سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

کاربرد اکسترودر در صنایع

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: کاربرد اکسترودر در صنایع

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    آبان -۱۴۰۰
    عنوان کاربر
    کاربر سایت
    نوشته ها
    3
    پسندیده
    0
    مورد پسند: 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    92

    کاربرد اکسترودر در صنایع

    کاربردهای اکسترودر در صنایع مختلف

    همانطور که میدانید در رابطه با کاربرد اکسترودر در صنایع امروزه ماشین آلاتی که در صنایع مختلف استفاده می شوند، تا حد زیادی پیشرفت داشته اند. به طوری که هم اکنون نمی توانید بدون استفاده از این مدل دستگاه ها اقدام به ایجاد یک کارگاه تولیدی کنید. برای استفاده از این مدل ماشین آلات باید تا حد لازم از آن ها اطلاعات داشته باشید. همچنین در صورت نیاز باید دوره های آموزشی مربوطه را بگذرانید.
    یکی از این دستگاه ها اکسترودر است. اکسترودر انواع مختلفی دارد مانند [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] و در حوزه های متنوعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم یک تعریف کلی از اکسترودر داشته باشیم، باید بگوییم که اکسترودر به مجموعه حلزونی شکل و مارپیچی گفته می شود که با استفاده از نیروی فشار، محصول مورد نظر بعد از عبور از مارپیچ بدست می آید.
    هدف از نوشتن این مقاله کاربرد اکسترودر در صنایع این است که بیشتر در رابطه با دستگاه اکسترودر و همچنین کاربردهای آن در صنایع مختلف کمی صحبت کنیم؛ پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
    اکسترودر چیست؟

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] در لغت به معنی ترکیب و مخلوط کردن است. برای تولید محصولات با اشکال مختلف از اکسترودر استفاده میشود. از این دستگاه برای ایجاد محصولات مختلف مواد غذایی، لاستیک و پلاستیک و .. کمک می گیرند. همانطور که گفته شد دستگاه اکسترودر انواع مختلفی دارد که بهتر است قبل از بررسی کاربردهای آن در صنایع مختلف، ابتدا به انواع آن بپردازیم.

    انواع دستگاه اکسترودر و کاربرد اکسترودر در صنایع :

    کاربرد اکسترودر در صنایع در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. به طور کلی اکسترودرها براساس ساخت به دو نوع تک مارپیچه و دو مارپیچ تقسیم می شوند. همچنین بر اساس شیوه عملکرد آن ها را به دو نوع سرد و گرم تقسیم می کنند که البته اکسترودر های بازیافت پلاستیک تماما از نوع اکسترودر گرم می باشند. در ادامه قصد داریم به یک تعریف کلی در رابطه با هر کدام از این دسته بندی ها بپردازیم.
    ۱.اکسترودر سرد:

    این نوع از دستگاه های اکسترودر معمولا برای تولید مواد خوراکی مانند ماکارونی و همچنین خمیر استفاده می شود. سرعت تولید در این دستگاه ها بسیار آهسته تر از ماشین آلات مشابه آن است. در فرآیند تولید محصول توسط اکسترودر سرد، محصول مورد نظر بدون آنکه دمای آن تغییر پیدا کند، به یک ماده نواری شکل تبدیل شده و متورم می شود. در چنین حالتی دستگاه اکسترودر باید دنده های عمیقی داشته باشد تا بتواند با اصطکاک پایین، محصول مورد نظر را اکسترود کرد. استفاده از دستگاه اکسترودر سرد معمولا بهترین گزینه برای تولید مواد خوراکی است. البته انتخاب چنین دستگاه هایی باید کاملا توسط متخصص صورت بگیرد.
    ۲.اکسترودر گرم:

    بر خلاف اکسترودر سرد، در این نوع باید در هنگام فرآیند پخت از گرما استفاده شود. در اکسترودر گرم باید مواد اولیه را در یک محفظه قرار دهیم. همچنین ممکن است مواد اولیه در یک مخزن دوجداره که حالت مارپیچی دارد نیز قرار بگیرد. در بعضی از اکسترودرهای گرم برای گرم کردن ماده اولیه از عناصر گرما دهنده القایی نیز استفاده می کنند. انتخاب نوع دستگاه اکسترودر داغ کاملا مربوط به نوع کسب و کار و تولیدی محصول شما دارد.
    در چنین حالتی در اثر ایجاد اصطکاک بین مارپیچ و محصول، گرمای بسیار زیادی تولید میشود. محصول مورد نظر با تراکم که با استفاده از کاهش خانه های مارپیچ و افزایش قطر آن ایجاد شده است با استفاده از یک فشار ایجاد می شود.
    داخل مارپیچ هایی که قطر آن ها کاهش یافته، مارپیچ های دیگری با قطر کاهش یابنده نصب شده اند که علت تراکم نیز همین مارپیچ ها هستند.
    اگر قصد تولیدی مورد نظر، تولید محصول پف کرده باشد باید از فشار زیاد و یک منفذ کوچک استفاده کنند. به عنوان مثال می توان به تولید محصول پفک اشاره کرد که در هنگام تولید آن محصول در هنگام خروج از منفذ با افت ناگهانی فشار مواجه می شود. در چنین حالتی رطوبت موجود در ماده اولیه به شکل گاز از آن خارج می شود. این موضوع موجب شده که محصول مورد نظر ما سبک و حجیم گردد. میزان تصعید در چنین محصولاتی با استفاده از پارامتر هایی مانند فشار و دما و همچنین خواص رئولوژیکی ماده غذایی مورد نظر کنترل می گردد.
    معمولا برای تولید محصولاتی با چگالی زیاد از فشار پایین و منفذ بزرگ استفاده می شود.
    ۳.اکسترودر های دوقلو:

    اکسترودرهای دو قلو برای دوران کردن در مخزن مورد نظر به شکل ۸ در می آیند. این اکسترودرها براساس جهت دوران مورد نظر و همچنین مسیر مارپیچ ها، به شکل دایره در می آیند. این نوع مارپیچ ها معمولا برای تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. دوران مارپیچ ها باعث می شود که دوران مواد درون مخزن اتفاق نیافتد و همچنین باعث بهبود بخشیدن به فرآیند تشکیل حلقه اختلاط می گردد.
    این موضوع یک مزیت بسیار بزرگ برای اکسترودر های دوقلو به حساب می آید و همچنین در کیفیت محصول نهایی نیز تاثیر بسیار زیادی را دارد.
    کاربردهای دستگاه اکسترودر:

    تا این قسمت از مقاله کاربردهای دستگاه اکسترودر با انواع دستگاه اکسترودر آشنا شدیم. حال می دانیم که این دستگاه ها برای استفاده در صنایع مختلف مانند لاستیک و پلاستیک و همچنین تولید مواد غذایی مختلف مانند اسنک و ماکارونی و هر محصول دیگری که تولید آن ملزم اکسترود کردن است استفاده می گردد. در ادامه قصد داریم به چند مورد از مهم ترین کاربردهای دستگاه های اکسترودر بپردازیم.
    ۱.پلاستیک:

    از دستگاه های اکسترودر برای تولید محصولات مختلف پلاستیکی مانند لوله های پلاستیکی و فیلم های پی وی سی و همچنین PP استفاده می گردد. استفاده از چنین دستگاه هایی یک روش بسیار متداول برای تولید محصولات مختلف پلاستیکی است.
    ۲.مواد غذایی:

    همانطور که گفته شد تولید برخی از مواد غذایی مستلزم اکسترود کردن آن ها است. از دستگاه اکسترودر برای تولید انواع مواد غذایی مانند پفک ها، اسنک ها و همچنین مواد غذایی دیگری مانند ماکارونی و یا سویا پروتئینی استفاده می شود. معمولا برای تولید مواد غذایی با استفاده از فرآیند اکسترود کردن چنین محصولاتی مرسوم هستند اما محصولات غذایی دیگری نیز وجود دارند که در تولید آن ها از دستگاه اکسترودر استفاده شده است.
    ۳.تولید چسب:

    همانطور که میدانید نشاسته یک محصول استراتژیک است. استفاده از نشاسته مودیفاید برای تولید چسب یک روش بسیار مرسوم به حساب می آید. از نشاسته نیز محصولات مختلفی بدست می آید که یکی از مهم ترین این محصولات چسب است.
    ۴.خوراک دام و طیور:

    خوراک دام از دیگر محصولاتی است که نیاز به اکسترود کردن دارد. از دستگاه اکسترودر برای تولید خوراک حیواناتی مانند سگ، گربه و همچنین آبزیان مختلف استفاده کرد. علت استفاده از اکسترودر برای تولید چنین محصولاتی سودآوری زیاد آن است.
    ۵.روغن گیری:

    از جمله ماشین آلات ضروری که باید در تولیدی های روغن از آن استفاده شود اکسترودر است. برای روغن گیری با استفاده از دستگاه اکسترودر از ماردون های موجود در آن استفاده می شود که یکی از مراحل روغن گیری است.
    سخن آخر:
    در این مقاله ابتدا یک تعریف بسیار کلی از دستگاه اکسترودر ارائه کردیم. سپس به انواع آن که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد، اشاره ای کلی داشتیم و کاربردهای هریک را بررسی کردیم. دقت داشته باشید که از دستگاه اکسترودر در موارد متعدد دیگری نیز استفاده می شود. در صورت وجود سوال و یا پیشنهاد، نظر خود را در کامنت های همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

  2. Top | #2


    تاریخ عضویت
    اسفند -۱۴۰۰
    عنوان کاربر
    کاربر اخراجی
    نوشته ها
    7
    پسندیده
    0
    مورد پسند: 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    0
    با سلام واحترام خدمت همه عزیزان

    شرکت صنعتی نیکاپایان کامجو عرضه کننده انواع ماشین الات صنعتی میباشد.جهت اشنایی بیشتر و همکاری [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 18:05 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو