یکی از مطمئن*ترین سیستم*های گرمایشی جهت افزایش دما و انتقال حرارت عالی محیط و سالن*ها «هیتر تابشی لوله*ای» می*باشد که به آن بخاری تابشی لوله*ای نیز گفته می*شود.


این دستگاه*ها با عنوانی چون «گرماتاب صنعتی» نیز شناخته شده است و امروزه به عنوان یکی از مناسب*ترین و کارآمدترین سامانه*های گرمایشی در سالن*های صنعتی، انبارها، تعمیرگاه*های خودرو، سوله*ها، مجموعه*های ورزشی، پارکینگ*ها، ایستگاه*های مترو و… مورد استفاده قرار می*گیرد.


معتبرترین تولید کننده سامانه*های گرمایش تابشی لوله*ای در ایران، شرکت اخگرتابش است. این برند دستگاهی نظیر؛ کوره هوای گرم، هیتر تابشی لوله*ای گلخانه*ای، هیترهای تابشی سرامیکی، هیتر تابشی چتری و… را در بهترین کیفیت تولید می*کند.


عملکرد سیستم*های گرمایش تابشی نیز به این صورت می*باشد که شعله*ای پرحرارت توسط مشعل تشکیل شده است. و به واسطه فن در طول مسیر لوله هدایت می*شود. حرارت ایجاد شده در سطح لوله توسط رفلکتور به نقاط مورد نظر می*تابد و امواج حرارتی پس از برخورد با اجسام انرژی گرمایی خود را آزاد می*کنند، در نتیجه این سیستم نیازی به هوا برای انتقال دما ندارد که این امر نمایانگر کارایی این سیستم حتی در گرمایش فضا می*باشد.


مزیت*های هیتر تابشی لوله*ای
بدون صدا و عدم مزاحمت برای نیروهای کار
گرمایش سالن بین 10 تا 20 دقیقه
حذف موتورخانه مرکزی در مجموعه
هزینه اولیه کمتر نسبت به سایر روش*ها
کاهش 40 تا 60 درصدی در مصرف گاز
کاهش مصرف برق تا 90 درصد
گرم بودن سالن حتی در صورت باز بودن درب
عدم نیاز به سرویس و نگهداری و ایمنی بالا


آشنایی با روش*های انتقال حرارت تابشی
یکی از نکات مهمی که باید در خصوص انتقال حرارت گرما بدانیم این است که چیست و روش*های آن چگونه می*باشد؟!


می*توان با یک مثال ساده شروع کرد؛ سیاره زمین با تابش نور و حرارت خورشید گرم می*شود. و همه ما می*توانیم گرمای دریافتی از خورشید را احساس نماییم. در واقع حیات به گونه*ای که ما در زمین تجربه می*کنیم، بر مبنای موقعیت ما نسبت به خورشید جریان دارد. مشاهده گرمایش زمین توسط خورشید، همواره ایده*ی اصلی استفاده از سامانه*های تابشی برای گرمایش فضاها بوده است.


اما از قریب به یک قرن پیش با پیدایش انواع سامانه*های گرمایش حرارت مرکزی و کاربرد تجهیزاتی نظیر دیگ های بخار، مشعل، رادیاتور، هوارسان و کوره های هوای گرم، به تدریج روش*های گرمایش سنتی به فراموشی سپرده شده*اند. بدین ترتیب نقش تبادل حرارت همرفتی در گرمایش فضاهای داخلی بر تبادل حرارت تابشی فزونی یافت.


اما به تدریج با پیشرفت فناوری، بار دیگر رویکردی جدید به این سامانه*ها به ویژه جهت گرمایش فضاهای بزرگ صورت گرفته است. به گونه*ای که طی ۲۰ سال اخیر سامانه*ی گرمایش تابشی لوله ای به عنوان کارآمدترین سامانه*های گرمایشی فضاهای بزرگ در کشورهای توسعه یافته شناخته شده است.


اصول انتقال حرارت هیتر تابشی لوله*ای
برخلاف مکانیزم هدایت و جابه جایی که در آن ها انتقال انرژی از طریق محیط مادی صورت می گیرد. در تابش انرژی می تواند حتی از ناحیه ای که به طور کامل خلاء میباشد، عبور نماید. این انتقال از طریق امواج الکترومغناطیس صورت می*گیرد تابش در تمامی طول موج های طیف الکترومغناطیسی می تواند انجام پذیرد.


حرارت تابشی بازه*ی کوچکی از طول موج*های طیف الکترومغناطیسی است. که در آن انتقال انرژی به صورت حرارتی صورت می گیرد و بین طول موج های ۰/۷ تا ۴۰۰ میکرو میلیمتر قرار دارد. سایر طول موج های طیف الکترومغناطیسی که در محدوده*ی اشعه*ی X و ۷ و همچنین امواج رادیویی قرار دارند. هر چند دارای کاربردهای فراوانی می باشند، اما در تابش حرارتی نقش چندانی ندارند.


اساس عملکرد سامانه های گرمایش تابشی نیز همین سازوکار است سطحی که دمای بالایی دارد، انرژی گرمایی را به صورت تابش به سوی افراد، اجسام و سطوح مقابل خود می پراکند. این امواج با برخورد به افراد مجددا به انرژی گرمایی تبدیل می شود و در آن ها احساس گرما ایجاد می کند. میزان انرژی گرمایی انتقالی از طریق تابش به عوامل مختلفی از جمله اختلاف دمای دو جسم مقابل یکدیگر بستگی دارد.

منبع: [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]