سامانه های اطلاعات مکانی (Geo-spatial Information Systems) که به اختصار ، GIS نامیده می شوند سیستم هایی رایانه ای هستند که جهت ذخیره و تحلیل بر روی اطلاعات مکانی مورد استفاده قرار می گیرند.این تکنولوژی در طی چند دهه اخیر بسرعت پیشرفت نموده است ؛ بطوری که در حال حاضر این سیستم ها به عنوان یک ابزار ضروری برای استفاده موثر از اطلاعات مکانی و جغرافیایی پذیرفته شده اند .امروزه داشتن درک بهتری از GIS به منظور استفاده بهینه از ان جهت بهبود کمی و کیفی امور ، برای مدیران ، تصمیم گیران و کاربران این سیستم ها ضروری می باشد .
GISهایی که بطور ویژه به این کاربردهای شهری و کاداستری اختصاص یافته اند ، LIS (Land Information Systems) نامیده می شوند .
برای مثال GIS هایی که در شهرهای پیشرفته ایجاد شده اند در زمینه های مختلفی مانند مدیریت املاک و دارایی ها ، صدور پروانه و جواز ساختمان سازی ، برنامه ریزی های محلی ، آنالیز حمل و نقل ، تعیین بهترین مسیر برای وسایل نقلیه ای مثل آمبولانس ، طراحی های مهندسی مثل سیستم های آب و فاضلاب و شبکه کابل های مختلف ، برنامه ریزی برای کاربری اراضی ، تعیین محل دفن زباله ها ، پارکینگ ها و... پاسخگوی مدیران بوده اند .
روش های بهینه ی ارزیابی و طرح ریزی منابع ، تاثیر مستقیم در بهبود مدیریت منابع و در نتیجه ارتقاء کیفی زندگی ساکنین شهر دارند . اطلاعات زمین مرجع ( GeoRefrenced Information ) همواره نقش مهمی در فاه مردم داشته اند . تکنولوژی GIS می تواند این اطلاعات را دریافت نموده و ابزار لازم برای ارزیابی و طرح ریزی منابع را فراهم آورد .منبع:geographic information system--Aronov