12 فایل پیوست
ابر سازه وبرج بلند :Torre Mayor
برج "تورمایور"در مکزیکو سیتی با اتفاع 225 متر(حدود723فیت-از تراز 0.00 روی زمین-اسفالت-وبدون احتساب طبقات زیرزمین ) در 55 طبقه(از تراز صفر) یکی ازبلندترین سازه های مکزیک است.که در پایتخت :مکزیکو سیتی ساخته شده است. سوای مسائل مطرح زیبایی معماری وفرم -انچه از نطر سازه مهم است : احداث چنین ابر سازه ای در یکی از مناطق جهان با گسل های فعال وخطر زلزله خیزی بالا است. ارشیتکتور معماری :دو مشاور طراحی واجرایی:Zeidler Partnership Architect و Adamson هستند.
سازه برای 8.5 ریشتر بزرگای زلزله طرح شده است.کمی بیشتر ازیک سازه مشابه(برج بانک) در شهر لوس انجلس با خطر زلزله بالا (گسل خطرناک سن اندریاس) در ایالت کالیفرنیا (برای 8.3) ریشتر.
سیستم های لرزه بر:انطور که در منابع محدود وبدون جزیییات کافی دیدم(که البته مشاوران ومجریان این قبیل سازه ها بعلل محرمانه نگهداشتن خلاقیت های محاسباتی واجرایی خوداز تشریح انها خودداری می کنند):شامل :بکار گیری:بادبندهای معمول:X,V,بصورت نمایان در نما (پنجره ها) با نظر مهندسین معمار از نطر زیبا سازی -وسیستم لوله گذاری جانبی ومحیطی-ومهمتر از انها:نصب 96 کمک فنر ویسکوز (استهلاکی دمپینک) و اتصالات صلب ونیمه صلب در قابها ست.
دهسال بیشتر از بهره برداری این سازه نمی گذرد ودر این مدت زلزله 7.6 در مقیاس ریشتر(که تقریبا مشابه زلزله های: طبس و منجیل وکرمان ما را با هزاران کشته وخسارات فراوان روبرو کرد)
در مکزیکو سیتی -محل اجرای این سازه وسازه های مشابه ان -اتفاق افتاد--بعدها مشخص شد بسیاری از افرادی که در این سازه زندگی وکار می کنند-اصلا متوجه نشده اند .وارتعاشات را بصورت خفیف در حد کارکرد اسانسورها! وخودروها در پارکینگ ها تصور کرده اند!.لازم بتوضیح است که:این سازه 13 طبقه فقط پارگینگ دارد:4 طبقه زیر زمین و9 طبقه بالای زمین.
77000مترمربع فقط فضای اداری دارد.مساحت ساختمان بابعاد:80X80m2تا طبقه چهارم-واز چهارم تا دهم :65x80m2واز 11 تا 53 حدود:36x48m2 کاهش می یابد.
جمعیتی حدود 8000نفر دران کار ویا زندگی می کنند.29 اسانسور با سرعت :6.7m/sec این افراد را انتقال می دهند. در یک نما(جنوبی) فقط :30000مترمربع شیشه مصرف شده است.
سازه از نظر مهندسی مکانیک وبرق نیز هوشمند است.سیستمهای مکانیکال طراحی شده هوشمندانه: در مواقعی که الاینده های محیطی(هیدروکربورهای غیر اشباع وسرب ناشی از سوخت خودروها در ترافیک-چیزی که درتهران گاه به چندین برابر حد مجاز می رسد) بحد ماکزیمم مجاز میرسند توسط سنسورها بکار می افتند . و هوای داخل را بحد طیبعی بر می گردانند.
موارد تاسیسات گرمایش وسرمایش وروشنایی طراحی شده این سازه همچون سازه هایی دیگر از این دست در جهان-دارای خلاقیت ها و کارهای فوق العاده ای است که در این مختصر نمی گنجد. در تصاویر زیر نماهای مختلف وسیستم فنر های ویسکوز از نطر وزن ومقیاس با قد یک انسان - و بادبندی ضربدری دیده می شوند. تصاویر ارشیو:
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
نما
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
سیستمهای طراحی لرزه بر سازه
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
کمک فنر های ویسکوز در مقیاس باقد ووزن انسان
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
بادبندی فولادی
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
اتصالات کمک فنر ویسکوز