هدف اصلی ساخت پله گرد یا صاف در داخل منازل، جابجایی افراد در طبقات می باشد. البته عملکرد پله گرد فلزی تنها جابجایی افراد نیست، بلکه برای زیباتر شدن دکوراسیون داخلی منازل نیز استفاده می شود. پله گرد فلزی هم در فضاهای کوچک کاربرد دارد و هم در فضاهای بزرگ. برای رسیدن به یک ارتفاع مناسب برای پله ها، یک عدد باکس با ارتفاعی بیشتر از هر پله به شکل میز یا سکو طراحی شده است و در کف زمین قرار میگرد و تا قسمت زیرین شروع پله ادامه دارد. این باکس برای دکور و بهره برداری طراحی می شود. از مکان زیر پله ای پله ی صاف برای قرار دادن ست تلویزیون یا وسیله های دیگر استفاده می شود.


چیزی که کاملا مشخص است این می باشد که برای فضاهای کوچک بهترین انتخاب ساخت پله گرد می باشد، زیرا می توان با محاسبه پله گرد با شعاع کمتر، فضای کمتری را نمسبت به پله های صاف اشغال کرد. با این کار می توان اشغال فضا را به حداقل رساند. بنابراین اگر فضای داخلی خانه ی شما کوچک است بهتر است از ساخت پله گرد فلزی استفاده کنید زیرا هم فضای کمتری اشغال می کنید و هم زیبایی دکوراسیون داخلی را بیشتر می کنید.


برای اتصال به مکان زیر شیرونی نیز می توان از پله گرد فلزی استفاده کرد زیرا هم فضای کمتری را اشغال می کند هم مناسب تر می باشد. البته ناگفته نماند که می توان در کنار دیوار با ساخت یک پله صاف فضای پایینی را به زیر شیروانی متصل کرد به گونه ای در ابتدا دو پلکان در نظر گرفته شود و با یک پاگرد کوچک به ادامه پله که همجوار با دیوار می باشد، ساخته شود. به دلیل اشغال نکردن فضا، نیازی به ساخت نرده ندارد تنها کافیست یک نرده متصل به دیوار برای کمک گرفتن جهت بالا رفتن طراحی شود.
بهتر است مطلب آشنایی با کاربرد پله گرد و مزایا و معایب استفاده از آن را هم مطالعه کنید.
فضای زیر این پلکان نیز می توان به عنوان کابینت یا کمد در نظر گرفته شود. با استفاده از مکان زیر پله می توان از فضا های پرتی خانه به خوبی استفاده کرد. رنگ پله های داخلی خانه اغلب با رنگ و طرح کفپوش فضای سالن یکی باشد یعنی در هماهنگی کامل باشند. البته می توان برای نمای بیشتر از حاشیه ی سفید و دورکشی استفاده کرد تا فضای راه پله زیباتر شود.


بنابراین شما می توانید با استفاده از پلکان دو بخش مجزا خانه را به هم اتصال دهید و دکوراسیون داخلی منزل خود را زیباتر کنید.




با توجه به اینکه ما از پله گرد فلزی برای اتصال بین دو طبقه و جابه جایی افراد استفاده می کنیم، این امکان را داریم تا با کمی محاسبه از این عنصر کاربردی به عنوان عنصر زیبا که منزل را زیباتر می کند استفاده کنیم. حال با این وجود قصد داریم شما را با برخی از جذاب تریین مدل های پله گرد فلزی آشنا کنیم


پله گرد تفکیک شده




یکی از مدل های پله گرد، پله گرد تفکیک شده می باشد. برای طراحی این مدل از پله گرد یک سقف بلند، بارز ترین خصوصیات آن است.


پله گرد به دو بخش متضاد و معکوس تقسیم می شود و در کناری ترین قسمت دیوار روشنایی های کوچک قرار گرفته است که راهنمایی رفت و آمد می باشد. می توان از خورده سنگ های سفید در قسمت زیر پله گرد فلزی استفاده کرد تا حس قضای باز به محیط داخلی غالب شوذد. با توجه به موارد فوق به هیچ وجه نمی توان منکر طراحی زیبا و همهنگ این نوع پله گرد شد.


بهتر است مطلب چگونه می توان یک پله مناسب برای خانه انتخاب کرد؟ را هم مطالعه نمایید.


پله گرد چوبی شناور
یکی دیگر از انواع پله گرد، پله گرد چوبی شناور می باشد که اغلب در خانه های کوچک مورد استفاده قرار میگرد. سادگی و خطوط مستقیم موجود در این نوع پله گرد از ویژگی های بارز آن می باشد.توجه داشته باشید که طراحی پله های معاق فضا ی کوچک را بزرگتر جلوه می دهد. با این وجود می توان گفت این نمونه طراحی جزو نمونه های طراحی ایده آل محسوب می شود.


منبع : پله گرد آس استپ