وجود صدها كیلومتر بزرگراه، آزادراه، جاده و اتوبان در كشور نشان از اهمیت توسعه ارتباطات زمینی و در عین حال لزوم توجه دولت و سازمان*های ذی*ربط از جمله وزارت راه و شهرداری*ها دارد چرا كه به دلیل عدم *توسعه همسان با تقاضای ناوگان حمل *و *نقل ریلی و هوایی مسافرت*های درون*شهری و برون*شهری بسیاری از طریق راه*های زمینی انجام می*شود.
با توجه به اینكه استحكام و حفظ امنیت جای مسافران در احداث بزرگراه*ها امری است كه پیش از هر نكته دیگری حتی قبل از توسعه راه*ها باید مورد توجه مسوولان ذیربط باشد، از این رو بكارگیری موادی كه علاوه *بر استحكام موجب ماندگاری و صرفه*جویی هزینه در زمان طولانی می*شود، اهمیت می*یابد چرا كه در صورت ساخت راه*ها بدون توجه به فن*آوری*های به روز موجب هدر رفتن انرژی، هزینه و زمان زیادی می*شود.
بنابراین گزارش، طبق آمارهای موجود در سال 83 در تهران حدود 311كیلومتر بزرگراه و 6567كیلومتر راه ساخته شده كه به دلیل عدم* به*كارگیری فن*آوری روز نزدیك به 300میلیارد ریال هزینه صرف بازسازی این راه*ها شده است. به طوری كه در هر كیلومتر روكش آسفالت 100 تا 150میلیون تومان هزینه صرف شده است.
در كشورهای پیشرفته دنیا به منظور صرفه*جویی هزینه در مدت زمان طولانی استحكام آسفالت، افزایش میزان امنیت از قیر اصلاح*شده با افزودن ماده*ای به نام SBS استفاده می*كنند.
این گزارش حاكی است، استفاده از قیر اصلاح شده توسط SBS از حدود 15سال قبل در كشورهای پیشرفته به كار گرفته شده و موجب ارتقای كیفیت آسفالت و مقاومت آن در برابر سرما و گرما شده و در نهایت منجر به صرفه*جویی قابل*توجهی شده است.
به تازگی در ایران نیز وزارت راه و ترابری و شهرداری استفاده از قیر اصلاح*شده توسط SBS را مورد توجه قرار داده*اند.
قیر ماده نرمی است كه تا حد زیادی نسبت به تغییر آسیب**پذیر است و فشار به*وجود آمده توسط حجم ترافیك و شرایط جوی باعث فرسودگی زودرس و بروز شكاف*هایی در سطح آسفالت می*شود.
مشاور تكنولوژی شركت ناور لاستیك می گوید: مقاومت كم* قیر در برابر شكاف*ها و سخت شدن آن به علت چسبندگی كم و دمای بالا تغییرشكل دائمی در سطح جاده به وجود آمده و این امر هزینه نگهداری آسفالت را افزایش می*دهد.
وی با بیان اینكه آسفالت اصلاح*شده توسط پلیمر منجر به رفع اشكالات مذكور می*شود خاطرنشان كرد: این امر همچنین منجر به حفظ امنیت وسایل در حال حركت می*شود.
وی با بیان اینكه SBS دارای خواص الاستومری بالا بوده افزود: این خواص در نتیجه اتصال شبكه*ای موجود در ساختمان مولكولی حاصل گردیده است و این امر در نهایت باعث بهره*گیری از قیر اصلاح شده توسط پلیمر در سخت*ترین شرایط جوی و بهبود خواص قیر می*گردد.
به گفته وی، افزایش خواص مكانیكی مخلوط قیر با پلیمر به*خصوص در حالت چسبندگی آن به بتون، گیرایی و چسبندگی بالا در سطح، قدرت حفظ خصوصیات و اثرات قابل*ملاحظه در عمر قیر به كار گرفته شده، استقامت در مقابل از دست دادن شكل اولیه و دوام بیشتر آسفالت (Ageng) از دیگر خواص SBS هستند.
وی در تشریح روش تهیه قیر اصلاح شده با پلیمر گفت: ابتدا قیر را در 180درجه سانتیگراد حرارت داده و نوع پلیمر انتخاب*شده را وزن نموده و به دستگاه میكسر قیر اضافه می*نماییم، همچنین برای مصارف جاده*ای نوع پلیمر EUROPRENE SOL T در محدوده بین 4 تا 6درصد وزن قیر محاسبه و اضافه می*گردد.به گفته وی، افزایش زمان در میكسر جهت مخلوط باعث بهتر شدن پلیمر و یكنواخت بودن مخلوط و لیكن كاهش در میزان بعضی از خواص قیر اصلاح شده خواهد بود.
بنابراین گزارش، برای نخستین*بار در كشور تكنولوژی جدید صنعت آسفالت از سوی شهرداری تهران در منطقه 5 تهران به كار گرفته شد.
این گزارش حاكی است، به كارگیری این تكنولوژی كیفیت و دوام بیشتر، افزایش ایمنی و سرعت عملیات روكش آسفالت معابر شهری را به دنبال خواهد داشت. به گفته سیدمسعود نصر آزادانی مدیرعامل سازمان مهندسی عمران شهر تهران طی سخنانی خبر استفاده از آسفالت*های نازك 5/2سانتی*متری پلیمری را در معابر و خیابان*های پایتخت اعلام كرد.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران گفت: استفاده از این نوع آسفالت در كشورهای توسعه*یافته سابقه 15ساله دارد و از تمام استانداردهای روز دنیا برخوردار است. وی كیفیت مطلوب، هزینه كمتر و سرعت در اجرا را از مزایای این نوع آسفالت دانست و ادامه داد: در یك نوبت كاری امكان آسفالت 15هزار متر مربع* باند بزرگراهی فراهم است، ضمن اینكه ایمنی و تردد روان بدون ترك*خوردگی معابر و چاله و فراز و نشیب برای شهروندان در معابر شهری فراهم خواهد شد.