عمل آوری بتن یا کیورینگ بتن به مجموعه اقداماتی گفته می شود كه با هدف حفظ رطوبت و حرارت بتن در مدت زمان معين بلافاصله پس از بتن ریزی و پرداخت بتن انجام می شود. در این مقاله با روش های عمل آوری بتن (همراه با الزامات آیین نامه ای) آشنا خواهید شد، پس در ادامه با [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] همراه شوید.

عمل آوری بتن در خصوصیات آن مانند مقاومت فشاری، دوام، مقاومت سايشی و مقاومت در مقابل يخبندان تأثير قابل توجهی دارد. عمل آوری به سه شكل محافظت، مراقبت (عمل آوری) و پروراندن (عمل آوری حرارتی) برای بتن ريخته شده در قالب ضروری است.هنگامي كه سيمان پرتلند با آب مخلوط می شود، فعل و انفعالات شيميايی كه به آن هيدراتاسيون مي گويند، آغاز می شود. پيشرفت و وسعت اين واكنش شيميايی در دوام، مقاومت و وزن مخصوص بتن اثر می گذارد. معمولاً مقدار آب موجود در مخلوط های بتن که بر اساس [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] مشخص می شود، بيش از آب مورد نياز برای تكميل هيدراتاسيون است، اما به هر حال كاهش آب به علت تبخير، باعث تأخير و يا توقف فرآيند هيدراتاسيون می شود.

در چند روز اول، پس از جاگذاری بتن، در درجه حرارت مناسب، هيدراتاسيون نسبتاً سريع است. بنابراين حفظ آب بتن، در طول اين زمان بسيار با اهميت است. هنگامی كه عمل آوری متوقف شود، كسب مقاومت بتن براي مدت كوتاهی ادامه می يابد ولی پس از آنكه درجه اشباع حفره های مويينه داخل بتن به 80 درصد می رسد، كسب مقاومت بتن متوقف می گردد.

ادامه این مقاله را از لینک زیر بخوانید:
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]