توسعه منحني هاي تقاضاي لرزه اي احتمال انديشانه براي بررسي رفتار لرزه اي پل بتني پيش تنيده تله زنگ




پل ها به طور بالقوه از آسيب پذيرترين سازه هاي موجود در سيستم هاي شهري و بزرگراهي در حين زلزله مي باشند. بديهي است که کارآيي لرزه اي سيستم هاي حمل و نقل و از جمله پل ها نقشي کليدي در مديريت بحران زلزله ايفا مي نمايند. يکي از روش هاي نوين مطالعه رفتار لرزه اي سازه ها براي زلزله هاي آينده، استفاده از منحني هاي تقاضاي لرزه اي احتمال انديشانه مي باشد. منحني هاي تقاضاي لرزه اي احتمال انديشانه (PSDC)، از تحليل احتمال انديشانه تقاضاي لرزه اي (PSDA) يا به عبارت ديگر از تحليل ديناميکي افزايشي (IDA) بدست مي آيند. يک PSDC، ارتباطي منطقي بين متغير مقياس شدت زلزله (IM) نظير PGA و PGV و متغير تقاضاي لرزه اي سازه (EDP) نظير شکل پذيري تغيير مکان نسبي عرشه برقرار مي نمايد. در اين پژوهش نحوه تهيه منحني هاي تقاضاي لرزه اي احتمال انديشانه پل ها توسعه داده شده است. براي ارزيابي عملکرد بهينه چنين منحني هايي، عملکرد لرزه اي يک پل پيش تنيده راه آهن به طول 215 متر به طور کامل، توسط اين چنين منحني هايي و با کمک نرم افزار OpenSees، به صورت 100% سه بعدي المان محدود غيرخطي مورد بررسي قرار گرفته است. بررسي رفتار غيرخطي عرشه هاي پيش تنيده تحت شتاب قائم زلزله، بررسي پاسخ سازه به رکوردهاي مختلف زلزله و نيز، ميزان قابليت اعتماد به نتايج وابسته به مقياس هاي مختلف شدت زلزله، از ديگر بخش هاي اين پژوهش مي باشد. براي مطالعه نتايج تحليل، يک بسته نرم افزاري در محيط Matlab تهيه شده است. مدل سازي کامل پل با استفاده از مدل هاي غيرخطي سه بعدي و شش مولفه اي، به همراه مدل سازي کامل رفتار کوله ها، بالشتک ها، اثر سقوط عرشه از روي نشيمن و اندرکنش غيرخطي خاک – سازه از مزيت هاي اين پژوهش نسبت به کارهاي مشابه مي باشد.


كليد واژه: پل هاي بتن آرمه، عملكرد لرزه اي، تقاضاي لرزه اي، توابع خسارت، تحليل المان محدود، تحليل غيرخطي، تحليل ديناميكي افزايشي



[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]


منبع:[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]