-
7 فایل پیوست
کودکستان بریوزار
معماران: Javier Larraz و Iñigo Beguiristain و Iñaki Bergera
محل احداث بنا:, Navarra, Berriozar Spain
مساحت: 1278.01 متر مربع
سال احداث: 2012
عکاس: Iñaki Bergera
همکار طراحی: Juan Miguel García
معماران فنی: Atec Aparejadores
مهندسی: Naven Ingeniería de Instalaciones
سازه: FS Estructuras
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
بر طبق گفته لویی کان، اولین مدرسه در زیر یک درخت زمانی شکل گرفت که مردی که می دانست شروع به بحث کردن درباره موضوعاتی کرد که دیگران، یعنی دانش آموزان نمی دانستند. مانند آن دانش آموزان، کودکان زیر سه سال نیز به طور ناخودآگاه و مستقیم می آموزند. با استناد به حرف لویی کان، نقش درخت به معنای معماری، در نوع تدریس بسیار مؤثر خواهد بود.
به این ترتیب معماری، در افزایش کیفیت های آموزش به طور چشم گیری تأثیرگذار است؛ به ویژه در یک کودکستان، معماری و طراحی، ظرفیت واقعی خود را، برای ایجاد فرصت هایی برای کودکان، در این مرحله از زندگی بروز می دهد.
این کودکستان با الهام از مدارس Reggio Emilia در ایتالیا ساخته شده است؛ یعنی درست جایی که امکانات مراقبت از کودکان در وهله اول پیرامون یک "میدان" اصلی شکل می گیرد؛ که به عنوان کانون اصلی برای تعاملات و فعالیت های رایج مدرسه شکل گرفته است.
با توجه به نسبت های طولی متمایز در این طرح، میدان باید در نقطه میانی دو حیاط مرکزی قرار گیرد. به این ترتیب کلاس های درس و تجهیزات به موقعیتی میانه انتقال می یابد که مستقیماً به میدان مرکزی متصل می شوند. زمین های بازی نیز در وافع تداوم بصری و فیزیکی داخل فضاست.
لی آت موجود به منظور تهویه و تأمین روشنایی طبیعی در فضا و در کف قرار می گیرد. هندسه قوی این نوع از نورپردازی نیز، با توجه نوع عملکردی که بر روی زمین انجام می شود، ایجاد می شود. ساختار بنا سازه ای مدولار است که از بتن مسلح شکل گرفته است و فضاهای داخلی و نحوه ورود نور به فضا را تعیین می کند.
شبکه رنگی نیز پیرامون ساختمان و زمین بازی بنا را در بر گرفته است که فضاهای داخلی را از خیابان اصلی جدا می کند. فضاهای رنگی خارجی، شخصیتی کودکانه به بنا می دهد، این در حالی است که طراحی داخلی بنا با توجه به نورپردازی همگن و طبیعی آن، خنثی به نظر می رسد. این مقیاس دوگانه در حقیقت ابزاری است مهم برای تعریف و تفکیک فضای داخلی کودکستان.
مقیاس های متفاوت (کودکان و مراقبان) و شخصیت های مکمل در بنا اهداف زیر را دنبال می کند: برای کودکان در مقیاس کوچکتر امکان انجام فعالیت های گروهی و انطباق با گروه را به وجود می آورد. برای مراقبین، نفوذ پذیری و شفافیت زیاد به منظور تسهیل کنترل بصری کودکان را به همراه خواهد داشت.
-
11 فایل پیوست
-
با سلام به همکار محترم :
فکر میکنم-اگر بعنوان فردی که این نماها وفضاهای درونی وبیرونی طراحی شده را در این کودکستان مشاهده وتحلیل می کند نظرات خود را چه مهندس معمار باشیم وچه نباشیم فردی عادی(مثل من)-ابراز کنیم مجموعه این نظرات می توانند :هم ارشیتکت را در طراحی های بعدی در مسیر مردمی قرار دهند وهم لااقل فردی که زحمت کشیده یا خود این موارد را برشته تحریر کشیده ویا گرد اوری نموده است در انتخاب موضوعات مورد علاقه یاری نماید. براین اساس:در اولین مرحله توجهم به استفاده یکی از محورهای طراحی ارشیتکت :علاقه کودکان به نقاشی وعشق بداشتن جعبه مداد رنگی جلب شد-که انرا در drape دراپه ها(کرکره های عمودی) ماهرانه وزیبا بکار گرفته است.از طیف رنگهای اصلی 7 گانه منشور تجزیه نور خورشید وحتی انوار مادون (بنفش وفرا سرخ) -در رنگ دراپه ها استفاده نموده است. از فضاهای مکعب مستطیل (مورد علاقه کودکان بخاطر سادگی که حتی در نقاشی بدن افراد را مکعبی می کشند.با پاهاودستهای مدادی شکل)- وبسیاری برداشتهای دیگر که مجال همه انها در این جا نیست-بنظر میرسد مهندس معمار و گروه طراح مطالعه عمیق وکارشناسانه وجالبی در رفتار و روانشناسی کودکان وعلایق وسلایق انها داشته اند- واز تلفیق استادانه روانشناسی(تاثیر رنگها واحجام -گرمایش وسرمایش رنگها و خطوط بر ناخود اگاه کودکان) و معماری بهره برده اند. با تشکر.:12: