پیشنهاد احداث سازهای نمادین به عنوان سمبل شهر تهران در قالب برج و تالار شهر در سال 71 در شهرداری تهران مطرح شد. در سال 72 مرحله اول با شناسایی 17 نقطه از شهر تهران آغاز شد كه 4 منطقهی تپههای عباس آباد, لویزان, یوسفآباد و كوی نصر به عنوان گزینههای برتر برج با كاربری غالب مخابراتی ـ تلویزیونی انتخاب شدند.
كه در نهایتاَ تپه*های كوی نصر در جنوب بزرگراه شهید همت به دلیل موقعیت خاص تپه*های كوی نصر و ویژگی*های اقتصادی آن انتخاب شد. در سال 73 مطالعات ژیوتكنیك و زمین شناسی انجام گرفت در تحقیقات گسترده توسط كارشناسان كم بود فضاهای گردهمایی در شهر تهران از نارسایی*های شهری و در دیدگاهی وسیع*تر از جمله نیازهای ملی برشمرده شد.



به همین دلیل طرح احداث هتل 5 ستاره و مركز همایشهای بین المللی مورد توجه قرار گرفت در فاز دوم ساخت برج علاوه بر كد مخابراتی تلویزیونی, برای كمك به توسعه صادرات غیر نفتی و ارتقاء حوزه تجارت صنعتی و الكترونیك, مركز ارتباطات بین الملل شكل گرفت.
اهداف طرح مركز ارتباطات تهران:
پوشش امواج مخابراتی, تلویزیونی و هواشناسی, امكان واگذاری مراكز اداری – تجاری با هدف بازگشت سرمایه بهره*گیری از امكانات و رستوران گردان در سازه رأس با هدف سودآوری, توسعه تجارت الكترونیك e-Commerce از طریق تسهیلات تجاری و فن آوری اطلاعات و تبادل آن.
این برج سازه*ایست بتنی با 435 متر ارتفاع از سطح زمین*های مجاور كه از این نظر چهارمین برج مخابراتی تلویزیونی جهانی می*باشد. پایه اصلی برج بتن آرمه است. ارتفاع آن 315 متر از روی زمین طبیعی است. حدود 33000 متر مكعب در آن بتن مصرف شده. این بدنه شامل هسته مركزی و 4 عدد باله است. باله در تراز صفر برج به صورت ذوزنقه در 4 طرف برج قرار دارد و تا ارتفاع 240 متری به صورت هرمی شكل كاهش مقطع می*دهد. از تراز 245 متر تا 315متر سازه رأس برج قرار دارد. ساختمان رأس برج میلاد مجموعه*ای از 12 طبقه با كاربردهای مختلف است.
به طور كلی سازه رأس به دو قسمت عمده شامل سبد فلزی و قسمت فوقانی تقسیم می*شود. سبد فلزی سازه رأس به وزن 1300 تن در پای كار منتاژ شده كه در مرحله اجرا پس از تقسیم به چهار مرحله (Stage) و با روش بالا بری سنگین بوسیله جك*های مخصوص در محل نصب می*شوند قطعات واسطه مربوط به فاصله بین مراحل فوق الذكر و نیز كلیه قطعات فلزی سازه قسمت فوقانی به روشی بالا*بری سبك بالا برده و در محل خود نصب می*شود.
در قسمت پایینی سبد فلزی یك مجموعه مخروطی شكل بتنی اجرا می*شود كه نقش اصلی در انتقال بارهای وارده ناشی از سازه اعم از بارهای ثقلی و افقی برج را داراست. در اطراف مخروط بتنی مذكور یك تیر حلقوی بتنی اجرا و سپس پس تنیده می*شود. همچنین قسمت مركزی سازه رأس امتداد بدنه اصلی برج در محدوده اجرای سازه فلزی رأس در امتداد عمودی پس تنیده می*شود.
- ساختمان لابی
ساختمان لابی یك بنای شش طبقه با فونداسیون مشترك با برج است. این بنا بتنی و از تراز 5/9- متر آغاز می*شود و بام آن در تراز 28 متر به بدنه اصلی برج متصل می*شود مساحت لابی حدود 15000مترمربع است. این ساختمان در چهار محل توسط پل*های ارتباطی به بدنه اصلی برج مرتبط می*شود و از این طبق می*توان به آسانسورهای موجود در بدنه اصلی دسترسی داشت. از امكانات ویژه لابی می*توان به قرار گرفتن بخش*های اداری ـ تجاری و پشتیبانی و موزه انقلاب اسلامی (پیشنهادی) نام برد.
- مركز همایش*های بین المللی و مركز ارتباطات تهران:
دارای زیر بنایی در حدود 50000 مترمربع می*باشد, تعداد طبقات آن 8 بوده كه مشتمل بر سالن اصلی با قطر رینگ 40 متر و ظرفیت 1500 نفر می*باشد, در مركز همایش*ها و جشنواره*های بین المللی تهران هر صندلی دارای یك خروجی جهت تهویه هوا و سالن نیز جداگانه تهویه مطبوع می*شود. این مركز دارای سه طبقه پاركینگ نیز می*باشد.
- هتل پنج ستاره مركز ارتباط تهران:
این بنا شامل 18 طبقه كه در مجموع دارای 500 اتاق و حدود 97000 مترمربع زیر بنا می*باشد. هتل پنج ستاره دارای 15 عدد آسانسور می*باشد. علاوه بر *آن هتل دارای سه طبقه پاركینگ به ظرفیت 200 خودرو می*باشد. در مجموعه حاضر استخر, سونا, جكوزی و سالن بدنسازی وجود دارد.
هتل شامل سه رستوران و یك تالار پذیرایی می*باشد كه در آنها غذاهای ایرانی و خارجی سرو می*شود. از دیگر امكانات این هتل می*توان درمانگاه, آژانس تاكسی و فضاهای اداری, خدماتی و واحدهای تجاری را نام برد.
- مركز تجارت بین الملل:
این مركز با حدود 216000 متر مربع زیر بنا با ارتفاع 33 متر در هفت طبقه (2 طبقه پاركینگ و 5 طبقه فوقانی) ساخته شده است.
- دكل آنتن:
این سازه اسكلت فلزی به ارتفاع 120 متر است كه از فولاد خاص ضد خوردگی ساخته می*شود در 45 متر بالایی دكل, سه نوع آنتن فرستنده نصب می*شود و در همین قسمت پوششی فایبر گلاس روی دكل قرار خواهد گرفت.
جدول سازه رأس برج در انتها قرار گیرد (در قسمت توضیحات مربوطه)

مطالعات میكروژئودزی و رفتارسنجی ژئوتكنیك برج میلاد:
این مطالعات از اواخر سال 1377 و هم زمان با شروع بتن ریزی بدنه برج, آغاز و سیستم مربوط به آن طراحی شد و هدف آن, بررسی حركت*های احتمالی افقی و ارتفاعی محوطه پیرامون برج و بدنه بتنی آن می باشد.
سیستم طراحی شده شامل شبكه سه بعدی خارج برج (9پیلار میكروژیودزی كه در محوطه اطراف برج مستقر شده) است. شبكه سه بعدی روی بدنه برج (20 نقطه نشانه در 5 تراز مختلف ارتفاعی برج) و شبكه ترازیابی (8 نقطه در محوطه اطراف و 7 نقطه پای بدنه برج) است. این نقاط به عنوان نقاط مبنا هستند و در مقاطع مختلف زمانی و براساس پیشرفت عملیات اجرایی برج, مختصات آنها قرایت و با مراحل قبل مقایسه می*شود. به این ترتیب, كلیه حركت*های افقی و ارتفاعی محوطه و بدنه برج به دست می*آید. این حركت*ها با مقادیر تیوری مقایسه می*شوند و سپس تصمیمات لازم فنی و اجرایی گرفته می*شود. لازم به ذكر است دستگاه*هایی كه در این مشاهدات مورد استفاده قرار می*گیرد دارای دقت و حساسیت بسیار زیادی می*باشد, ضمن آن كه هر مشاهده چندین بار صورت می*گیرد تا خطاها به حداقل برسد. تاكنون چهار مرحله مشاهدات میكروژیودزی انجام شده و گزارش*های مربوط ارسال گردیده است. زمان این مراحل خردادماه 78, مهرماه 78, اسفندماه 80 و اردیبهشت*ماه 82 بوده است. مقدار جابجایی*های مسطحاتی و ارتفاعی بر اساس آخرین مشاهدات به شرح ذیل می*باشد:
شبكه*ی سه بعدی خارج برج
حداكثر جابجایی مسطحاتی پیلارهای 9 گانه نسبت به اولین مرحله مشاهدات خردادماه 78 حدود 4 میلی*متر و نسبت به مرحله قبلی مشاهدات (اسفند 80) حدود 2میلی*متر است. ضمن آن كه هیچ كدام از پیلارها حركت ارتفاعی نداشته**اند.
شبكه*ی سه بعدی روی بدنه*ی برج
تراز 2/49 متر:
نقاط نشانه در این تراز برج حركت مسطحاتی معادل حداكثر 7/4 میلی*متر نسبت به مهرماه 78 و 6/1 میلی متر نسبت به اسفندماه 80 داشته*اند. مقدار جابجایی عمودی (نشست) این نقاط حدود 25 میلی*متر نسبت به مهر ماه 78 سه میلی متر نسبت به اسفند ماه 80 می*باشد.
تراز 2/145 متر:
نقاط این تراز حركت مسطحاتی معادل حداكثر 25 میلی*متر نسبت به مهر ماه 78 و 6 میلی*متر نسبت به اسفندماه 80 داشته*اند و مقدار نشست این نقاط نیز حدود 51 میلی*متر نسبت به مهر*ماه 78 و 3 میلی*متر نسبت به اسفندماه 80 می**باشد.
لازم به ذكر است حركت*های مسطحاتی در این ترازها مطابق پیش*بینی*ها است. در تراز 2/145 هم قاعدتاَ باید حركت*های مسطحاتی بیش از ترازهای پایین*تر باشد. علت آن هم می*تواند مواردی از قبیل كاهش قطر بدنه اصلی, خطای بیشتر قرایت, تأثیر باد, تابش یك طرفه آفتاب به بدنه برج و تغییرات حرارتی باشد. این موارد در ارتفاع*های بالاتر تأثیر بیشتری دارد. در مورد نشست*ها نیز با توجه به تغییر شكل الاستیك بدنه بتنی برج و تغییر شكل*های ناشی از خزش بتن و همین طور نشست پی*برج این مقادیر مطابق روابط تیوری و قابل پیش*بینی می*باشد.
به تیرماه 78 نشستی معادل 9میلی*متر داشته و نسبت به اسفندماه 80 تغییری نداشته است. جابجایی این نقاط تقریباَ معادل نشست پی*برج می*باشد كه كمتر از مقدار پیش*بینی شده نشست پی*برج می*باشد.
نتیجه: خوشبختانه تغییراتی كه در مجموعه برج و محوطه اطراف آن مشاهده شده در حد تغییرات قابل پیش*بینی بوده و هیچ حركت نامتعادل و نگران كننده*ای موجود نیست.