سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

نگاهی کوتاه به مکتب معماری :Baua House "با-هاس"

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3

موضوع: نگاهی کوتاه به مکتب معماری :Baua House "با-هاس"

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    370
    پسندیده
    693
    مورد پسند: 1,134 بار در 353 پست
    میزان امتیاز
    1306

    نگاهی کوتاه به مکتب معماری :Baua House "با-هاس"

    تقدیم به همکاران محترم:مهندسان معمار وعمران سایت :بخصوص:مدیریت محترم ارشد-سارا ارشیتکت-مهرداد52. سلام:
    یکی از حرکتهایی که در تاریخ معماری معاصر صورت گرفت وبعدها با جدی تر گرفتن ان توسط معماران مطرح اروپا تقریبا حالت یک روش ومکنب را به خود گرفت: "باو-هاس" است.
    این نوشتار سوای مقاطع ثبت شده تاریخی -بیشتر برداشت های خود من از مطالعه در اثار بجا مانده از بانیان این "تز" در معماری است. مطلب بسیار مفصل تر ومشروح تر از این مقاله است وحداقل در حجم یک کتا ب 100 تا150 صفحه ای است.ولی من فقط به طور بسیار فشرده ای با توجه به محدودیت ها وحوصله خوانندگان اشاره ای کرده ومی گذرم.
    واژه : باو:Baua در زبان المانی به معنای :ساختمان-بنا و Haus "هاس"یعنی :خانه-مترادف انگلیسی:Houseوهمین معناست.
    مدرسه معماری :با-هاس در 1919 توسط :والتر گروپیوس که یک مهندس معمار المانی بود در شهر وایمار (جنوب المان) تاسیس شد. در ابتدا چیزی بود در سطحی مانند هنرستانهای فنی حرفه ای که شبیه انرا کارشناسان المانی راه اهن در ایران در دوره رضا شاه ایجاد کردند .البته مجهزتر ودر سطح بالاتر از هنرستانهای ایران.
    با پیوستن :ارشیتکت های مطرح وصاحب نظری :چون:میس واندر روهه-هاینس مایر ومدیریت عالی وخلاقانه خود گرو پیوس (که معماری مطرح وبرجسته بود) -این مدرسه معماری در سطح یک مدرسه عالی ودانشکده ارتقائ یافت. والبته دیگر راه یافتن بدان :نیاز به استعداد معماری وپایه قوی درسی داشت. لذا دانشجویان با هاس اغلب به معماران مطرح وصاحب نامی در اروپا تبدیل شدند.
    هدف و تز اصلی :گرو پیوس تلفیق صنعت وکار برد آن در معماری بود. البته این پدیده در ان زمان :تا حدی غیر عادی وحیرت اور بود.چرا که اروپا تازه از خواب سنگین قرون وسطایی خود -در پی تلنگرها ونهیب های پیش اهنگان علوم وصنایع "رنسانس"-بیدار شده بود. هنوز گیج بود. وهنوز زیر نفوذ سبک های :پر کار و پر تجمل وبا شکوه:باروک و گوتیک و تسلط کلیسا. اهداف اصلی گرداندگان :با هاس : گروپیوس-واندر روهه- مایر در اطراف یک معماری بی تکلف-کاربردی-پلانهایی در عین زیبایی ومنطبق بر اصول معماری:بجای پرداختن پر هزینه ووقت گیر -صرفا برای یک زندگی راحت وساده با استفاده از تمامی دست اوردهای صنعت -دور می زد. واین هنوز یک مقدار برای ان اذهان قرنها خو گرفته با تجملات بیهوده(چون تجمل تکلف و دهها قید وبند می اورد واسایش وزندگی به معنای طبیعی انرا از انسان سلب می کند.اینها نظرات شخصی من است. تعبدی در پذیرش ان ندارید.اما اگر بحث یا سئوالی باشد استقبال می کنم واماده پاسخ).-ثقیل و قابل پذیرش نبود. واین در واقع به شکل گیری تضادی بین با هاس و جامعه ان روز وایمار و بعد تمام المان انجامید.
    گرو پیوس وکادر هییت مدیره دانشجویان را مجبور می کردند بجای اندیشیدن روی :تجملات بیهوده وپرخرج نماها-اول مسائل معماری خود را با :طرح پلان برای:اسایش ساکنان-واستفاده انها ازدست اوردها ومحصولات صنعتی خانگی "حل" کنند -بعد به نما -انهم ساده وزیبا وجمع وجور و نه پرهزینه -به پردازند. گروپیوس :می گفت:نیست"مگر نه اینست که خانه باید محلی برای استراحت واسایش ساکنان ان باشد.؟. وقرار نیست تمام تلاش وهزینه مالی مصروف نما سازی پرهزینه -حظ بصری لحظه ای عابران گردد"-باید دست اوردهای صنعت وتکنولوژی را در معماری بطور جدی بکار گرفت.
    این طرز تفکر بسیار شبیه کار وروش :معماران سوسیالیسم وکمونیسم در کمونهای مجتمعی وشهرکهای کارگری ویکنواخت :اتحاد شوروی در دوره استیلای :لنین واستالین بود.
    لذا دامنه مخالفت با باهاس تا بالاتریت رده های حکومت نازی ورایشتاک کشید.در 1939 و1940 -حزب نازی گروپیوس و همکارانش را متهم به کمونیسم کرد وباهاس را تعطیل نمود. گروپیوس ودوستانش به اروپای غربی وامریکا مهاجرت کردند.
    حضور این معماران برجسته در امریکا منجر به پا گرفتن وتاسیس و ظهور مکتب:" معماران جوان شیکاگو" گردید.امروزه با هاس بصورت دانشگاه معماری اشتوتگارت در المان در سطحی عالی و پیشرفته و سایر کشورهای اروپایی(بخصوص شمالی والمانی زبان) از دانشجویان با ضریب هوش بالا و نخبه پذیرش می کند. بیشتر کارها در حال حاضر میل :به امپرسیونیسم واکسپرسیونیسم دارد. واین در طراحی های حتی اثاثیه منزل دیده می شود. در رواقع شاید روح :تکنولوژی موسسان اولیه انرا هنوز می توان در طرحها حس کرد(تلفیق :صنعت ومعماری یا هنر با هم). چند فضا از این دانشکده و نوع چیدمان واسباب ولوازم را با هم می بینیم.



    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] -[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]-[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] -[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]-[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]-[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] -[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] -[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]-[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]-

    در این تصاویر:از ردیف بالا:چپ براست:هیئت موسس با هاس(گرو پیوس در وسط)-نمای شرقی با هاس-نمای شمالی-بخشی از نشیمن های انجمن دانشجویی-ماکت دانشکده با هاس اشتوتگارت-نورگیر-نشیمن ورودی-کتابخانه .












    ویرایش توسط SIAMAK-TORKASHVAN7 : ۰۸ ۱۰ -۱۳۹۳ در ساعت 21:53
    4 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: admin,mehrdad52,mkn3676,sara.Architect

  2. Top | #2


    تاریخ عضویت
    آبان -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    مدیر بخش معماری
    محل سکونت
    سنندج
    رشته تحصيلي
    معماری
    نوشته ها
    264
    پسندیده
    845
    مورد پسند: 712 بار در 242 پست
    میزان امتیاز
    968
    با عرض سلام خدمت مهندس ترکاشوندگرامی:

    بسیار از شما ممنونم، مطالبتون خیلی مفید بود. واقعا خیلی خوشحالم که عضو کوچکی از این سایت ارزشمند، واز همه مهمتر اینکه در خدمت استاد گرانقدر و محترمی چون شما هستم. وجود شما برای من موهبت بزرگیست.سربلند و پایدار باشیداستاد خوبم.

  3. Top | #3


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    370
    پسندیده
    693
    مورد پسند: 1,134 بار در 353 پست
    میزان امتیاز
    1306
    نقل قول نوشته اصلی توسط ساراارشیتکت نمایش پست ها
    با عرض سلام خدمت مهندس ترکاشوندگرامی:

    بسیار از شما ممنونم، مطالبتون خیلی مفید بود. واقعا خیلی خوشحالم که عضو کوچکی از این سایت ارزشمند، واز همه مهمتر اینکه در خدمت استاد گرانقدر و محترمی چون شما هستم. وجود شما برای من موهبت بزرگیست.سربلند و پایدار باشیداستاد خوبم.


    همکار خوب وارجمندم:سرکار خانم مهندس :سارا ارشیتکت:
    سلام وعرض ادب- بنده نیز عضو کوچکی از این سایت عالی وهمکاری ساده برای شما ودیگر عزیزان هستم. ومن نیز از پست ها و تایپیک های شما ودیگر :عزیزان : بهره می برم و"می اموزم".ولذا حضور شما وسایر سروران برای من نیز :موهبتی است بزرگ. سلامت وموفق وموید باشید.
    3 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: admin,mehrdad52,sara.Architect

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 03:11 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو