خانه یکی از مهم*ترین مکان*های حضور هر شخص به شمار می*آید. خانه محلی است که افراد، فارغ از دغدغه*ها و آشوب*های روزانه به آن پناه می*برند و آن را مأمن خستگی*ها و دلواپسی*هایشان می*دانند. از این*رو، مساحت بزرگ یا کوچک آن، اهمیت و ارزشی ندارد، مساله*ای که ارزشمند است ایجاد یک آرامش عمیق در میزان مساحت آن است. امروزه با توجه به زندگی شهرنشینی و افزایش جمعیت، دیگر خانه*ها مانند گذشته بزرگ نیست و امکان مانور بیش از حد را به افراد نمی*دهد. بیشتر دکوراسیون داخلی خانه های کوچک امروزی، آپارتمان*های کوچکی است که برای هر شخص، قصری تلقی می*شود. حال با یک منطق و هوشمندی بجا فضای خانه*تان را دل*انگیز و لذت*بخش سازید.
در دکوراسیون داخلی خانه*های کوچک به چند عنصر ۱) مبلمان و میز ناهارخوری ۲) رنگ ۳) محدوده و ۴) نور و نورپردازی توجه کنید.
۱) مبلمان*ها یکی از عناصری در دکوراسیون منزل هستند که می*توان گفت بیشترین فضا را به خود اختصاص می*دهند. پس در انتخاب آنها باید احتیاط کرد. انتخاب مبلمان*های بزرگ، کلاسیک، سلطنتی و آنتیک برای خانه*های کوچک اشتباه است، در طراحی داخلی خانه* های کوچک باید از مبلمان*های متناسب با فضای کاربردی*تر بهره برد. یعنی مبلمان*هایی که بتواند غیر از نقش استراحتگاه، نقش نگهدارنده برخی وسایل مانند کتاب*ها یا وسایل مهم را بازی کند. با این عمل هم فضای خانه را مناسب پر کرده*اید، هم برای وسایل مورد نیاز دیگرتان فضاسازی کرده*اید.
۲) رنگ*ها، یکی دیگر از مهم*ترین المان*ها برای بعد بخشی و فضاسازی محیط*های کوچکند. رنگ نقش بسزایی در چگونگی دکوراسیون داخلی و تاثیر آن بر روحیه افراد دارند. یکی از رنگ*های بعد دهنده و حجم*دهنده به محیط*های کوچک، رنگ سفید است، اما اینکه حتما باید از رنگ سفید به تنهایی در فضاهای کوچک استفاده کرد، تا حدی بی*اعتبار است. برای فضاسازی و تفکیک محیط می*توان از سایه روشن*ها نیز استفاده کرد و به فضا هم بخشید.
۳) برای دکوراسیون داخلی و
بازسازی خانه کوچک باید به محدوده*ها و محدودیت*های فضایی توجه کنید؛ برای مثال در آشپزخانه*ها می*توانید از وسایلل مخفی به کار ببرید که وسایل آشپزخانه*تان در چشم نباشد و فضا بزرگ*تر به نظر برسد و اینکه تا حد امکان در چیدمان منزل، ظریف*کاری داشته باشید و ازز بافت*دهی و حجم*دهی به فضا، بپرهیزید.
۴) عنصر دیگری که در معماری داخلی بسیار مهم و حیاتی است، نور و نوع نورپردازی است. نورپردازی می*تواند فضا را بزرگ*تر و کوچک*تر نشان دهد. استفاده از نورهای طبیعی که از پنجره*های بزرگ ورود می*کند، حجم وسیعی به خانه کوچک شما می*بخشد، همچنین استفاده از دیوارکوب*های روشن*کننده می*تواند بعد بیشتری به فضا ببخشد. با کمی اندیشه و نگاه هوشمندانه، قصری پر آرامش و باشکوه برای خود بسازید.منبع:
بازسازی خانه پاراکس