اگرچه زیبایی فضای داخلی آشپزخانه باعث جذابیت بیشتر آن می شود و بسیار چشم نواز است ولی صرفا زیبایی و تجهیزات گران قیمت به تنهایی جوابگوی نیازهای اصلی در یک آشپزخانه نیست. از طرفی توجه به سبک به کار رفته در فضای یک خانه، برای ایجاد هماهنگی در کلیه فضاها از جمله آشپزخانه تقریبا مهمترین قسمت یک منزل به حساب می آید، از اهمیت فراوانی برخوردار است.
روش های گوناگونی برای طراحی پلان یک آشپزخانه وجود دارد که به نمونه هایی از آن اشاره می نمائیم.
فرم L شکل:


فرم ایتالیایی که به مدیترانه ای معروف شده (فرم خطی) :



فرم فرانکفورتی:


فرم جزیره ای (Island):


فرم U شکل:


نکته: می توان آشپزخانه های U شکل را به عنوان بهترین فرم چیدمان آشپزخانه نام برد چرا که سه دیوار را در اختیار شما می گذارد علاوه بر محدود کردن آمد و شد بر روی سه دیوار امکان نصب کابینت دارد که مهمتر است .
نکته:آشپزخانه L شکل برای فضاهای کوچک، یک پلان ساده و خوب به شمار می رود.
مهمترین اولویت در آشپزخانه بعد از زیبایی، ایجاد فضا برای اشیا و لوازمی می باشد که کاربر به آنها احتیاج دارد.
برای طراحی داخلی آشپزخانه نکاتی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود که در اینجا نکات آنرا بررسی می کنیم.
نکات لازم در طراحی پلان آشپزخانه:
نکته اول: محل قرارگیری اجاق گاز، سینک ظرفشویی و یخچال بهتر است به شکل مثلث باشد تا بتوان به راحتی تمامی فضای مورد نیاز بهره برد (مثلث کار) :


نکته: یخچال باید در نزدیک ترین نقطه به درب ورودی آشپزخانه باشد تا از هر لحاظ دسترسی به آن امکان پذیر باشد.
نکته: محل قرار گیری سینک ظرفشویی باید طوری طراحی شود که در حین شستن ظرف بتوان به فضای داخل و خارج خانه (نزدیک به پنجره و مشرف به فضای داخلی) اشراف کامل داشت. سینک بهتر است زیر یک پنجره قرار گیرد ولی گاز بدلیل مسائل امنیتی نباید نزدیک به پنجره باشد.
نکته: طراحی کابینت های آشپزخانه باید به گونه ای باشد که با میانگین بلندی قد کاربران آن تناسب داشته باشد.
نکات مهم دیگری نیز برای طراحی یک آشپزخانه اهم از نورپردازی، تهویه هوا، کف سازی و ... وجود دارد که به هر کدام در بخش مختص آن رسیدگی خواهد شد.
انبار: یکی از بخشهای مهم آشپزخانه انبار و یا جایی برای نگهداری مواد است. این فضا بهتر است طوری طراحی شود که نیازهای خاص آشپزخانه را برآورده سازد و هماهنگ با سبک آشپزخانه باشد و قاعده آن این است که هر چه نزدیک محل استفاده خود قرار گیرد مثلا ظروف و قابلمه ها نزدیک گاز قرار گیرند. این انبارها را می توان توسط قفسه های چوبی بر روی دیوار و یا زمین ایجاد کرد.
یکی از مهمترین اجزای آشپزخانه کابینت می باشد که نوع چیدمان و جنس و رنگ آن تأثیر بسزایی در جذابیت آشپزخانه دارد.


کابینت در انواع دیواری، زمینی (پایین) و کابینت هایی که به گوشه دیوار ختم می شوند وجود دارد.
هر کدام از این انواع می تواند با موادی همچون چوب، ورقهای فلزی براق و مات، چوب های با نقش و نگار ساده که جلا داده می شوند و مصنوعات چوبی ساخته شود. شایان ذکر است ارتفاع و طول و عرض کابینت ها اندازه های استاندارد خود را دارد که این اندازه ها از روی ابعاد انسانی و صدک ها تعیین می گردد.


از دیگر تجهیزات آشپزخانه می توان به اجاق گاز، فرتوکار، ظرفشویی اشاره کرد که هرکدام از آنها انواع گوناگونی برای خود دارد.


نکته: به علت گرمای زیاد گاز معمولا یک فاصله حداقل 75 سانتی متری بالای آن درنظر می گیرند.
نکته : سیستم لوله کشی و دفع پساب مساله اصلی ظرفشویی می باشد که معمولا در زیر سینک جای می گیرد.
نکته: زاویه بازشوی در یخچال از عوامل مهمی است که باید در چیدمان آن دقت شود. ازدیگر عواملی که نیاز به دقت مضاعف دارد می توان به فواصل دستگیره های جلو و شبکه بندی پشت یخچال اشاره کرد.
یخچال باید در نزدیکترین نقطه به درب ورودی آشپزخانه که از هر لحاظ دسترسی به آن امکان پذیر باشد.
محل قرارگیری سینک ظرفشویی و اجاق گاز باید تا حد امکان طوری طراحی شود که در حین آشپزی یا شستن ظروف بتوان اشراف کامل به فضای داخل و خارج خانه را داشته باشد(نزدیک به پنجره و مشرف به فضای داخل) .
طراحی کابینت های آشپزخانه باید متناسب با میانگین بلندی قد خانم های کشور مربوطه باشد.
نکات مهم دیگری نیز برای طراحی یک آشپزخانه اهم از نورپردازی، تهویه هوا، کف سازی و غیره وجود دارد که باید به آنها توجه داشت.
درضمن برای طراحی آشپزخانه نکات مهم دیگری مانند نورپردازی، کف سازی و تهویه هوا وجود دارد که باید به آنها نیز توجه نمود.