استخر

استخرها به طور کلی به دو دسته عمده تقسیم می شوند که عبارتند از : استخرهای عمومی و استخرهای خصوصی.
استخرهای عمومی شامل استخرهایی می شوند که در مجموعه های ورزشی برای استفاده عموم ساحته می شوند که خود به دو دسته استخرهای سرپوشیده و استخرهای فضای باز تقسیم می شوند.
طراحی استخرهای شنای سرپوشیده و فضای باز


در مجتمع های بزرگی که این استخرها درکنار یکدیگر ارائه می گردند، طراحی باید به گونه ای باشد که امکان استفاده از هر دو فضا به طور مجزا برای خانواده ها فراهم گردد و همچنین نوع کاربری آن در طول زمستان و تابستان از نظر الگوهای آب و هوایی فصلی مورد نظر قرار بگیرد.

نکته: هدف از ارتباط میان فضاهای استخر سرپوشیده و سرباز، ارائه خدمات بهتر در زمان خارج فصل می باشد که برای این منظور ارتباط میان دو استخر را ترجیحا می توان با ارتباط قسمت های کم عمق از طریق کانال شنا انجام داد.


استخر شنای خصوصی
به استخرهایی اطلاق می گردد که در مجتمع های مسکونی یا هتل ها اجرا می گردد. امروزه اینگونه استخرها نقش بسزایی در طراحی ساختمان های مدرن یافته است.

تجهيزات و امکانات مورد نياز
تجهیزاتی که برای یک استخر مورد نیاز است عبارتند از یک دستگاه تصفیه و فیلتر کننده آب،سیستم استریل کردن آب، موج گیر، بخش ضدعفونی کننده کف پا.
از عوامل تزییناتی استخر می توان به مواردی مانند نورپردازی در زیر آب، صفحات شیرجه، سیستم جریان مخالف آب، سایبان هایی برای جلوگیری از نور خورشید و سرسره ها اشاره کرد.



نکته: کفپوش بخش های اطراف استخر معمولا از جنس سرامیک مقاوم در مقابل سر خوردن یا سنگ طبیعی می باشد که مقاوم در برابر سر خوردن و جهت شیب آنها باید به سمت استخر و کانال موج گیر باشد.

سونا

سونا چیزی بیش از نوعی حمام گرفتن است و از نظر بسیاری از مردم ، نوعی تزکیه یا تطهیر جسم و تقریباً یک آیین مذهبی محسوب می شود ولی امروزه بخشی ضروری از یک مکان ورزشی محسوب می گردد.
ساختار سونا
ساختار بلوک چوبی یا الوار رایج ترین ساختار برای سونا است و عایق حرارتی مطلوب در دیوارهای خارجی به حساب می آیند.
دیوارها از الوار های چوب نرم تو پر هستند. به استسناء محوطه اجاق ، پله ها و نیمکت ها از چوب های با فاصله ساخته می شوند تا جریان هوایی مطلوبی را فراهم آورد. نیمکت راس حدود یک متر زیر سقف قرار می گیرد.
طول نیمکت ها معمولاً حدود 2 متر است. تمام نوارهای چوبی باید از زیر میخ کوبی شوند تا بدن با گل میخ های داغ شده تماس پیدا نکند.
انواع سونا
سونا خشک: سنگ های بزرگ روی هم انباشته شده و با آتش ناشی از چوب به شدت حرارت داده می شوند سپس دود به وجود آمده از در خارج می گردد. هنگامی که سنگ ها بر افروخته شدند آتش را برداشته و بقایای دود را با پاشیدن آب خارج می کنند.کاربران می توانند از بوی دود مطلوب و بخار لذت ببرند.


سونا بخار: در این سونا از یک اجاق سرامیکی یا فلزی استفاده می کنند که با گاز های ناشی از محفظه احتراق گرم می شوند.گرم شدن از طریق یک دریچه آتش از اتاق استحمام یا راهرو انجام می پذیرد. هنگامی که سنگ ها داغ هستند دریچه آتش بسته می شود و در بهای قسمت های بالایی اجاق به مقدار لازم باز می شوند تا قبل از ریختن آب روی سنگ ها هوای داغ خارج گردد.

نکته: کاربران سونا اول در هوای داغ و سپس در جریان بخار داغ خالص قرار می گیرند که این تناوب بین گرما و رطوبت باعث تحریک پر قدرت پوست گشته و مقاومت بدن را در مقابل بیماریها بالا می برد.
توصیه می گردد بعد از سونا برای بالا بردن این اثر از حوضچه آب سرد استفاده شود.
جکوزی
جکوزی اولین بار توسط یک مخترع ایتا لیایی به نام کاندینو جاکوزی ( Candino Jacuzzi ) ساخته شد. طبق نظر بسیاری از محققین یکی از بهترین وسایل جهت تجدید قوای بدن پس از یک روز سخت کاری استفاده از آب درمانی و جکوزی به اصطلاح رایج تر می باشد.

آب و هوا توسط سیستم پمپ با یکدیگر ترکیب گشته و با فشار معینی به نقاط حساس بدن وارد وارد می گردد که باعث رفع خستگی و کوفتگی عضلات ، تسهیل در جریان خون ، دفع سموم و تیونینگ عضلات می گردد.
جکوزی ها دارای انواع متفاوتی بوده و توسط جت های مخصوصی آب و هوا با فشار قابل تنظیم به داخل وان وارد می شود.
تعداد و ابعاد این جت ها در جکوزی های مختلف تغییر کرده که به مدل جکوزی و نوع طراحی آن بستگی دارد.به طور مثال در مدل هايی که برای تمامی بدن مانند کمر، دست، گردن و پا طراحی شده تعداد و ابعاد صفحه جت ها بيشتر از مدلی می باشد که مخصوص کمر طراحی شده است.

در برخی از جکوزی ها ماساژ عضلات توسط حباب های هوای خارج شده از جت هايی که در کف وان تعبيه گشته اند انجام می پذيرند.
طيف های مختلف رنگی بر روی اعصاب تاثیر گذار بوده و می تواند به افراد حس آرامش يا انرژی ببخشد، برای رسيدن به اين منظور دربرخی از جکوزی ها يک کيت رنگی بر روی سيستم نصب شده که دارای چهار سیکل مختلف به صورت انرژی، تيونينگ، آرامش و ترکيبی می باشند و با استفاده از چهار طيف رنگی آبی، قرمز، زرد و سبز اين امر ميسر می گردد.