سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

توصیه های روز های پایانی و روز کنکور کارشناسی ارشد

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: توصیه های روز های پایانی و روز کنکور کارشناسی ارشد

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۸۹
    عنوان کاربر
    مدير کـل سايت
    محل سکونت
    بوشهر
    مقطع تحصيلات
    فوق لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران سازه
    پایه نظام مهندسي
    1نظارت و اجرا
    نوشته ها
    2,105
    پسندیده
    3,174
    مورد پسند: 2,249 بار در 941 پست
    میزان امتیاز
    3742

    توصیه های روز های پایانی و روز کنکور کارشناسی ارشد


    توصیه های روز های پایانی و روز کنکور کارشناسی ارشد


    1 ==>> آزمون دادن يك هنر است.


    «آقا خيلي بلد بودم، اما بد امتحان دادم . . . آقا من وقت كم آوردم. . . آقا من بعد از درس رياضي روحيه ام رو باختم. . . خانم سؤال دوم رياضي باعث شد كلي وقتم رو تلف كنم . . . خانم سر درد داشتم چون شب قبل نخوابيده بودم و . . .»


    اين ها جملاتي است كه بسياري از شما پس از هر بار امتحان، با خود و يا اطرافيانتان مطرح مي كنيد. پس چه بهتر به جاي اين كه بعد از امتحان، با حسرت از اين موارد صحبت كنيم، همين امروز تكليف مان را با اين مسائل روشن كنيم و در آزمون هاي آزمايشي باقي مانده، با تمرين روي آن ها به تبحر لازم براي آزمون دادن برسيم :


    1) منظور از «هنر آزمون دادن» اين است كه با تمهيداتي كه مي انديشيم بتوانيم به اندازه اي كه واقعا سواد داريم در آزمون نتيجه بگيريم. بنابراين در اين جا راجع به كسب اطلاعات صحبتي نداريم، بلكه حرف ما روي چگونگي استفاده از اطلاعات و پس دادن آن است.


    2) هنر شما در آزمون دادن از روز و روزهاي قبل از آزمون شروع مي شود. بايد روزهاي قبل از آزمون به گونه اي سپري شود كه هم متحمل فشار زيادي نشويد و هم احيانا با استراحت بيش از اندازه و مطالعه ي كم، در خود انرژي اضافه براي ايجاد اضطراب توليد نكنيد.به همين دليل روزهاي قبل از كنكور و هر آزمون آزمايشي را، به تست زدن از منابعي كه قبلا آن ها را حل كرده ايد و مرور خلاصه ها و نكاتي كه بيشتر فرار هستند بپردازيد و شب كنكور را نيز با آرامش بخوابيد. سعي كنيد يك شام مختصر صرف كنيد و در عوض حتما صبحانه كاملي را در دستور كار داشته باشيد.


    3) از زماني كه روي صندلي مي نشينيد، سعي كنيد با سكوتي، به افكار مثبت (هرچه دوست داريد) بپردازيد.


    4) از قبل، برآوردي از زمان پاسخ گويي به هر درس تهيه كنيد كه اين موضوع مي تواند براي هر شخصي متفاوت از ديگري باشد. مثلا ممكن است براي كسي 3 درس عمومي بدين ترتيب زمان بندي شود: ادبيات فارسي (َ24) ـ زبان انگليسي (َ21 ) و معارف اسلامي (َ15 ) . به همين ترتيب همين زمان بندي براي دروس اختصاصي نيز با توجه به قدرت شما و اهميت درس منظور شود.


    5) آزمون خود را هم در درس هاي عمومي و هم در دروس اختصاصي، با درسي شروع كنيد كه توانايي شما در آن بالاتر است، زيرا بدين ترتيب با روحيه ي بهتري مي توانيد آزمون را آغاز كنيد. اما در اين مورد به يك نكته توجه كنيد:
    ممكن است شما مثلا در درس زبان قوي باشيد و كنكور را با اين درس آغاز كنيد، اما در چند تست اول دچار اشكال شويد. طبيعي است اگر نتوانيد خونسردي خود را حفظ كنيد بقيه ي آزمون نيز تحت تأثير آن قرار مي گيرد. در اين مواقع به شرايط به اين صورت نگاه كنيد كه، «يا اين تست ها خيلي سخت هستند ( كه اين موضوع براي همه وجود دارد) و يا اگر خيلي هم سخت نيستند در صورتي كه از آن بگذرم و مجددا در زمان ديگر به آن ها برگردم، به راحتي امكان پاسخ گويي به آن ها را خواهم داشت.» در هر صورت، بهتر است اگر مضطرب شده ايد قلم را كنار گذاشته و به مدت 1 تا 2 دقيقه آرامش خود را پيدا كرده و سپس ادامه ي تست ها را پاسخ دهيد.
    به هر حال چه در دروس عمومي و چه در اختصاصي به عنوان درس دوم، براي پاسخگويي درسي را قرار دهيد كه اهميت بيشتري دارد. مثلا براي درس عمومي اگر شما آزموني را با زبان آغاز كرده ايد، حتما به عنوان درس دوم، ادبيات را داشته باشيد كه اهميت بيشتري دارد و . . . . .


    6) سعي كنيد زمان بندي از قبل تعيين شده براي هر درس را در نظر داشته باشيد، اما منظور اين نيست كه هر لحظه به ساعت خود نگاه كنيد. براي اين منظور در هر درس، زماني كه نصف سؤالات را پاسخ داديد به ساعت خود نگاه كنيد، اگر از زمان خود جلو بوديد كه هيچ، اگز از زمان تعيين شده عقب تر بوديد، براي نيمه ي دوم سؤالات كمي سرعت خود را بالا ببريد (اما حتما خونسردي خود را حفظ كنيد). به هر حال سعي كنيد، زمان گرفته شده در هر درس به درس بعدي شما لطمه نزند.
    تذكر: هر چند اميدواريم شما جزء اين دسته از افراد نباشيد؛ اما اگر فردي مطالعه*ي درسي را به طور كلي كنار گذاشته است (كه البته براي قبولي قطعي چنين حالتي تقريبا ممكن نيست)، يا مطالب محدودي از آن را خوانده است، مي تواند از قبل مقداري از زمان اين درس را به درس هاي ديگر اختصاص دهد، ولي اين كار حتما بايد قبلا برنامه ريزي شده باشد.

    7) براي اين كه بعضي از تست ها، بي جهت وقت زيادي از شما نگيرند، تست هايي كه در آزمون با آن ها برخورد مي كنيد را به سه دسته تقسيم كنيد:
    الف ـ تست هايي كه با نظر اول راه حل آن را تشخيص داده (اگر محاسباتي باشند) و آن را حل مي كنيد و به پاسخ نيز مي رسيد يا در مورد تست هاي غير محاسباتي، تست هايي كه موضوع آن را كاملا بلد هستيم؛ با اين تست ها كاري نداريم.
    ب ـ تست هايي كه با نظر اول راه حل آن را تشخيص مي دهيد، اما در محاسبه به پاسخ نهايي نمي رسيد و با يك نگاه سريع نيز اشكال آن را پيدا نمي كنيد و يا تست به نظر شما آشنا مي رسد، اما پاسخ آن فعلا در نظر شما نيست. اين تست ها را با يك علامت، مثلا يك تيك( √) علامت گذاري كنيد.
    ج ـ تست هايي كه اصولا به نظرتان ناآشنا مي آيد و راه حل آن را نمي دانيد و يا احساس مي كنيد راه حلي طولاني دارند. اين تست ها را با يك علامت ديگر مثلا دو تيك ( √√) علامت گذاري كنيد. پس از اين كه يك بار تمام تست ها را از ابتدا تا انتها بررسي كرديد و گروه «الف» تست ها را پاسخ داديد، در بار دوم، در صورت داشتن زمان، به تست هاي دسته*ي دوم برسيد ( √) و اگر اين تست ها را نيز پاسخ داديد، در صورت زياد آمدن وقت به تست هاي دسته*ي سوم (√√) بپردازيد. بدين ترتيب شما بيشترين تست ها را در كم ترين زمان پاسخ مي دهيد، در غير اين صورت ممكن است زماني كه شما صرف 2 تست سخت (√√ ) مي كنيد بتوانيد 5 تست متوسط (√ ) يا 10 تست آسان را پاسخ بگوييد.


    در پاسخ گويي به تست ها توجه كنيد، اگر شما مطمئن باشيد كه دو گزينه از چهار گزينه حتما غلط است، از بين دو گزينه*ي باقي مانده يكي را كاملا به صورت شانسي جواب دهيد (زيرا در اين صورت احتمال درست بودن تست ــ است. بنابراين از 2 تست اگر يكي درست باشد، 1 نمره*ي مثبت و اگر ديگري غلط باشد ــ نمره*ي منفي مي گيريد و در نتيجه ــ نمره*ي مثبت به نفع شما خواهد شد). در بسياري از موارد افراد مي گويند ما خيلي بدشانسيم، وقتي بين دو گزينه شك داريم، حتما گزينه*ي غلط را انتخاب مي كنيم و اشكال كار هم در همين انتخاب است، زيرا هميشه طراحان سؤال سعي مي كنند، گزينه ها را طوري طراحي كنند تا دانشجوياني را كه به طور نسبي از يك موضوع اطلاع دارند، به اشتباه بيندازند. بنابراين شما از بين دو گزينه، اگر اطمينان زيادي داريد كه يكي درست ا ست كه هيچ (اصلا اين تست جزء موضوع بحث ما نيست) اما اگر چندان ترجيح قابل توجهي بين دو گزينه وجود ندارد، كاملا شانسي (10،20،30،40، …!) يك گزينه را پاسخ دهيد.

    آزمون خود را هم در درس هاي عمومي و همدر دروس اختصاصي، با درسي شروع كنيد كه
    توانايي شما در آن بالاتر است، … چه در دروسعمومي و چه در اختصاصي به عنوان درس دوم، براي پاسخگويي درسي را قرار دهيد كه اهميت بيشتري دارد.



    [hr]

    2 ==>> اگر يك يا چند تست را پاسخ نداديد نگران نشويد و از قبل خود را براي پاسخ ندادن به بعضي از سؤالات آماده كنيد.
    گاهي اوقات شما هنگام آزمون دادن به چند تست بر مي خوريد كه پشت سر هم قرار گرفته اند و نمي توانيد به آن ها پاسخ دهيد. مطمئن باشيد كه اين موضوع كاملا اتفاقي است و به اين معني نيست كه شما همه*ي مطالب آن درس را از ياد برده ايد. فكر كنيد كه اين تست ها مي توانست لابه لاي تست هاي ديگر پخش باشد و تا اين حد براي شما نگراني ايجاد نكند. فراموش نكنيد كه در هر آزمون تعدادي سؤال آسان، تعدادي سؤال متوسط و تعداد سؤال سخت مطرح مي شود كه البته تعداد سؤال هاي متوسط بيش تر از سخت و آسان است. آن كسي موفق تر است كه سؤال هاي آسان و متوسط را پاسخ دهيد.
    در ضمن با توجه به اين كه چه قدر روي هر درس كار كرده ايد از خودتان توقع داشته باشيد و فكر نكنيد كه بايد تمام مطالب يك درس يا يك بخش را به ياد داشته باشيد. مثلا داوطلبي در آزمون هاي آزمايشي فكر مي كند براي اين آزمونش نسبت به آزمون هاي قبل برنامه ريزي بهتري كرده و تمام درس ها و تمام مباحث را بهتر از دفعات قبل خوانده است. درچنين مواقعي توقع فرد از سطح توانش بالاتر مي رود و مثلا توقع دارد كه تمام درس ها را صد درصد بزند و با هيچ سؤالي مواجه نشود كه نتواند جواب دهد. حال سر جلسه*ي آزمون به سؤالي بر مي خورد كه جوابي برايش پيدا نمي كند. (فكرش را بكنيد كه اين سؤال اولين سؤال يك درس هم باشد و يا حتي دو سه سؤال پشت سر هم برايش غير قابل حل باشد !) مي توانيد وضع او را در آن زمان مجسم كنيد!؟ قطعا چون مي خواهد تمام سؤال ها را پاسخ دهد، روي اين سؤال ها وقت زيادي خواهد گذاشت. مثلا براي يك سؤال سخت حدود شش ـ هفت دقيقه وقت صرف خواهد كرد و سعي مي كند كه هر طور شده آن را جواب دهد. در حالي كه با توقعي كه از خودش داشته، فكر مي كرده كه هر سؤال را در يك دقيقه جواب مي دهد. بعد فكر مي كند كه با اين حساب شش ـ هفت سؤال را از دست داده. در نتيجه مضطرب مي شود و سعي مي كند كه بقيه*ي سؤال ها را سريع تر جواب دهد. اين عجله، هم بر اضطرابش مي افزايد و هم تمركزش را كم مي كند و باعث مي شود در پاسخ دادن به سؤال هاي آسان هم دچار مشكل شود. احتمالا بقيه*ي ماجرا را هم خودتان مي توانيد حدس بزنيد!
    پس سعي كنيد از قبل اين احتمال را در نظر بگيريد كه در جلسه*ي آزمون به سؤال هاي سخت برخورد خواهيد كرد كه ممكن است در آن شرايط توان پاسخ گويي به آنها را نداشته باشيد، (روش (√)، (√) بسيار كار ساز است). مهم اين است كه بعد از هر آزمون آزمايشي به سؤالهايي كه پاسخ نداده ايد يا مطالبي كه بر آن ها تسلط نداشته ايد، بپردازيد و روي آن ها كار كنيد، تا اگر بعدها سؤال مشابهي ديديد، به راحتي به آن پاسخ گوييد.
    در ضمن به شما پيشنهاد مي كنيم، هر روز زماني كوتاه را به فكر كردن در مورد شرايط غير مترقبه اختصاص دهيد. مثلا در خيالتان شرايطي را فرض كنيد كه در درسي كه خود را مسلط مي دانيد چند سؤال اول را بلد نيستيد. حال سعي كنيد بر اين موضوع غلبه كنيد. اين تمرين ذهني به شما كمك مي كند تا در جلسه*ي آزمون اصلي همه*ي شرايط را پيش بيني كرده باشيد.



    [hr]

    3 ==>> زمان پاسخگويي به درسهاي مختلف را از قبل پيش بيني كنيد سعي كنيد در آزمون هاي آزمايشي، به تدريج به پيش بيني هاي خود نزديك شويد.
    «وقت كم مي آورم! … همه*ي سؤالات را بلد بودم، اما متأسفانه وقت كم آوردم ! … اگر وقت امتحان بيش تر بود، حتما %100 مي زدم! … خيلي آسون بود، ولي حيف كه وقتش كم بود! … »
    اين حرف ها به نظرتان آشناست، نه؟! مي خواهيد بدانيد براي اين كه از دست اين حرف ها نجات پيدا كنيد، چه كار بايد بكنيد؟
    براي اين كه بتوانيد وقت خودتان را تنظيم كنيد، تا به تمام تست هايي كه بلد هستيد برسيد، بايد به چند نكنه توجه كنيد:


    1ـ به هنگام تست زدن در منزل، زمان لازم براي پاسخ دادن تست هاي مربوط به هر درس را به خاطر بسپاريد، توجه كنيد كه اين زمان براي همه*ي افراد يكسان نيست، در ضمن براي همه*ي درس ها هم يكسان نيست. براي هر درس به طور جداگانه، زمان بندي كنيد. مهم زمانيست كه در آن بيش ترين دقت را داشته ايد و نتيجه*ي بهتري گرفته ايد. قبل از اين كه سر جلسه*ي آزمون حاضر شويد، بايد به طور دقيق بدانيد كه براي هر درس چه قدر وقت احتياج داريد. توجه كنيد كه برنامه ريزي دقيق و از پيش تعيين شده، هميشه يكي از عوامل اصلي موفقيت شماست.

    2ـ* به هنگام شروع تست هاي مربوط به هر درس در آزمون، وقت پيش بيني شده*ي خود را كنار آن بنويسيد. سپس سعي كنيد در همان زمان تعيين شده به سؤالات پاسخ دهيد. بعد از اين كه به نيمي از سؤالات رسيديد به ساعت خود نگاه كنيد.
    اگر زمان كافي داشتيد كه هيچ، در غير اين صورت بدون اين كه مضطرب و نگران شويد، سعي كنيد با سرعت بيش تري (به همراه دقت) به بقيه*ي سؤالات پاسخ دهيد.

    3ـ اگر زمان در نظر گرفته شده براي يك درس تمام شد و شما هنوز تست هاي آن درس را تمام نكرده بوديد، به هيچ وجه وقت درس هاي ديگر را صرف اين درس نكنيد. توجه داشته باشيد كه هر درسي، به نوبه*ي خود از اهميتي خاص برخوردار است كه نمي توان آن را ناديده گرفت. در اين مواقع مي توانيد فقط سؤال هاي خيلي آسان آن درس را پاسخ دهيد و سراغ درس بعدي برويد.
    اضطراب يكي از عوامل پايين آمدن سرعت و از همه مهم تر اتلاف وقت در آزمون مي شود. اضطراب را در سر آزمون كاملا از ياد ببريد و با اعتماد به نفس كامل در سر جلسه حاضر شويد.


    [hr]

    4 ==>> سؤالات را دقيق، كامل و بدون عجله بخوانيد تا از اشتباهات غير علمي جلوگيري شود.
    شايد براي شما هم پيش آمده باشد يك ماه برنامه ريزي كنيد، تمام زمان خود را صرف مطالعه نماييد، با آمادگي كامل سر جلسه (آزمون هاي آزمايشي) حاضر شويد. پس از اتمام مهلت آزمون خوشحال از اين كه آزمون را با موفقيت پشت سر گذارده ايد، شارژ شارژ دفترچه*ي پاسخ هاي آزمون را باز كنيد و … يك دشارژ كامل!
    ـ مثبت رو منفي ديدم!
    ـ «است» رو «نيست» خوندم!
    ـ «مي شود» بود يا «نمي شود» ؟!
    ـ* گفتم ها گزينه**ي 4، تو پاسخ نامه گزينه*ي 2 رو زدم …
    اين همان مشكلي است كه ما به نام «اشتباهات غير علمي» مي شناسيم. همانطور كه بارها و بارها گفته ايم «آزمون دادن» يك هنر است. هنري كه متفاوت با مطالعه*ي درس و تست زدن و آمادگي هاي قبل از جلسه است. يكي از عواملي كه مانع از نتيجه گيري مطلوب داوطلبين در آزمون ها مي شود «خطاهاي غير علمي»*است. شناخت اين گونه اشتباهات، باعث بالا رفتن دقت، و درنتيجه كمك به محدود كردن اين اشتباهات مي شود. انواعي از اين اشتباهات كه بيش تر در ميان داوطلبان شايع است عبارتنداز:

    q عدم تطبيق شماره*ي سؤال حين انتقال پاسخ به پاسخ نامه
    گاهي اوقات ديده مي شود كه بعضي از داوطبين، پاسخ يك تست را در گزينه هاي تست ديگري علامت مي زنند. به عنوان مثال اگر پاسخ صحيح تست شماره ي 56، گزينه*ي 2 بوده به اشتباه گزينه*ي 2 سؤال 57 را در پاسخ برگ علامت مي زنند. به همين ترتيب پاسخ سؤال 57 را در گزينه هاي سؤال 58 وارد مي كنند و … .
    براي پيش گيري از چنين اشتباهاتي مي توانيد پس از پاسخ دادن به تعدادي از سؤالات ـ مثلا هر ده سؤال يك بار ـ شماره ي تست را با شماره ي پاسخ آن درپاسخ نامه مطابقت دهيد، تا در صورت بروز احتمالي چنين اشتباهي به موقع در صدد رفع آن برآييد و مانع از ادامه يافتن اين مشكل شويد كه به قول معروف:
    خشت اول چون نهد معمار كج تا ثريا مي رود ديوار كج

    q انتخاب گزينه ي هم شماره با پاسخ سؤال
    حتما براي شما هم اتفاق افتاده كه، پس از محاسبات فراوان مثلا پاسخ سؤالي را 2 به دست آورده ايد كه اين پاسخ در گزينه ي 4 درج شده؛ ولي شما بدون توجه به شماره ي گزينه، همان 2 را در پاسخ نامه وارد كرده ايد!
    فراموش نكنيد كه «هر گردي گردو نيست!»

    q تعجيل در خواندن صورت مسأله
    يكي از مهم ترين خطاهاي غيرعلمي داوطلبان تعجيل در خواندن صورت مسأله است؛ كه نتايج منفي قابل توجهي را به دنبال دارد. به اين معني كه يا مانع از فهم منظور اصلي سؤال مي شود، به نحوي كه فرد را وادار مي كند دوباره و چندباره صورت سؤال را مطالعه كند، به خصوص در متون انگليسي؛ و يا باعث اشتباه در دريافت منظور طراح مي شود. به عنوان مثال كلماتي چون «است» را «نيست» يا «مي باشد» را «نمي باشد» در نظر گرفته و همين باعث انتخاب گزينه ي غلط مي شود.
    اگرچه سرعت عمل در پاسخ گويي به سؤالات از اهميت زيادي برخوردار است. ولي اگر اين سرعت عمل باعث كاهش دقت شما در پاسخ گويي به سؤالات شود نه تنها ارزشي نخواهد داشت بلكه با كسب نمره ي منفي مانع از موفقيت و به دست آوردن نتيجه ي مطلوب خواهد شد. پس مواظب باشيد كه مبادا «از هول حليم تو ديگ بيفتيد!»
    فراموش نكنيد كه نمونه ي تمام اشتباهات غيرعلمي در هنگام تست زدن در منزل هم رخ مي دهد، پس سعي كنيد همان جا جلوي بروز دوباره ي اين اشتباهات را بگيريد.

    5ـ به خود و دانسته هايتان اعتماد داشته باشيد؛ فقط به خودتان فكر كنيد نه به انتظارات خانواده واطرافيان.
    «اعتماد به نفس» واژه اي است كه بارها به آن برخورد كرده ايد. واژه اي كه بارها در مورد آن خوانده ايد يا شنيده ايد، ولي آيا تا به حال به راستي به اهميت اين فاكتور در موفقيت خود فكر كرده ايد؟
    در زمينه ي مطالعه «اعتماد به نفس» عاملي است كه سبب مي شود بتوانيد آن چه را طي مدت ها آموخته ايد، به بهترين شكل ممكن پياده كرده و به نتيجه ي زحمات خود دست يابيد.
    از طرفي از آن جا كه «اعتماد به نفس» و «اضطراب» عواملي هستند كه در مقابل هم قرار مي گيرند، هر چه ميزان اعتماد به نفس شما بيش تر باشد ميزان دلهره و اضطراب شما كاهش خواهد يافت كه اين خود فاكتور مهمي در موفقيت شما به حساب مي آيد.
    عوامل بسياري در پايين آمدن اعتماد به نفس شما نقش دارد:

    q ترس از نتيجه
    پايه ي اعتماد به نفس، آموخته ها و دانسته هاي شماست. شما كه تاكنون در حد توانايي خود مطالعه داشته، در آزمون ها شركت كرده و همواره در جهت رفع ضعف ها و تقويت نقاط قوت خود تلاش كرده ايد، هرگز نبايد با ترس از حوادث احتمالي، اما و اگرها و . . . . بار منفي دلهره و اضطراب را در خود افزايش دهيد.
    براي مقابله با هر حادثه يي، «بيمه اي» وجود دارد. مطالعات شما نيز بزرگ ترين بيمه ي شما در برابر تمام حوادث احتمالي است.

    q عدم اطمينان به دانسته هاي خود
    به دانسته ها و آموخته هاي خود اطمينان كنيد. شما آزمون دادن را از مدت ها پيش آغاز كرده ايد، از زمان شروع به مطالعه. شركت شما در آزمون، صرفا آخرين مرحله ي اين مطالعه و پياده كردن اطلاعات است. پس سعي كنيد با آرامش و اطمينان در جلسه حضور يافته و با اطمينان و اعتماد به نفس به سؤالات پاسخ گوييد. فراموش نكنيد كه شرايط ديگران نيز تفاوت چنداني با شرايط شما ندارد و به عبارتي شرايط آزمون براي همه ي داوطلبان يكسان است.
    تصور انتظارات خانواده و اطرافيان
    از عوامل ديگري كه باعث افزايش دلهره و كاهش بازدهي حين آزمون مي شود، به ياد آوردن انتظارات خانواده و يا اطرافيان از شماست.
    بسياري از خانواده ها دوست دارند تا آرزوهاي دست نيافته ي دوران جواني خود را در فرزندانشان تحقق بخشند! ولي نبايد فراموش كرد كه انسان ها از علايق، استعدادها و توانايي هاي خاص خود برخوردارند كه شايد هم جهت با آرزوها و انتظارات ديگران نباشد. لذا سعي كنيد حداقل حين آزمون دادن، اين انتظارات را فراموش كرده و با تمركز كافي، انرژي خود را فقط صرف پاسخ گويي به سؤالات كنيد.

    q بلند پروازي!. . .
    مهم ترين عاملي كه باعث افت اعتماد به نفس شما مي شود بالا بودن انتظارات و توقعات خودتان است. خود را بشناسيد، به خود اطمينان كنيد و تلاش كنيد كه حداكثر توانايي هاي خود را به كار گيريد تا به نتيجه اي كه شايسته ي شماست دست يابيد. اما هرگز اجازه ندهيد كه آمال و آرزوهايتان مانع از واقع بيني شما شود.
    به عنوان آخرين توصيه، از شما عزيزان مي خواهيم كه تصوير روشني از خود داشته و فقط به اندازه ي توانايي هايتان از خود متوقع باشيد.

    6ـ سعي كنيد قبل از پاسخ گويي به سؤالات يك درس جديد تنفسي به خود بدهيد.
    زمان هميشه مهم بوده و هست. در جلسه ي آزمون هم اهميتش چندين برابر مي شود، به خصوص براي آن هايي كه در هر كاري زياده روي مي كنند! منظورم كساني هستند كه سرنوشت و زندگي خود را به لحظه هاي يك آزمون پيوند زده اند. حتما شنيده ايد كه اين افراد در صحبت هاي خود حرف از ثانيه ها مي زنند. مي نشينند و زمان پاسخ گويي به هر سؤال را حساب مي كنند و در كل خيلي جزيي نگر هستند تا كلي نگر.
    اشكال كار اين افراد در همين جزيي نگري است. همان طور هم كه شنيده و خوانده ايد ما هميشه تأييد كرده ايم زمان را براي هر درس مد نظر قرار دهيد نه هر سؤال. مديريت زمان را اين گونه لحاظ كنيد. مشكل ديگر اين گونه افراد در ديدگاهشان نسبت به استراحت است. كم نيست تعداد كساني كه در مقابل كلمه ي استراحت عكس العمل منفي نشان مي دهند. چرا كه اعتقاد دارند استراحت كردن، وقت تلف كردن است و نيازي به آن نيست. اما هيچ گاه به اين موضوع توجه نكرده اند كه اين استراحت ها بازده ي ساعات مطالعه ي آن ها را بالا خواهد برد.
    در جلسه ي آزمون نيز استراحت مقوله ي بسيار مهمي است، به خصوص به دليل تغيير محتوا و ماهيت دروس. پيشنهاد ما اين است كه قبل از شروع پاسخ گويي به سؤالات هر درس در جلسه ي آزمون تنفس و استراحتي به اندازه ي نيم تا يك دقيقه به خود بدهيد. در اين مدت سرتان را بالابگيريد، نفس عميق بكشيد و كش و قوسي به اندامتان بدهيد. اطمينان داشته باشيد در غير اين صورت به دليل خستگي و فشار، بازده ي لحظات و ثانيه هاي شما كم خواهد شد. شايد عده اي فكر كنند در اين استراحت هاي چهار يا پنج دقيقه اي مي توان چند تست را پاسخ داد كه هر كدامشان به اندازه ي كافي تعيين كننده است. آيا تا به حال براي شما پيش نيامده كه در حين مطالعه يا آزمون صورت يك سؤال را چندين بار خوانده باشيد اما بعد از اتمام آن متوجه شويد چيزي نفهميده ايد؟ البته نه به دليل سختي يا مبهم بودن سؤال بلكه به خاطر خستگي ذهني و پايين بودن تمركز. در چنين مواقعي همه مجبورند چند لحظه اي استراحت كنند تا دوباره به كارشان ادامه بدهند. پس چه بهتر كه زمان و مقدار اين استراحت را خود ما متناسب با شرايط تعيين كنيم و چه زماني بهتر از وقتي كه قرار است فضا و محتواي سؤالات تغيير كند.
    اين شعار كوهنوردان را فراموش نكنيد كه مي گويند: «قبل از اين كه خسته شوي استراحت كن» با چنين شيوه اي استراحت، شما را به توان و انرژي اوليه برمي گرداند در حالي كه استراحت براي يك فرد خسته، خستگي اورا رفع مي كند و لزوما اورا به انرژي اوليه برنمي گرداند. پس؛ بين پاسخ گويي به سؤالات هر دو درس در جلسه ي آزمون استراحتي بكنيد و از اين استراحت كوتاه لذت ببريد. در بين دروس عمومي سي ثانيه و در بين دروس اختصاصي يك دقيقه، زمان معقول و انرژي آفريني است. باز تاكيد مي شود كه از استراحت ها لذت ببريد. استراحت كردن وقت تلف كردن نيست. ذخيره ي زمان هاي بعدي و بالا بردن بازدهي آن هاست. به قول معروف مي گويند، آن طرف مرزي ها دو روز در هفته استراحت كرده و پنچ روز كار مي كنند و ما يك روز از هفته را استراحت كرده و شش روز كار نمي كنيم.

    7ـ به مزاحمت ها و اختلال هاي محيط آزمون بي توجه باشيد.
    درك صحيح مشكلات، بزرگ نكردن آن ها، كم كردن تأثيرات و عواقب آن جزو خصلت هاي خوب انساني است.
    تصور اين كه مشكلات واتفاقات ناخوشايند و غيرمترقبه بروز نكند، تصوري باطل و ناشدني است، اما اراده كردن براي اين كه از شدت پيامدهاي آن ها كاسته شود ممكن و حتي ضروري است.
    بيشتر مشكل از آنجا شروع مي شود كه اين اتفاقات ناخوشايند در مواقعي بروز مي كند كه فرد توانايي كنترل يا تسلط بر شرايط محيطي را در خود نمي بيند. در تفسيري بهتر مي توان گفت، مشكلات كوچك و معمولي در مواقعي كه فرد تسلط كم تري بر روحيات و حالات خود دارد، بزرگ، عذاب آور و حل نشدني جلوه مي كند. به طور مثال شبي كه فرداي آن امتحان مشكلي در پيش است، شخص در عين مطالعه احساس مي كند سر و صداي افراد خانواده، تلويزيون و . . . بيشتر از هر زمان ديگر است. در حالي كه با يك ديد واقع بينانه و خالي از غلو (ناخواسته) مي توان متوجه شد كه اعضاي خانواده مثل هرشب صحبت ها، گفتگوها و استراحت هاي معمول خود را انجام مي دهند.
    ممكن است در جلسه ي آزمون صندلي داوطلبي كمي نامناسب يا ناهموار باشد يا به دليل نبودن پرده در جلوي پنجره ها گرما و نور آزار دهنده باشد. تمام اين شرايط در حالت عادي و روزمره قابل تحمل است اما در هنگام آزمون ـ به دلايلي كه ذكر شد ـ فرد اين مسايل را مخل فعاليت خود مي بيند. در اغلب موارد اين بزرگ نمايي ذهني باعث مي شود فرد اثرات هر چند بزرگ اين حوادث را عادي تلقي كند و آن ها را توجيهي بر عملكرد نامناسب خود قرار دهد.
    در زمان برگزاري آزمون ها ممكن است چند نفري مجبور شوند روي صندلي هاي نامناسب يا جلوي پنجره ها و نور *آفتاب بنشينند. هم چنين احتمال دارد وسايل خنك كننده به تعداد لازم موجود نباشد و هواي اطراف گرم باشد، ممكن است همه جا ساكت باشد اما دو مراقب نزديك شما آهسته صحبت كنند، صداي اتومبيل هايي كه از نزديكي محل آزمون عبور مي كنند آزار دهنده باشد و چندين امكان ديگر كه اگر چه احتمال بروز آن بسيار كم به نظر مي رسد، اما باز احتمال دارد كه فرد به دليل هيجان و برانگيختگي و حتي اضطراب ناشي از آزمون، توانايي تسلط كامل بر روحيات و رفتارهاي خود نداشته باشد.
    پس از همين امروز تمرين كنيد كه بدون توجه به شرايط و عوامل ناراحت كننده ي محيطي مانند سرو صدا، هواي گرم يا يك صندلي نامناسب به راحتي پاسخ گوي تست و آزمون باشيد. مي توانيد در روزهايي كه براي آزمون آزمايشي مي آييد يا جمعه هايي كه در خانه از خود آزمون جامع ساعتي مي گيريد اين شرايط را به عمد براي خود ايجاد كنيد. يعني به جاي اين كه زير باد خنك كولر و سكوت سنگين اتاق روي يك صندلي نرم از خود آزمون بگيريد، در اتاق را باز كرده، كولر را خاموش كنيد و روي يك صندلي نه چندان نرم شرايط آزمون را تجربه كنيد!
    لازم به ذكر است كه اگر چه امكان وقوع اين قبيل مسايل كم است اما پيش گيري بهترين راه ممكن است.





    منبع: [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    ----------------------------------------------------------

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

  2. Top | #2


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۸۹
    عنوان کاربر
    مدير کـل سايت
    محل سکونت
    بوشهر
    مقطع تحصيلات
    فوق لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران سازه
    پایه نظام مهندسي
    1نظارت و اجرا
    نوشته ها
    2,105
    پسندیده
    3,174
    مورد پسند: 2,249 بار در 941 پست
    میزان امتیاز
    3742
    توصیه های برای روزهای پایانی
    - آرامش خود را حفظ کنید.

    - مطالب مهمی را که یادداشت کرده اید مرور کنید.

    - آزمون های دو سه سال اخیر را بررسی کنید و پاسخ دهید.

    - دوستانی که تا بحال در هیچ آزمونی شرکت نکرده اند، حتما چند آزمون را در وقت تعیین شده آن (240 دقیقه) پاسخ دهند تا با زمانبندی سوالات آشنا شوند.

    - شما تلاش خود را کرده اید، پس باید از معلومات خود بهترین استفاده را بکنید. بنابراین بجای استرس و نگرانی بهتر است شاد و خوشحال باشید و تصور مثبتی از خود داشته باشید.

    - صحبت کردن با یکی از دوستان صمیمی یا رفتن به یک مکان مذهبی می تواند به شما آرامش دهد.

    - یک ورزش سبک مثلا پیاده روی تاثیر مثیتی بر روحیه شما خواهد داشت.

    - از قبل شناختی از محل حوزه امتحانی پیدا کنید.

    - شب آزمون بموقع بخوابید.


    توصیه هایی در مورد روز آزمون


    - تغذیه مناسبی داشته باشید.

    - سعی کنید تمام موارد پیش بینی نشده را در نظر بگیرید، تمام وسایل مورد نیازتان مانند (کارت ورود، مداد، پاک کن، ساعت و ...) را بردارید و کمی زودتر حرکت کنید تا بخاطر دیر رسیدن آرامش تان بهم نخورد.

    - این را بپذیرید که احتمالا پاسخ تعدادی از سوالات را نمی دانید، پس اگر موقع آزمون به چند سوال نتوانستید پاسخ دهید جای نگرانی نیست.

    - با یاد خدا آزمون را شروع کنید.

    - سوالات را با دقت و تا آخر بخوانید، تمام گزینه ها را هم نگاه کنید، محاسبات خود را با دقت انجام دهید تا اسیر تله های تستی نظیر مثبت و منفی نشوید.

    - ابتدا سوالاتی را که بلد هستید جواب دهید و به سرعت و براحتی از کنار سوالاتی که به هر دلیلی نمی توانید پاسخ دهید، بگذرید، اما حتما جلوی آن ها علامت بزنید.

    - توصیه می کنم در همان زمانی که سوال را حل می کنید جواب آن را به پاسخنامه منتقل کنید.

    - پس از هر چند سوال مثلا 10 سوال، پاسخنامه خود را کنترل کنید که احتمالا جواب سوالات را جابجا وارد نکرده باشید.

    - بویژه به داوطلبانی که درسی را مسلط اند و حساب ویژه ای روی آن باز کرده اند، اکیدا توصیه می کنم با این تصور که باید به تمام سوالات آن درس جواب دهند، وقت خود را تلف نکنند، چون تمام سوالات دارای یک ارزش و امتیاز است.

    - پس از اینکه تمام سوالات را یکبار خواندین و سوالاتی را که می دانستین جواب دادین (در این صورت بعدا حسرت نخواهید خورد که فلان سوال را می دانستم اما وقت کم آوردم.)برای هر سوال تقریبا 2 دقیقه زمان دارید. پس مطمئنا مدت زمانی فرصت خواهید داشت تا به سوالاتی بپردازید که آن ها را علامت زده اید (سوالات مشکل، سوالاتی که بین چند گزینه شک دارید و نیز سوالاتی که جواب آن را فراموش کرده اید.)

    - حتی اگر درسی را هم کنار گذاشته اید نگاهی به سوالات آن بپردازید، احتمالا بتوانید به چند سوال ساده آن جواب دهید.

    - اگر فرصت داشتید می توانید باز هم چند سوال را پاسخ دهید، چطور ؟ این حالت بیشتر در دروس ریاضی بویژه معادلات دیفرانسیل پیش می آید. شما می توانید پاسخ چند تست را با استفاده از گزینه ها پیدا کنید. یعنی با جایگذاری گزینه ها در معادله دیفرانسیل و مشتق گرفتن به جواب صحیح برسید.

    - یادتان باشد برای قبولی باید تنها به تعدادی از سوالات جواب دهید، شما اگر به 50% سوالات جواب صحیح دهید، رتبه بسیار خوبی کسب می کنید. پس ابدا شانسی جواب ندهید چون سوالات نمره منفی دارد.
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    ----------------------------------------------------------

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

، eng، http، url، فهم، فرار، قدرت، كنترل، كه، كوچك، كوتاه، كاهش، لازم، لحاظ، لحظه، لذت، منفی، موفق، مورد، مکان، متفاوت، متناسب، متون، متوسط، مثال، مثبت، محيط، محتوا، مختلف، مربوط، مسائل، مشكل، مطالب، مطالعه، مطابقت، نقاط، نقش، چند، چه، چون، نبودن، نجات، ندادن، نرم، چرا، نصف، چطور، همه، همراه، هنري، هیچ، هاي، های، وقت، وجود، يك، یعنی، کنار، کسب، گونه، گذاري، گردو، گزینه، پنج، پياده، پیاده، پیدا، پرده، پس، www، آن، آوردن، آرامش، آزمون، آشنا، انجام، اندازه، اینکه، اتاق، از، است، استفاده، اصلا، اضافه، اطلاعات، اعتماد، اعضاي، بهتر، بینی، بايد، باز، بجای، بحث، برابر، بعد، تلاش، توليد، تواند، تأثير، تغذیه، جلوه، جابجا، جديد، حوادث، حال، حتما، حداقل، حرکت، حضور، خوب، خودش، خانه، خاص، خصوص، دهنده، دوستانی، ديوار، دادن، دارد، درد، روزمره، روزهای، ريزي، زمانی، زده، سه، سواد، سراغ، شوند، شيوه، شام، شارژ، شب، شده، شركت، شش، صد، طور، طراحي، طراحان، علامت، عبور، غلط

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 09:53 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو