بتن فوق سبک سازه*يي متناسب با مناطق زلزله خيز با همکاري پارک علم و فن*آوري خراسان توسط متخصصان شرکت خانه سازي مشهد در کشور ساخته شد.
دکتر سعيد رضا زارع، مجري اين پروژه با بيان اين مطلب اظهار داشت: هدف گذاري اين طرح به گونه*اي است که در صورت حصول نتايج کامل اين پروژه تحول اساسي را در صنعت ساختمان در مناطق زلزله خيز کشور به دنبال خواهد داشت.
مجري اين پروژه تصريح کرد: استفاده از اين بتن در ساخت و ساز و همچنين لزوم به کار گيري مصالح مناسب و اجرايي ساخت مطابق با اصول، خسارات ناشي از اين پديده را به طور محسوس کاهش مي دهد چرا که بتن به عنوان جزئي باربر در سازه مي تواند تفاوت زيادي را در بتن هاي سبک پرکننده فعلي دارا باشد.
دکتر زارع با بيان اين که دانش ساخت بتن سبک سازه*يي يکي از علوم نو در دنيا محسوب مي شود، گفت: هدف از اين پروژه علاوه به دستيابي به مشخصات فني مورد نظر توليد روزانه 30 متر مکعب در قالب خط آزمايشي مي باشد.
وي در خصوص ساختمان تشکيل دهنده اين بتن اظهار داشت: مهمترين اجزاي تشکيل دهنده اين بتن سيمان، آب، پرليت و همچنين فيلر مي*باشد که با طرح بهينه و اختلاط بهينه و انجام عمليات مقدماتي بر روي پرليت مي توان به مقاومت لازم براي رفتار سازه*يي دست يافت.
دکتر زارع ادامه داد: شناسايي منابع معدني پرليت در ايران از حدود 10 سال پيش آغاز و در حال حاضر 10 معدن کشف شده است که پيش بيني مي شود تعداد اين معادن بيشتر از اين باشد که اين مهم نياز ما را براي تامين مواد اوليه برطرف مي سازد.
وي افزود: فرآوري پرليت و انبساط آن نيز به کمک کوره هاي سادم اي با سوخت گاز يا مازوت صورت مي پذيرد که تکنولوژي آن کاملا بومي مي باشد واين در شرايطي است که ساخت اين کوره ها با مهندسي ويژه توسط محققان کشور ساخته شود که اين مهم يکي ديگر از مزيت هاي اين طرح است.
اين پژوهشگر خاطر نشان کرد: يکي از مشکلات قطعات پيش ساخته بتني، سنگيني آنهاست که با دستيابي به اين فناوري صادرات آنها به خوبي توجيه پذير خواهد شد.
وي صرفه جويي در هزينه*هاي حمل و نقل را يکي از مزاياي جانبي در توليد اين نوع بتن دانست و افزود: انعطاف و خاصيت جذب انرژي در اين بتن امکان شکست و تلفات در مراحل حمل ونقل را به شدت کاهش مي*دهد که اين امر براي شرکت حمل و نقل کننده بسيار مهم است.
دکتر زارع در خصوص توليد اين صنعت گفت: اميدواريم طبق برنامه زمان بندي شده تا پايان سال جاري خط توليد اين محصول را شروع کنيم.