در این مقاله بخش های مهمی از روش اجزا محدود بیان می شود و تأکید آن مبتنی بر روش هایی ست که در ساخت و ساز و حفاری تونل می تواند مورد استفاده قرار گیرد، همچنین مختصری درباره تونل زنی بحث خواهد شد. امروزه افزایش تقاضا برای حمل و نقل عمومی در مناطق شهری و کمبود فضا منجر به رو آوردن به حمل و نقل زیرزمینی شده است که تونل سازی یکی از روش های کاربردی برای حل این مشکل می باشد. روش های ساده و متعارف برای تجزیه و تحلیل تونل تا حدودی مفید و کارآمد بوده اند و به نتایج خوبی رسیده اند ولی دچار محدودیت هایی نیز هستند، به همین دلیل است که به تازگی از روش المان محدود برای حل مشکلات پیچیده در زمینه مدل سازی تونل استفاده می شود. این روش ها در برگیرنده محاسبات دقیق هستند که شامل حالت های دو بعدی و سه بعدی می باشد. هدف این مقاله ایجاد رویکردهای مختلف برای مدل سازی در حفاری تونل می باشد. در این مدل سازی مهم است که رفتار یک جز محدود به خوبی شناخته شود. برای اینکه بتوانیم مدل مناسبی در روش المان محدود داشته باشیم باید تعامل بین خاک و سازه را نیز در نظر بگیریم و به عبارتی هر دو ساختار را در مدل در نظر بگیریم. هدف از روش المان محدود شکستن زنجیره مواد و تبدیل آنها به عناصر کوچکتر می باشد. پدیده های فیزیکی در مهندسی را می توان با استفاده از معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی توضیح داد. روش المان محدود نشان دهنده یک رویکرد عددی است که می تواند این معادلات دیفرانسیل را به راحتی حل کند، در حالی که با استفاده از روش های تحلیلی کلاسیک این فرآیند غیر ممکن خواهد بود.


برای مشاهده و دانلود مقاله [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] کلیک کنید