امروزه انواع گچبری ها به ویژه گچبری سقف، طرفداران زیادی پیدا کرده و با استقبال فراوانی در این حوزه رو به رو هستیم. باید توجه داشت که هر چقدر یک گچکار دارای مهارت و تخصص بالایی باشد، در نهایت باز هم بدون وجود ابزار و تجهیزات لازم، قادر به ارائه خدمات با کیفیت بالا نخواهد بود و یا احتمال شکست در کار بالا میرود .

به ویژه در گچبری سقف مدرن یا گچ کاری ساختمان به دلیل اینکه کار نهایی، در معرض دید افراد قرار دارد لازم است که ابزار مورد نیاز به صورت کامل در دسترس گچکار باشد. یکی از این ابزار ها ظرفی است که مصالح در آن مخلوط می گردد، که به آن «استانبولی» گفته می شود.



ابزار دیگری که یک گچبر هنگام گچبری سقف و یا گچکاری های یک ساختمان به آن نیاز دارد، ماله گچکاری است که دارای انواع مختلفی می باشد.به عنوان مثال : ماله ای که برای گچکاری مورد استفاده قرار می گیرد با ماله لک گیری، متفاوت است. یکی از اقدامات اولیه برای گچبری سقف یا دیوارها، اندازه گیری ضلع های سقف و دیوار با متر است.

برای اینکه مرکز دیوار یا اتاق مشخص گردد از گوشه های مقابل هم با کمک یک ریسمان، قطر را ترسیم می کنند و محل تقاطع دو قطر، تعیین کننده مرکز می باشد که در گچبری سقف برای مشخص کردن مرکز آن بسیار کاربرد دارد. شما می توانید برای خرید ابزار پیش ساخته پلی یورتان وارد سایت دکارت استور شوید.

برای اینکه گچبری سقف یا سایر گچبری های یک بنا به شکلی ایده آل و مناسب انجام گردد، لازم است که گچبر یا گچکار نکاتی را مد نظر خود قرار دهد؛ از جمله اینکه : برای شروع عملیات گچ کاری بداند که چقدر گچ مورد نیاز است؟ به عنوان مثال: اگر یک کیسه گچ، وزنی معادل 40 کیلوگرم داشته باشد؛ می توان با این مقدار گچ، تقریبا فضایی با متراژ ۲٫۸ متر مربع را گچ و خاک نمود. همچنین برای انجام سفیدکاری با این مقدار گچ، می توان فضایی با متراژ 12 متر مربع را برای این امر در نظر گرفت.


تکنیک های گچبری

به جز مواردی که برای انجام گچبری سقف ایده آل، به آن اشاره شد و لازم است که گچکار مد نظر قرار دهد تکنیک گچ بری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از تکنیک ها، قالب گیری است که در آن قالب گچ را به قسمت مورد نظر می چسبانند. تکنیک دیگر که معمول تر می باشد، کنده کاری است که به آن گچبری عمقی هم می گویند.

در این روش ابتدا خمیر گچ روی قسمت مورد نظر قرار داده می شود و کمی صبر می کنند تا گچ خشک شده و یا اصطلاحا خود را بگیرد، سپس طرح مورد نظر را بر روی آن می اندازند و با ابزارهای گچبری مانند : نقاله و دم بر و…. آن را برش می دهند. برای انجام گچبری سقف و یا گچکاری ساختمان ها لازم است گچکار با حالت های مختلف گچ آشنایی داشته باشد.

یکی از حالت های گچ که از آن برای ساخت قالب های مخصوص اندود ( ماده خمیری که بر بدنه بنای مورد نظر نصب شده و سطح مورد نظر را برای ایجاد تزئئین و عایق کاری و.. آماده می کند) استفاده می گردد.بهتر است مطلب آشنایی با مزایای کابینت پلی یورتانرا نیز بخوانید.

برای ساختن این نوع گچ، آن را داخل آب قرار داده و بلافاصله کار مورد نظر را آغاز می نمایند.لازم به ذکر است که گچ زنده دارای قدرت چسبندگی و گیرایی بالایی می باشد. نوع دیگر استفاده از گچ، گچ کشته است که به آسانی نوع قبلی، سخت نمی شود و زود خود را نمی گیرد.

از دیگر نکات مهم که یک گچکار برای گچبری سقف یا سایر قسمت های ساختمان باید بداند، این است که در استفاده از گچ کشته، ضخامت آن نباید از یک میلیمتر بیشتر شود چرا که از روی سطح کار جدا می شود.

برای ساخت ملات آن هم با استفاده از الک های ریز گچ ها را جدا کرده و بلافاصله پس از ریختن آب در آن، به سرعت با دست آن را مخلوط می نمایند تا از سخت شدن آن ممانعت نمایند.
منبع: گچبری سقف دکارت استور