از انجایی که سنت پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه است و جمعیت زیادی در آن زندگی می کنند سیستم حمل و نقل درون شهری آن باید هر روزه جوابگوی میلیون ها نفر باشد . گردشگران تور سنت پترزبورگ برای رفت و آمد در این شهر می توانند از مترو ، اتوبوس ، مینی بوس ، تاکسی ، واگن برقی ، تراموا ، اوبر ، اتومبیل کرایه ای و دوچرخه استفاده کنند . هر کدام از این وسایل حمل و نقل مزایا و معایب مخصوص به خود دارند لذا باید با کمی تحقیق مناسب ترین راه را برای سفرهای درون شهری انتخاب نمود .



مترو

امروزه متروی سنت پترزبورگ 5 خط و 67 ایستگاه دارد که با طول تقریبی 113 کیلومتر بعد از متروی مسکو بزرگترین در روسیه می باشد . قدمت اولین خط مترو در این شهر به سال 1955 میلادی بر می گردد و در گذر سال ها تلاش های بسیاری برای افزایش خطوط و مراقبت از ایستگاه های قبلی صورت پذیرفته است . این شبکه (بسته به ایستگاه) معمولا از نیمه شب تا 5:45 صبح بسته است اما در زمان فعالیت قطارها سریع و آن تایم می باشند . مترو یک راه ارزان و سریع برای گشت و گذار در سنت پترزبورگ است و به دلیل دکوراسیون زیبای ایستگاه هایش یک جاذبه توریستی بزرگ محسوب می گردد . در ساعات پیک و شلوغی معمولا فاصله بین دو قطار 30 ثانیه است و قیمت ورودی بدون در نظر گرفتن مسافت 45 روبل می باشد .
اتوبوس ، واگن برقی و تراموا

اتوبوس ها و واگن های برقی اغلب نقاط شهر را پوشش می دهند و در مناطق پر جمعیت به وفور دیده می شوند . واگن های برقی یا ترولی باس ها با علامت m و اتوبوس های گازی یا دیزلی با علامت A در ایستگاه ها نشانه گذاری شده اند . تراموا به سبب شلوغی و ترافیک در مرکز شهر رایج نیست اما در خارج از مرکز شهر در دسترس می باشد .
تاکسی

تاکسی در سنت پترزبورگ همواره در دسترس است اما هزینه استفاده از آن ها در شب گران تر می باشد . به گردشگران عزیز توصیه می گردد قبل از سوار شدن به تاکسی در مورد کرایه به توافق برسند . توجه داشته باشید که رانندگان تاکسی این شهر معمولا به زبان انگلیسی صحبت نمی کنند .
اوبر

اوبر یک سیستم حمل و نقل آنلاین است که از تاکسی ارزان تر و ایمن تر می باشد . رانندگان اوبر معمولا انگلیسی صحبت نمی کنند اما برقراری ارتباط با راننده لازم نیست زیرا کرایه ها و مقصد ها از طریق نرم افزار مشخص شده است .

مارشروتکا

مارشروتکا گاهی اوقات سریعتر از روش های دیگر برای رفت و آمد در سنت پترزبورگ است . ون ها 14 الی 20 صندلی و رنگ های سفید و زرد دارند و با حرف K و شماره مسیر در ادامه (K-24) متمایز می گردند . در هنگام استفاده از این وسیله شاهد توقف های نامنظم هستید در صورت پیاده شدن باید به راننده اعلام کنید . کرایه معمولا هنگام وارد شدن به راننده پرداخت می شود (40-30 روبل) .

قطارهای محلی

برای سفر به حومه سنت پترزبورگ استفاده از قطارهای محلی می تواند گزینه ای مناسب باشد . این قطارها سرعت متوسطی دارند و کرایه ان ها براساس مسافت طی شده تعیین می گردد .