبی، کف*های لمینت یا کاشی*ها بوده و به دلیل خاصیت ارتجاعی بالاتر، راه رفتن روی آنها بسیار راحت تر است. کفپوش های پلی اورتان تنوع طرح و رنگ بسیار بالایی دارند و می توان آنها را با هر سبک دکوراسیونی هماهنگ کرد.
تفاوت های کفپوش پلی یورتان با کفپوش اپوکسی

از جمله تفاوت های بارز بین دو نوع کفپوش پلی یورتان و اپوکسی می توان به مقاومت در مقابل نورخورشید (anti UV) و مقاومت سایشی بالای پلی یورتان نسبت به اپوکسی اشاره داشت و این بدان معناست که هم در مورد مسئله خط و خش مقاوم تر می باشند و هم در جذب کردن نیروی وارده، بهتر عمل خواهند کرد و دلیل آن هم، مقدار بیشتر الاستیسیته رزین پلی اورتان نسبت به رزین اپوکسی می باشد.
همچنین به خاطر مقاومت در مقایل بسیار بالایی که در مقایل نور خورشید دارا هستند توصیه می شود برای مصارف بیرونی از این نوع کفپوش ها استفاده شود به این دلیل که دچار پدیده گچی شدن (Chalking) نمی شوند.
مورد دیگر از تفاوت های بین این دو نوع کفپوش، سختی پایین تر پلی یورتان است اما بر خلاف باور عمومی، این کفپوش ها آنقدر نرم نیستند که بتوان از آن ها برای ترک ها استفاده کرد چرا که سختی آن ها بر مبنای Shore D چیزی بین 60 تا 65 است.
با این وجود از رزین پلی اورتان می توان برای تولید ماستیک های درزگیر برای کفپوش های بتنی استفاده نمود.
نکته ایی که می بایست در نظر داشت، خاصیت جذب رطوبت توسط رزین پلی اورتان است. این نکته به هنگام اجرا بسیار حائز اهمیت می باشد.
این دو نوع کفپوش پوش در نحوه رفتارشان در برابر مواد شیمیایی نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند و می شود گفت که پلی یورتان در برابر " اسید لاکتیک " مقاومت بهتر و بالاتری را نسبت به کفپوش اپوکسی داشته باشد و کمتر دچار زردشدگی(Yellowing) و خوردگی می شود، لازم به ذکر است دقیقا به همین علت است که پیشنهاد می شود در صنایع غذایی مخصوصا لبنیات از کفپوش های پلی یورتان استفاده شود.