برج میلاد قطعاً یکی از بزرگترین برج*های دنیاست. اما جالب است بدانید که مهم*ترین رکورد این برج نه ارتفاع آن و بلکه طولانی بودن زمان ساخت است.
یعنی در حالی که زمان ساخت سه برج بلند دنیا، تورنتو، مسکو و شیکاگو از سه سال بیشتر نبوده، برج میلاد یازده سال پس از آغاز زمان احداث هنوز ساخته نشده و اگر توجه ویژه مدیریت کنونی شهرداری تهران نبود چه بسا این زمان از پانزده سال هم فراتر می*رفت.
خبرگزاری مهر در گزارشی در همین باره اشاره کرد که برج میلاد در رتبه*بندی برج*های مخابراتی پس از برج تورنتو با 553 متر ارتفاع، برج مسکو با 540 متر و برج شانگهای با 467 متر به عنوان چهارمین برج مخابراتی بلند جهان با 435 متر ارتفاع ایستاده است در حالی که برج*های غیر مخابراتی یا آسمانخراش*هایی به مراتب بلندتر از میلاد در دنیا وجود دارند که به علت*های فنی در رتبه*بندی*های متفاوتی قرار می*گیرند.
می*توان بلندترین ساختمان*های جهان را به این ترتیب: 1- برج تورنتو با 553 متر ارتفاع 2- برج مسکو با 540 متر ارتفاع 3- برج شیکاگو با 527متر بلندی 4-برج تایپه با 508 متر ارتفاع 5- برج شانگهای با 467 متر بلندی 6- برج*های دوقلوی پتروناس در کوالالامپور با 452 متر ارتفاع 7- برج سلطنتی نیویورک با 449 متر ارتفاع 8- برج میلاد تهران با 435 متر، رتبه*بندی کرد.
این گزارش می*افزاید با این حال زمان ساخته شدن این برج*ها نیز در مقایسه با میلاد بسیار جالب توجه است. برج سلطنتی نیویورک قدیمی*ترین برج در میان این 8 برج در سال 1931 در 102 طبقه ساخته شد. امپایر استیت، اولین ساختمان در دنیا بود که بیش از 100 طبقه داشت و به مدت 41 سال بلندترین آسمانخراش جهان بود. این برج با 3400 کارگر ظرف مدت 410 روز از ژانویه 1930 تا ماه می 1931 ساخته شد.
برج شیکاگو ظرف مدت 3 سال (73 - 1970) با هزینه 175 میلیون دلار، برج تورنتو (76-1973) با هزینه 260میلیون دلار، برج مسکو (67-1963)، برج تایپه (2004-1999) با هزینه یک میلیارد و 600 میلیون دلار، برج شانگهای (95-1991) با هزینه 100 میلیون دلار و برج*های دوقلوی کوالالامپور (98-1995) ساخته شده*اند در حالی که برج میلاد از 1995 تا امروز در حال ساخته شدن است و شهرداری تهران تلاش می*کند تا سال آینده آن را به مرحله افتتاح برساند.
بررسی مقایسه*ای ساخته*شدن برج میلاد با دیگر برج*های دنیا این نتیجه را دارد که روند ساخت برج میلاد طولانی*ترین مدت یک سازه اینچنینی است در حالی که برج نیویورک در فاصله کمتر از 2 سال در 7 دهه قبل ساخته شده است؛ به نظر می*رسد دلیل طولانی*شدن مدت ساخت میلاد، بیشتر از دلایل مالی و فنی، به دلیل عدم مدیریت درست و جابجایی فراوان مدیران شهری بوده است.
متاسفانه در شهری که عمر متوسط شهرداران آن کمتر از 2 سال است و مدیران شهری دائما در حال تغییر هستند، نمی*توان انتظاری بیشتر از این داشت در حالی که متوسط ساخته*شدن برج*ها در این رده 3 سال بوده است که عموما با تکنولوژی 3 دهه قبل ساخته شده*اند.

شهر پروژه*های نیمه تمام
از منظر مدیریت شهری شاید بتوان تهران را شهر پروژه*های نیمه تمام نامید. هفته گذشته پارکینگ طبقاتی لاله در خیابان فاطمی به بهره*برداری رسید. جالب است که در حالی که بلندترین برج جهان در کمتر از سه سال ساخته شده، ساخت این پارکینگ بیش از هفت سال طول کشیده و جز عدم*النفع مرتبط در همه این سالها، به آزار شهروندان همجوار منجر شده است.

قطعاً در هیچ*کدام از کلانشهرهای جهان این گونه نیست که متوسط دوره مدیریت یک شهردار کمتر از دو و نیم سال باشد، آنچنان که در تهران شاهد بوده*ایم در 28 سال بعد از انقلاب پانزده نفر در تهران شهردار شده*اند. پس عجیب نیست که برج میلاد در میان همگنان و رقبایش، این گونه از نظر مدت ساخت رکورددار می*شود.

نگین پایتخت
برج میلاد تنها یک سازه 435 متری نیست، اگر چه صحبت در مورد کارکرد مخابراتی و ارتباطی آن بسیار سخن گفته*اند، اما این پروژه به واسطه مجموعه*ای متنوع دارای اهمیت فراوانی است. شاید هیچ کس فراموش نکند روزی را که در پایتخت خبر دروغی در مورد کج شدن برج میلاد منتشر شد.
در آن روز بسیاری از شهروندان با چشم*های نگران به اطراف این سازه عظیم و چشمگیر آمدند تا ببینند که آیا قرار است در سالهای آینده نماد کشورمان باشد، هنوز متولد نشده رو به ویرانی خواهد رفت، اما آنان در کمال تعجب دیدند که برج میلاد در کمال استواری قرار دارد، در واقع، برج میلاد به نوعی یکی از مقاوم*ترین و فنی*ترین سازه*هایی است که تا به امروز در تهران قد علم کرده است. ارتفاع حیرت*انگیز این برج از سویی و وجود بسیاری از ساختمان*های گوناگون در اطراف آن به این سازه ویژگی منحصر به فردی داده است.
وجود یک لابی 4 طبقه که دو طبقه آن در زیرزمین و دو طبقه آن نیز در بیرون زمین قرار دارد، به عنوان پایه*های برج جذابیت ویژه*ای به آن داده است.
سید رضا میرصادقی مدیرعامل شرکت یادمان سازه از وجود امکانات فراوان در این برج خبر می*دهد. او از احداث رستوران گردان در بالای برج و مراکز تجاری در قسمت فوقانی می*گوید و می*افزاید: برج میلاد به سازه*ای منحصر به فرد در تهران تبدیل خواهد شد. از سویی وجود یک هتل پنج ستاره در ضلع شمالی و همچنین مرکز همایش میلاد در کنار هتل و همچنین وجود ساختمان*های دوقلوی تجارت بین*المللی در شمالی*ترین بخش این مجموعه، از دیگر جاذبه*های مجموعه میلاد است.

9 سال زمان برای احداث تونل رسالت(در حالی که طبق برنامه باید سه ساله احداث می*شده است)، 10سال زمان برای احداث برج میلاد(در حالی که حداکثر باید سه ساله ساخته می*شده است) و 7 سال زمان برای احداث یک پارکینگ طبقاتی(که قاعدتاً در یک سال هم قابل ساخت است) در کنار کاستی*های فنی، نشان*دهنده یک معضل بزرگ هستند؛ اینکه تهران سالهاست که تاوان عدم تداوم در مدیریت شهری را می*پردازد.