سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

معماری ایرانی_مدرسه چهارباغ

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3

موضوع: معماری ایرانی_مدرسه چهارباغ

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    دی -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد
    محل سکونت
    برازجان
    رشته تحصيلي
    عمران
    نوشته ها
    498
    پسندیده
    1,743
    مورد پسند: 1,127 بار در 418 پست
    میزان امتیاز
    1511

    معماری ایرانی_مدرسه چهارباغ


    معماری ایرانی_مدرسه چهارباغ


    برترین ها: مدرسه چهارباغ که به نام مدرسه سلطانی و مدرسه مادرشاه نیز نامیده می شود، آخرین بنای تاریخی باشکوه دوران صفوی در اصفهان است که برای تدریس و تعلیم به طلاب علوم دینی در دوره شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه صفوی، از سال ۱۱۱۶ تا ۱۱۲۶ هجری قمری ساخته شده است. مدرسه چهار باغ که به قول بسیاری از محققین هم مدرسه و هم مسجد بوده است، با ۸۵۰۰ متر مربع مساحت در ضلع شرقی خیابان چهارباغ قرار دارد.


    وجه تسمیه


    وجه تسميه این مدرسه چهار ایوانی به سلطانی به این علت است که در زمان شاه سلطان حسين ساخته گشته است و مدرسه چهارباغ بدين جهت خوانده می شود که در خيابان چهارباغ واقع شده است. دليل آنکه مدرسه مادر شاه نیز گفته می شود اين است که مادر شاه سلطان حسين چند کاروانسرا و بازار و ساير نهادهای اقتصادی را وقف آن کرده است.





    کاروانسرا و بازار


    کاروانسرای مادر شاه که مجلل ترین اقامتگاه مسافرین سه سده پیش بوده موقوفه و متصل به ساختمان های مدرسه چهارباغ، در ضلع شرقی آن است، هم اکنون تبدیل به مهمانسرایی به نام مهمانسرای عباسی شده واز لحاظ سبک معماری در بین هتل های درجه اول دنیا در زمان حاضر بی نظیر و منحصر به فرد است. دیگر موقوفه متصل به این بنا بازار هنر می باشد.


    کتیبه های خوشنویسی


    اکثر کتیبه های این بنا به خط ثلث عالی عبدالرحیم جزایری است و کتیبه سردر بازار سلطانی تاریخ ۱۱۲۲ ه . ق را دارد.






    سنگاب ها


    دو سنگاب در داخل مدرسه چهارباغ قرار دارند؛ یکی در سرسرای ورودی و دیگری در صحن مدرسه.


    ۱- سنگاب سرسرای ورودی از جنس سنگ پارسی است و بر روی آن کتیبه صلوات بر چهارده معصوم به خط ثلث برجسته در لوحه های کوچکی کنده کاری شده است. همچنین بر طبق کتیبه، سنگاب در ماه شعبان سال ۱۱۱۰ (قمری) توسط سنگتراشی به نام «محمد طاهر» ساخته شده است.


    ۲- سنگاب موجود در صحن مدرسه روبروی ایوان جنوبی قرارگرفته و آنهم از جنس سنگ پارسی است.


    بر طبق کتیبه، سنگاب را در سال ۱۰۹۰ (قمری) ساخته اند. از آنجایی که سال ساخت مدرسه چهارباغ بین سالهای ۱۱۱۶ (قمری) و ۱۱۲۶ (قمری) و در زمان حکومت سلطان حسین صفوی است، چنین استنباط میشود که سنگاب قبل از ساختمان مدرسه در جای دیگری قرارداشته و بعداً به صحن مدرسه انتقال داده شده است.





    معماری


    سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است. از نظر تناسب معماری و زیبایی طرح کاشی کاری، گنبد مدرسه چهارباغ بعد از مسجد شیخ لطف الله قرار دارد ولی در نظر استادان بزرگ این فن، در مجلّل این بنا که با طلا و نقره تزئین شده از لحاظ زرگری، طلاکاری، طراحی و قلمزنی، شاهکاری از صنایع ظریفه است و نظیر ندارد. مدرسه چهار باغ از لحاظ کاشی کاری هم دارای اهمیت است و انواع مختلف این فن را مانند کاشی هفت رنگ، معرق، گره چینی، پیلی و معقلی را در خود جای داده و در حقیقت موزه کاشی کاری اصفهان می باشد. محراب و منبر یکپارچه مرمری، حجره مخصوص شاه سلطان حسین، کاشی کاری بی نظیر مدخل مدرسه، خطوط نستعلیق کتیبه ها و پنجره های چوبی آلت بُری شده از قسمت های بسیار جالب و تماشایی این بنای نفیس تاریخی است. درختان چنار کهنسال و جوی آبی که در آن جریان دارد، بر زیبائی تزئینات نفیس کاشی کاری این بنای تاریخی افزوده و این مکان را بسیار فرح بخش و روح نواز کرده است.




    سبک معماری: شیوه اصفهانی


    شیوه اصفهانی نام آخرین نوع شیوه معماری سنتی ایرانی است، و دو دوره دارد که دوره نخست آن به زمان قراقویونلوها باز میگردد.


    به حکومت رسیدن سلسله صفویه در ایران موجب به وجود آمدن حکومتی شد که ایران بعد از سلسله ساسانیان به خود ندیده بود. مذهب (شیعه) و تشکیلات منظبط ناشی از آن باعث گردید که این دولت بر تمام شئون زندگی مرم مسلط گردد اوج گرفتن حیات عقلی شیعه در این دوره که ملازم با تجمع متفکران و اندیشمندان شیعه در مراکز عمده آن روزگار به ویژه اصفهان و تبادل آراء و افکار آنان است، دوره جدیدی را در زمینه حکمت و فلسفه شیعه به همراه داشت۳۱ و جلوه از تمدن را در این کشور پایه گذاری کرد. و حکومت بنا به سنتها گذشته سازماندهی، راه اندازی و ایجاد تا سیسات و تجهیزات زیر ساختیرا عمداً بر عهدهه گرفت در واقع این سیاستهای را دانباله و الگو گرفته سیاستهای ساسانیان می توان دانست. آنچه مشخص است که دولت صفوی جمع بندی از تاریخ چند هزارساله ایران بوده که مکتبی را تحت عنوان اصفهانی را از جمع بندی ماهرانه فلسفه، هنر، معماری و شهر سازی روز گار کهن ارائه کردو آن را با توجه به مصادیق و مفاهیم روز خود به جامعه معرفی کرد.


    از مظاهر بارز این دوره و آثار شکوهمند آن که هنوز هم در سر تا سر ایران نمود دارد این است که یکی شبکه راههای عمودبرهم بوده، که از کوهستانها به داخل کویرها و نمکزارها گسترش یافته بودو دیگر ساختن رباطها و کاروانسراهای بزرگ و توقفگاهای آبرومند، کاخها و بستانهای زیبا و خوش منظر که در فواصل راهها که در آنها همه گونه وسائل آسایش و رفاه مردم فراهم آمده بود را دانست.


    در باره معماری اصفهانی آن را به دوره تقسیم کرده اند که دوره اول که درزمان حکومت صفویه بود را دوره شکوفایی آن و دوره دوم را که از زمان حکوت نادر آغاز و پس از زندیه با سللسه قاجاریه به اتمام می رسد که این دوره را دوره انحطاط معماری صفویه می دانند که ورود معماری اروپایی در زمان قا جاریه از مهم ترین دلایل انحطاط آن می باشد.






    معماری در زمان افشاریه به علت لشکر کشی های پیاپی و عدم رسیدگی به مسائل داخلی کشور آثاری قابل توجه برای ارائه ندارد و در زمان زندیه هم به علت تمر کز خکومت در شیراز اکثر تاثیرات آن در شیراز پدیدار گشت و در زمان قاجار نیز به علت مسایل فنی و نبود نیروی کافی برای ساخت به صورت گذشته به آرامی کشور را از روند معماری ایرانی خارج کرد. اما در باره ویژگیهای و دستاوردهای معماری اصفهانی نکات زیر را می توان نام برد:



    • ساده شدن طرحها که در بیشتر ساختمانها، فضاها یا چهار پهلو هستند


    • هندسه ساده و شکلها و خطهای شکسته بیشتر استفاده می شد


    • در تهرنگ ساختمانها نخیر و نهاز کمتر شد و لی ساخت گوشه های پخ از این زمان آغاز شد


    • پیمون بندی و بهره گیری از اندام ها و اندازه های یکسان


    • سادگی طرح در بناها هم آشکار گردید.


    البته شاید بتوان بیشترین دستاوردهای این دوره را در شهرسازی پیگیر شد چرا که این دوره مجموعه های شهری قابل توجهی را برای آیندگان به جا گذاشته است.


    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ



    کاربر مقابل پست boushehromran عزیز را پسندیده است: SIAMAK-TORKASHVAN7

  2. Top | #2


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    370
    پسندیده
    693
    مورد پسند: 1,134 بار در 353 پست
    میزان امتیاز
    1306
    تحلیلی کوتاه از پست بالا-توسط همکار محترم وبا سلیقه-1-عکس شماره یک :مدرسه چهار باغ: زاویه بقدری استادانه انتخاب شده که در اصطلاح عکس های هنری :ونمایشگاهی:می گویند عکس حرکت دارد-یک نوع انرژی جنبشی در بینده ایجاد می کند-صامت وساکن نیست-این قبیل کارها مشکل وتسلط بالای هنرمند را می خواهد.اینها را از اهل فن بپرسید تا بدانید بر اساس تحلیل است نه تعر وتعارف. 2- عکس شماره 2-وجه تسمیه مدرسه چهار باغ:زاویه مناسب وبا دقت بسیار بالا: به محور قایم میله پرچم بالای پرچم(در داخل نقطه وتکی گاه چهلچراغ سنگین است وبالانس نیروهای کشش قوس گنبد توسط وزن چهلچراغ -معماران قدیمی ایران در حد ایجاز فنی با شاقول وریسمان) -وکار عکاس که انرا درست در وسط راس قوس شاه عباسی قرار داده است. عکس شماره 3: بازهم انتخاب زاویه تابش ودر نتیجه زنده بودن عکس (در حالی که عکاس بدون استفاده از اثر انرزی مردم در عکس کمک نگرفته است و ماتریال جامد را فقط با نور مایل تابشی وکنتراست مناسب حرکت وجان داده است.-عکس حرکت دارد.این را حس می کنید زنده است با وجود سازه بی جان. ایجاز هنرمند.). ودر پایان تابلویی در حد شاهکار بدون وسایل امروزی وپیشرفته .
    همکار عزیز: اگر این عکسها را شما گرفته اید تبریک می گویم واگر چیدمان وانتخاب کرده اید از سلیقه شما تشکر می کنم. ومطالب هم موجذ ومختصر واموزنده.
    کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده است: boushehromran

  3. Top | #3


    تاریخ عضویت
    دی -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد
    محل سکونت
    برازجان
    رشته تحصيلي
    عمران
    نوشته ها
    498
    پسندیده
    1,743
    مورد پسند: 1,127 بار در 418 پست
    میزان امتیاز
    1511
    با سلام

    جناب مهندس شما همیشه به ما لطف دارید و البته تعریفاتی از ما می کنید که در حد ما نیست.
    اکثر این پست ها منبعشون سایت برترین هاست، از اونجا انتقال میدیم به اینجا، تنها کمی سلیقه به خرج میدیم.
    خوشحال می شیم که این پست ها بکار دوستان در اینجا بیاد.

    بازم تشکر از شما

    موفق باشید

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. معماری ایرانی_چهل ستون اصفهان
    توسط boushehromran در انجمن معماری ایرانی
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۰۵ ۰۴ -۱۳۹۳, 21:31

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 03:11 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو