پانل های ساختمانی یکی از جدیدترین متدها در ساخت و ساز می باشد که در ساخت آن از دو لایه که به صورت شبکه ای فلزی هستند و در میان آنها از لایه ای فوم مانند از جنس پلی استارین یا آلومینیوم که کند سوز است به کار رفته و این سه عدد لایه برای ساخت پانل توسط مفتول سر هم شده و در کنار هم قرار گرفته اند و به این موضوع هم می توان اشاره نمود که پانل ها با توجه به ساختارشنا برای محیط زیست ضرر نداشته وقابلیت بازیافت دارند و وزن کم این پانل ها نیز یکی از موارد قابل ذکر می باشد.
امروزه این پانل ها جزو یکی از مهمترین و اصلی ترین مصالح ساحتمانی به حساب می آیند که علاوه بر سرعت عمل بخشیدن به روند ساخت و ساز، در زلزله هم تاثیر گذار بوده زیرا با توزیع بار در برابر نیرو و عوامل خارجی از خود مقاومت نشان می دهند همچنین می توان به این موضوع اشاره نمود که پانل ها دارای کارآیی های فراوان دیگری نیز هستند.
این پانل ها یا به عبارتی دیگر قطعات پیش ساخته بعد از نصب در محل مورد نظر دو طرفشان با بتنر پوشانده می شود.
پانل ها اگر از گروه پانل سازه ای باشند در وافع قرار است یکی از اصلی ترین ساختار موجود در بنا را تشکبل دهند اما پانل غیر سازه برای جای گیری در محل نصب خود نیاز به سازه دیگری ندارند که آنها را نگه دارد و در جایگاه خود فیکس کند مانند پانل از جنس گچ برای ساخت تیغه های دیواری و نازک.
از پانل هم در ساخت دیوار و هم در سقف و یا پله می توان استفاده نمود که با در نظر گرفتن اینکه پانل مورد نشزپر قرار است در چه جایگاهی به کار رود باید نوع آن را انتخاب کرد.
پانل ها از نظر ساختار متنوع بوده و می توان به پانل گچی، چوبی، شیشه ای، سنگی و .... اشاره نمود.
در ساخت یک متر مربع از یک زیر بنا بدون استفاده از عوامل پیش ساخته باید این موضوع را مد نظر داشت که زمانی معادل 17 ساعت برای کار کردن کارگر با تخصص و زمانی برابر 14 ساعت برای کار کردن توسط کارگر بی تخصص احتیاج است یعنی 31 ساعت کار برای ساخت یک متر مربع. اما با بهره گیری از پانل و مصالح پیش ساخته می توان کار را با سرعت 3 الی 4 برابر پیش برد که این سرعت عمل باعث می شود سرمایه اصلی سرمایه گذار سریعتر بازگردد به علاوه اینکه در گذشته با به کار بردن مصالح فراوان در ساخت اولیه یک بنا، پی ریزی ساختمان فشار زیادی را تحمل می کرد و بعد از گذشت چندین سال که این مصالح روبه فرشودگی می رفتند این فشار بر روی پی بنا دو چندان می شد اما پانل های امروزی سبک وزن بوده و فشار کمتری به پی ریزی ساختمان وارد می آید.
از مزایای دیگر این پانل ها می توان عایق بودن در برابر آلودگی های صوتی و رطوبت و پوسیدگی را نام برد و همچنین مقاوم بودن در برابر حرارت و آتش سوزی هم یکی دیگر از مزایای این مصالح ساختمانی است.منبع:پانل پایکار