سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

سوالات کاربردی در مورد مواد افزودنی بتن

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: سوالات کاربردی در مورد مواد افزودنی بتن

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    اردیبهشت -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    پایه نظام مهندسي
    2نظارن و اجرا
    نوشته ها
    239
    پسندیده
    711
    مورد پسند: 793 بار در 208 پست
    میزان امتیاز
    1108

    سوالات کاربردی در مورد مواد افزودنی بتن

    تنها ماده افزودنی که می تواند باعث افت مقاومت فشاری بتن شود افزودنی حباب زای بتن می باشد که به واسطه ایجاد حباب های ریز و زنجیری شکل در خمیر سیمان باعث افت مقاومت فشاری بتن می شود . اما این حبابها در بالا بردن استحکام بتن در برابر دوره های تکراری یخبندان و ذوب شدن بسیار موثر هستند



    آیا استفاده از افزودنی ها می تواند باعث کاهش مقاومت فشاری بتن گردد ؟
    تنها ماده افزودنی که می تواند باعث افت مقاومت فشاری بتن شود افزودنی حباب زای بتن می باشد که به واسطه ایجاد حباب های ریز و زنجیری شکل در خمیر سیمان باعث افت مقاومت فشاری بتن می شود . اما این حبابها در بالا بردن استحکام بتن در برابر دوره های تکراری یخبندان و ذوب شدن بسیار موثر هستند.
    البته هدف از مصرف[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] همواره افزایش مقاومت نیست ، بلکه تاثیرات دیگری مانند افزایش دوام و نفوذناپذیری و یا بهبود اجرای یک سازه نبز مد نظر است .
    آیا استفاده از حباب زای بتن برای نفوذناپذیر نمودن آن مجاز است ؟
    کاربرد مواد حباب زا به دلیل کوتاه نمودن طول لوله های موئینه موجود در خمیر سیمان ، می تواند در کاهش میزان نفوذپذیری بتن موثر باشد . اما این خاصیت یکی از نتایج جانبی استفاده از این مواد است .
    برای ساخت بتن نفوذ ناپذیر ، بهتر است از طرح اختلاطی با کمترین مقادیر آب به سیمان ، استفاده از فیلر های سنگی مناسب ، مواد پرکننده خنثی (پودر سنگ) ، مواد ریز معدنی فعال ( پوزولانها و سرباره ها) استفاده کنیم . در این راستا بهره گیری از مواد افزودنی کاهنده قوی آب بتن ، نظیر پودر واترپروف کننده بتن ، مکمل بتن و ژل میکروسیلیس در مقایسه با حباب زا بسیار موثرتر خواهند بود.
    در صورتی که هدف از کاهش نفوذپذیری ، بهبود دوام در برابر خشک و تر شدن و یا یخبندان و آب شدگی مکرر باشد ، هیچ ماده ای بهتر از حباب زای بتن نخواهد بود .
    آیا استفاده از ضدیخ بتن موجب افت مقاومت فشاری می گردد؟
    در استانداردهای موجود ماده ای به نام [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] وجود ندارد . منظور از ضد یخ بتن ماده افزودنی شتاب دهنده واکنش آب و سیمان است (ACCELERATOR) که اشتباها در بازار و تکنولوژی بتن به آن ضدیخ گفته می شود . در صورت استفاده صحیح از این ماده ، هرگز افت مقاومت فشاری حاصل نخواهد شد . روش صحیح مصرف ضد یخ ، کاهش معادل وزنی ماده ضدیخ از آب مصرفی می باشد . به عنوان مثال ، در صورتی که 5 کیلو ضد یخ به هر متر مکعب بتن اضافه شود ،باید 5 کیلو گرم از مقدار آب مصرفی کم شود .
    آیا ضد یخ بتن در فریزر یخ می زند ؟
    ماده افزودنی ضدیخ بتن (فاقد یون کلر) حتما در فریزر یخ می زند . ولی آن گروه از مواد افزودنی که با عنوان ضدیخ عرضه می شوند و در فریزر یخ نمی زنند از خانواده نمک های معدنی کلر بوده و دارای یون کلر هستند . که مصرف آنها قطعا عوارض نامطلوبی در بر خواهد داشت.
    آیا می توان به جای ضد یخ بتن از فوق روان کننده زودگیر استفاده نمود ؟
    اگر قصد دارید از یخ زدن بتن جلوگیری کنید ، ماده افزودنی را انتخاب کنید که فقط پارامتر اصلی مورد نظر شما را تغییر بدهد . لذا در این مورد ، بهره گیری از ماده افزودنی شتاب دهنده واکنش هیدراسیون (ضد یخ بتن ) مناسب تر است.
    آیا استفاده از دوده سیلیسی به عنوان ماده واترپروف مجاز است ؟
    نفوذ آب به داخل بتن ، عمدتا از طریق لوله های موئین ناشی از تبخیر آب بتن و دیگری ریز فضاهای خالی بین اجزاء سازنده بتن صورت می گیرد . ماده افزودنی واترپروف بتن به طور کاملا یکنواخت در مخلوط خمیری بتن پخش شده و پس از سخت شدن بتن به واسطه انسداد ریزفضاهائی که قابلیت پر شدن با آب را دارند ، در کاهش نفوذ پذیری بتن نقش موثری را ایفا می کند. حال آنکه دوده سیلیسی فعل و انفعالات دیگری را در جزء چسباننده انجام داده و با کاهش اندازه منافذ موئینه در کاهش نفوذپذیری بتن می تواند موثر باشد.
    استفاده بیش از حد از مواد افزودنی کاهنده آب بتن چه عواقبی دارد ؟
    همواره باید از مصرف بیش از حد مجاز توصیه شده توسط سازنده ماده افزودنی جدا خودداری شود . اما دامنه عواقب ناشی از مصرف بیش از حد مواد افزودنی کاهنده آب بتن ، بسته به میزان عدول از مقدار صحیح مصرف ، می تواند شامل جداشدگی سنگدانه ها ، آب انداختگی بتن ، تاخیر زیاد در زمان گیرش ، بروز ترک های ناشی از به تعویق افتادن گیرش ، به تعویق افتادن زمان حصول مقاومت فشاری در سنین 3 ، 7 و 28 روز و حتی مرگ کامل بتن باشد.
    آیا استفاده از ابرروان کننده می تواند هزینه های طرح اختلاط را کاهش دهد ؟
    از آنجایی که مواد ابرروان کننده یا کاهنده های بسیار قوی آب بتن ، امکان ساخت بتن را با نسبت های آب به سیمان بسیار کم (در حدود 3/0 ) فراهم می آورند و باعث بهبود پخش اجزاء سازنده بتن و پیشرفت بهتر واکنش هیدراسیون می گردند ، می توانند مقاومت فشاری بتن را بین 50 الی 100٪ افزایش دهند . بدین ترتیب می توان با اصلاح دانه بندی از میزان مصرف سیمان در هر متر مکعب کم نمود . ضمن اینکه بهره گیری از مواد ابر روان کننده امکان ساخت بتن های خود متراکم شونده را فراهم می سازد . لذا می توان هزینه های مرتبط با اتلاف وقت در بتن ریزی نظیر ویبره و ترمیم بتن پس از باز نمودن قالب ها را از هزینه های مربوط به قیمت تمام شده واقعی بتن کسر نمود.
    بهره گیری از مواد ابر روان کننده یا کاهنده های بسیار قوی آب بتن ، امکان حصول مقاومت فشاری بالا در سنین پایین را فراهم می سازد . لذا با سرعت بخشیدن به زمان باز نمودن قالبها و تداوم یافتن عملیات بتنی در کوتاه شدن زمان اجرای پروژه نیز بسیار موثر خواهد بود.
    تفاوت انواع مواد کاهنده آب در چیست ؟
    بر اساس تقسیم بندی صورت پذیرفته در استاندارد ASTM C494 به آن گروه از مواد افزودنی که با شرط عدم کاهش کارائی در مقایسه با مخلوط بتنی شاهد یا مرجع ، امکان کاهش 5% از آب مصرفی را فراهم می سازند ، کاهنده آب یا روان کننده گفته می شود .
    به گروه دیگری که امکان کاهش 12% از آب مصرفی را فراهم می سازند ، کاهنده قوی آب یا فوق روان کننده گفته می شود . مواد ابر روان کننده یا کاهنده های بسیار قوی آب بتن که در استاندارد ASTM C1017 مورد بررسی قرار گرفته اند ، امکان کاهش 30 ٪ الی 40% از آب مصرفی بتن را فراهم می آورند .
    در چه مواردی از زودگیر بتن پودری و در چه مواردی از زودگیر بتن مایع استفاده می شود ؟
    استفاده از انواع مواد زودگیر کننده بتن به نوع دستگاه شات کریت یا بتن پاش و نحوه اختلاط اجزاء خشک بستگی دارد . عموما در عملیات بتن پاشی با دستگاه شات کریت خشک از زودگیر پودری و در دستگاه شات کریت تر از زودگیر مایع استفاده می شود . اما در شات کریت تر هم می توان زودگیر پودری را با مواد اولیه( مصالح سنگی وسیمان) مخلوط نمود و در شات کریت خشک هم می توان زودگیر مایع را از طریق سرشلنگی (افشانک) به آب اضافه نمود .در سایر موارد ، برای ساختن بتن یا ملات هائی که قصد داریم زود سخت شوند ، بهره گیری از مواد زودگیر مایع به جهت عدم ایجاد اثرات منفی بر روی کارائی مخلوط ساخته شده ، می تواند گزینه بهتری باشد.
    تفاوت مکمل بتن با ژل میکروسیلیس در چیست ؟
    مکمل بتن دارای اجزاء سازنده تکمیلی بیشتری نظیر واترپروف و کاتالیزور می باشد . واترپروف موجود در افزودنی مکمل بتن تاثیر قابل توجهی در کاهش نفوذپذیری بتن دارد . کاتالیزور موجود در این ماده افزودنی بتن موجب بهبود و تسریع واکنش میکروسیلیس با سیمان شده و منجر به ایجاد مقاومت فشاری بیشتری می شود .
    آیا استفاده همزمان از چند ماده افزودنی بتن مجاز است؟
    برای مصرف چند ماده افزودنی به طور همزمان محدودیتی وجود ندارد ، مشروط بر اینکه اثرات خنثی کننده یا مخرب بر همدیگر و بر بتن نداشته باشند . در این شرایط بهتر است به دستورالعمل سازنده مواد افزودنی بتن مراجعه شود. اما عموما نمی شود مواد افزودنی بتن را پیش از افزوده شدن به بتن با هم مخلوط نمود ، بلکه بهتر است مواد افزودنی بتن به صورت جداگانه و با فواصل زمانی مطمئن به داخل دیگ اختلاط ریخته شوند.
    عامل اصلی موثر در دوام و پایایی بتن چیست ؟
    در بیشتر اوقات پایائی بتن با کاهش نفوذپذیری و کاهش جذب آب بتن ارتباط مستقیم دارد . از بین بردن منافذ موئینه و یا کاهش ابعاد آن معمولا به دوام بتن کمک می کند .
    سایر شکل های دیگر دوام مانند سایش پذیری به عوامل دیگری مانند کیفیت سنگدانه ها مرتبط می باشد . ارتقاء مقاومت الکتریکی بتن در جلوگیری از خوردگی میلگردها تاثیر قابل ملاحظه ای دارد . لذا کیفیت مصالح و اجزاء سازنده بتن – کیفیت ساخت ، حمل و بتن ریزی – چگونگی تراکم بتن – نحوه پرداخت و عمل آوری – پوشش های سطحی بتن – شرایطی محیطی بتن در زمان بهره برداری – عوامل مخرب موجود در محیط و استفاده صحیح و بجا از مواد افزودنی، همگی از عوامل موثر در ساخت بتن های با دوام و پایا می باشند.
    برای پر نمودن ترک های ریزی که روی سطح بتن به وجود می آیند از چه ماده ای استفاده کنیم؟
    برای انتخاب بهترین ماده پر کننده یا مرمتی ، ابتدا باید نوع و دلیل ترک خوردگی بررسی شود و نوع کاربری سازه نیز مد نظر قرار گیرد . اما بطور کلی در سازه های آبی و مستغرق ، بهترین پر کننده ترک ، مواد نفوذگر کریستال ساز هستند و در سایر موارد استفاده از چسب بتن اپوکسی می تواند مفید باشد.
    تفاوت گروت اپوکسی و گروت سیمانی چیست ؟
    در گروت های سیمانی جزء چسباننده ، سیمان می باشد ، اما در گروت اپوکسی جزء چسباننده رزین اپوکسی است . بخش اساسی تفاوت کیفی آنها به رفتار اجزاء چسباننده یعنی سیمان و رزین اپوکسی بر می گردد. گروت های سیمانی از استحکام خمشی و کششی بسیار کمتری در مقایسه با گروت های اپوکسی برخوردار هستند ، لذا برای نصب و ثبوت سازه یا تجهیزات دینامیک که تنش های برشی و خمشی به گروت وارد می کنند مناسب نیستند.
    آیا استفاده از پرایمر قبل از اجرای رنگ ، الزامی است؟
    انواع رنگ ها و پوشش های تزئینی بتن ، که با بهره گیری از پرایمر اجراء می گردند از دوام و عملکرد کیفی بهتری برخوردار می باشند .
    زینک ریچ اپوکسی بهترین پرایمر برای مقاطع فلزی جهت زیر سازی انواع رنگ ها و پوشش های اپوکسی بوده و در سایر موارد می توان از پرایمر اپوکسی استفاده نمود .
    آیا برای سطوحی که در معرض تابش نور خورشید هستند می توان از رنگ اپوکسی استفاده نمود؟
    در برابر نور خورشید ، رنگ های اپوکسی از استحکام کمتری در مقایسه با رنگ های پلی یورتان یا آکریلیکی برخوردار هستند.[/rtl]

    منبع: [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    5 کاربر مقابل پست mehrdad52 عزیز را پسندیده اند: admin,Ar Sa,CivilF,sara.Architect,SIAMAK-TORKASHVAN7
    براي موفقيت با كساني همراه شويد كه ماموريتي مشابه شمادارند...

  2. Top | #2


    تاریخ عضویت
    اسفند -۱۳۹۲
    عنوان کاربر
    کاربر سایت
    نوشته ها
    5
    پسندیده
    7
    مورد پسند: 8 بار در 5 پست
    میزان امتیاز
    380
    خوب بود.
    2 کاربر مقابل پست shahed ahmadi عزیز را پسندیده اند: Ar Sa,sara.Architect

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 16:44 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو