مبلمان، وسایل دکوری، میز های نهارخوری، صندلی ها، میز های جلو مبلی و بسیاری وسایل دیگر هر روز در صنعت معماری ساخته می شوند و عرضه می شوند، اما برخی ست ها هستند که با دیدن آنها یک هماهنگی بسیار زیبا در آنها دیده می شوند. این ست ها در بسیاری موارد روح یک سبک معماری داخلی را در خود رعایت کرده اند. در این مقاله ما می خواهیم درباره روح سبک مدرنیسم در معماری صحبت کنیم.سلیقه هر فرد با دیگری فرق دارد. هر کس مدل یا رنگ خاصی را در طراحی دکوراسیون داخلی منزل یا محل کارش می پسندد. اما با رعایت نکاتی در طراحی معماری داخلی خود می توانید سبکی خاص را در آن پدید آورید و هارمونی و زیبایی خیره کننده یک عکس ژورنال معماری را برای خود پدید آورید. سبک مدرنیسم روز به روز در میان نسل جدید طرفدار پیدا می کند. با رعایت چه المان هایی روح سبک مدرنیسم را در معماری خود لحاظ می کنیم؟ اساسا چرا نباید تمام و کمال معماری خود را مدرنیستی کنیم؟ در ادامه این مقاله به جواب این دو سوال می پردازیم.

[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]


ابتدا بهتر است سوال دوم را جواب دهیم و بعد به سراغ سوال اول رویم. این که چرا نباید سر تا پا و تمام و کمال معماری خود را مدرنیستی کنیم. پاسخ خلاصه این سوال این است که، هیچ نبایدی در کار نیست. شما می توانید تمام فرم و محتوای معماری خود را از کوچک ترین المان ها تا اصلی ترین آنها در سبک مدرنیسم معماری تعریف کنید. این انتخابی است که هر کس پیش رو دارد. اما آیا سبک زندگی شما هم مدرنیستی است. آیا مانند کسی که در سوئد یا کلان شهرهای آمریکا زندگی می کند، در خانه و محل کار زندگی می کنید. یا شاید شما هم مانند ما عادت دارید روی زمین چهار زانو بنشینید یا یک بالش زیر دست بگذارید و دربرابر تلویزیون ولو شوید؟انتخاب و به کارگیری تمام و کمال سبک مدرنیسم در معماری، می تواند در جا هایی با سبک زندگی شما در تعارض باشد. ساده است یا سبک زندگی خود را تغییر می دهید یا سبک معماری داخلی خانه را، به همین سادگی. تجربه به ما می گوید در این جدال همیشه سبک زندگی برنده است و کمتر کسی برای معماری مدرنیستی سبک زندگی خود را تغییر می دهد.حالا که احتمالا با این تعاریف شما هم مانند ما به این فکر می رسید که: نمی شود معماری مدرن را با سبک زندگی خود تلفیق کنیم؟ جواب این سوال مثبت است. شما می توانید روح سبک معماری مدرنیسم را در خانه خود پیاده کنید و از آن لذت ببریید بی آنکه سبک زندگی خود را به چالش بکشید.

روح سبک مدرنیسم در معماری چیست؟

شناخت انواع سبک های معماری داخلی خالی از لطف نیست، این که بدانیم، این سبک معماری دربرابر کدام سبک معماری به وجود آمده، خود می تواند راه گشا باشد. معماری مدرنیسم در اروپای بعد از جنگ دوم آرام آرام شکل گرفت و در ده های 60 تا 80 میلادی به اوج خود رسید و در سبک های بعدی معماری داخلی و خارجی آنچنان تأثیری گذاشت که برخی از المان ها و اصول آن، هنوز هم که هنوزه، در معماری داخلی رعایت می شود. همین اصول اصلی است که ما به آن روح سبک معماری مدرنیسم می گوییم. برخی از این موارد از این دست هستند.





استفاده از خطوط کامل و صاف


در سبک های گذشته و قبل از مدرنیسم ما همواره از منحنی برای طراحی المان های تزئینی استفاده می کردیم. به مبل های طرح استیل و سلطنتی نگاه کنید؛ مجموعه ای از منحنی ها هستند که در میان آنها نقش*های پیچیده کار می*شود. اما یک مبل مدرن که ما به آن مبل راحتی می گوییم، از چهارگوشی کامل تشکیل شده است که خطوط آن در هر ضلع کامل است و خم نمی شود. این تفکر در معماری خارجی و داخلی هم بسیار دیده می شود.


سادگی را به اوج برسانید


خانه یا محل کاری که با تفکر سبک معماری مدرنیسم شکل می گیرد، در اوج سادگی است. زمین در بسیار موارد بدون فرش و یا با فرشی کوچک پوشیده می شود. و برای نوردهی محیط از چراغ های تزئینی ساده و با حباب های فلزی و چوبی استفاده می شود، و تقریبا استفاده انواع کریستال ها و سردیس های کار شده را نمی توانید در این معماری، پیدا کنید. همین طور معماری مدرنیستی چندان قائل به قرینه سازی نیست. نمونه بارز آن هم استفاده از طرح L برای طراحی مبلمان است. طرح مبلی که نه تنها ظاهری قرینه ندارد بلکه بیشتر قطعات آن هم با یک دیگر شبیه نیستند.


اکسسوریزهای تزئینی سرنوشت ساز

سبک مدرنیسم در معماری روی اکسسوریز های تزئینی تأکد خاصی دارد. کمتر خانه یا محیط کاری را می یابید که با این سبک طراحی شده باشد و یک یا چند اکسسوریز تزئینی را در خود جای نداده باشد. اما به کار گرفتن اکسسوریز ها در فضا فرقی بسیار مهم با قدیم دارد. در این سبک معماری شما با انبوهی از تابلو با نقوش پیچیده رو به رو نیستید، ده ها مجسمه در اطراف شما با جزئیات حیرت انگیز وجود ندارد. اما یک مجسمه در جایی درست و کاملا در توجه به کار گرفته می شود. به عبارت دیگر سبک مدرنیسم در معماری داخلی ، به دنبال آن است که از عناصر تزئینی در جای خود استفاده کند.