سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

بررسی کیفیت آسفالت قیری

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: بررسی کیفیت آسفالت قیری

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    دی -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد
    محل سکونت
    برازجان
    رشته تحصيلي
    عمران
    نوشته ها
    498
    پسندیده
    1,743
    مورد پسند: 1,127 بار در 418 پست
    میزان امتیاز
    1508

    بررسی کیفیت آسفالت قیری

    بررسی کیفیت آسفالت قیری و ارائه روش بتن غلطکی زود سخت شونده RCCP در ایران

    ازجمله مشکلات اساسی معابر سواره رو خیابانها و شبکه*های بزرگراهی و محوطه*های صنعتی در کشور ما تخریب و تعویض*های متوالی آسفالت می*باشد که در کنار تحمیل خسارات میلیاردی به اقتصاد ملی، ضریب ایمنی جاده*ها و خیابانهای کشور را نیز به شدت کاهش داده است و البته خسارات فراوانی نیز به خودروها وارد می*کند به نحوی که این وضعیت مورد اعتراض ۱۰۰ درصد صاحبان اتومبیل*ها و رانندگان می*باشد!



    اعتراض که تکنولوژی فعلی ساخت معابر قادر به پاسخگویی و رفع این معضل نیست و نیازمند تغییر ساختاری و تکنیکی طراحی و ساخت معابر سواره رو و ترافیکی می*باشد. از طرفی معضل زیست محیطی استفاده از مواد فعلی و هیدروکربن*ها در ترکیب آسفالت قیری در کنار پائین بودن قابلیت*ها و آسفالت* قیری برای احراز بسیاری از مشخصات فنی مورد لزوم در معابر ترافیکی بالاخص دوام و پایداری در برابر تغییرات جوی و سیکل*های یخبندان، گزینه* رویه*های بتنی RCCP را پیش رو قرار داده است. ۲ـ معایب آسفالت قیری آسفالت قیری که در مقابل فشارهای فیزیکی مقاومت چندانی ندارد، این مقاومت در مرغوبترین آسفالت قیری ایران معادل ۸۵ـ۷۵ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. و در برابر تغییرات جوی و تغییر دما تغییر شکل می*دهد و عمر مفید کوتاهی دارد. ۲ـ۱ـ آلودگی هوا و محیط زیستبرای تهیه آسفالت قیری به چیزی حدود ۱۴۰ درجه سانتیگراد دما نیاز هست و در نتیجه برای تولید این نوع آسفالت مقادیر قابل توجهی سوخت به مصرف می*رسد و می*توان گفت به لحاظ زیست محیطی، اقتصادی و خصوصاً آلودگی هوا در کلان شهرها بسیار نامناسب است. ۲ـ ۲ـ عدم سازگاری با شرایط آب و هواییبخش قابل توجهی از افت کیفیت آسفالت*های قیری در عبور از فصل سرما و یخبندان اتفاق می*افتد و عواملی از قبیل پدیده جذب آب و یخ زدگی و آب شدگی، نفوذ آب به لایه*های زیرین و یا استفاده از نمک برای یخ*زدائی از جمله عوامل اصلی، تخریب آسفالتهای قیری در عبور از فصل سرما می*باشد.
    در مناطق گرمسیر با مشکل تغییر شکل آسفالت قیری مواجه هستیم.۲ـ۳ـ عدم دوام در برابر مواد شیمیایی آسفالت قیری در برابر مواد نفتی مانند گازوئیل، نفت، بنزین و اسیدهایی که در محوطه*های صنعتی وجود دارند تخریب می*شوند. ۲ـ۴ـ استفاده از قیر نامناسبقیر مورد مصرف در راه*سازی به طور مستقیم در مقابل عوامل جوی بوده و باید ضربه*های ناشی از حرکت وسایل نقلیه را تحمل نماید [۱]۳ـ خواص بتن غلطکی به طور کلی خواص بتن غلطکی سخت شونده بستگی به دانه*بندی،* جنس و شکل سنگدانه*ها، و مواد سیمانی، نحوه ساخت مخلوط، درصد تراکم و کنترل اجرا دارد. مزیت این روش ساخت بتن، هزینه کمتر از انواع دیگر بتن و سرعت اجرایی بسیار زیاد آن بوده و در عین حال دارای خواص مکانیکی مورد نیاز بتن معمولی نیز می**باشد. [۲] عموماً بتن غلطکی را بتنی سفت با اسلامپ صفر تعریف می*کنند. [۳]

    ۳ـ۱ـ کاربرد رویه بتنی RCCP زود سخت شوندهدامنه کاربرد بسیار وسیع در ساخت جاده*ها و خیابانهای اصلی و فرعی، آزاد راه*ها، باند پرواز، آشیانه هواپیما، کف سالن*های صنعتی، محوطه*های صنعتی و انبارها، باراندازها، جاده معادن، پیاده روها، ورزشگاه*ها، پیست اتومبیل*رانی، کف نمایشگاه*های صنعتی و تجاری، محوطه*های تجاری، بنادر اسکله*ها، دامداری*ها، سردخانه*ها، جاده*های شیب*دار، لوپ*ها، میادین، دورها، پلها، کف ترمینال*ها، ایستگاه*های اتوبوس* و کامیون (گاراژ)* را می*توان نام برد. ۳ـ۲ـ مقاومت رویه بتنی RCCP زود سخت شونده مقاومت فشاری با نسبت آب به سیمان پایین و صفر بودن اسلامپ از ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی*متر مربع که در شرایط عمل آوری و با مرغوبترین مصالح به دست آمده است که تحمل بارهای سنگین ترافیکی به ویژه در محل شیبها، دورها، بارهای ترافیکی و ایستگاه*های سنگین را به راحتی تحمل می*کند. ۳ـ۳ـ صلبیتصلب بودن و عدم تغییر شکل در برابر بارهای وارده و ضربات ناشی از سقوط اجسام سخت. ۳ـ۴ـ سازگاری با شرایط آب و هواییدوام بلندمدت نسبت به آسفالت قیری در مناطق گرمسیر و معتدل با توجه به اینکه در برابر افزایش دما مقاوم بوده و هیچگونه تغییر شکلی در آنها ایجاد نمی*شود. در مناطق سردسیر رویه بتنی (RCCP) به خاطر جذب آب پایین و مقاوم بودن در برابر سیکل*های یخبندان در مواجه با آسیبهای احتمالی ایمن و مقاوم است.۳ـ۵ـ اجرا و بهره*برداری زود هنگامسرعت بالای اجرا و سهولت نگهداری و قابلیت بهره*برداری زود هنگام حتی در مواقع اضطرار (دوازده ساعت پس از اجرا).

    ۳ـ۶ـ سازگاری با محیط زیست رویه بتنی RCCP به خاطر نفوذناپذیری مواد متشکله آن به بافت مصالح و طبیعت، به عنوان رویه سازگار هیچگونه مشکل زیست محیطی در محدوده کاربردی خود ندارند. و تا پایان دوره دوام مواد و مصالح متشکله آن به عنوان بخشی از طبیعت تعریف می*شود. رنگ خاکستری و خنثی RCCP، ضریب جذب دمای مناسبی دارد و این به خاصیت پایین آوردن دمای محیط کمک می*کند.۳ـ۷ـ گزارش فنی بتن توانمند زود سخت شونده RCCPپس از انجام مطالعات اولیه، بررسی و ارزیابی قابلیت*های مصالح موجود در کشور در نهایت طرحی مناسب با کشورمان تهیه و تدوین شد که در ابتدای سال ۱۳۸۴ به ثمر نشست نتایج آزمایشهای ما که پس از طی ۲۸ روز با عنوان دوره بلوغ بتن انجام شد، نشان داد که همه چیز براساس پیش*بینی ما و مطابق با محاسبات و طراحی*های اولیه جواب داده است که می*توان به نمونة* اجرا شده در هشتگرد اشاره کرد.۴ـ نتیجه*گیریپس از ذکر معایب آسفالت قیری و مزایای بتن غلطکی لازم است بدانیم که اولین گام*ها برای جایگزینی برداشته شده و نمونه*ای برای ارزیابی و استناد اتفاق افتاده است. بیش از ۴۰ سال است که شیوه تولید، استفاده و مزایای بتن غلطکی در دانشگاه*های ما تدریس می*شود، نیروی متخصص و آگاه در این باره در کشور تربیت شده است و همه شرایط و امکانات فراهم است، اما هم چنان از آسفالت قیری استفاده می*شود. ۵ـ منابع[۱] سیاوش کواری« مصالح ساختمانی انتشارات دانش و فن » ۱۳۷۹
    [۲]. Acl Committee Report 210R-93, Erosion of Concrete in Hydraulic Structures.
    [3] Acl Committee Report 201.2R-92, Guide to Durable Concrete.
    # علی میر علیجانی، دانشجوی کارشناسی ساختمان، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی
    # ماکان اسماعیلی، دانشجوی مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف
    # رضا فتوره*چی، دانشجوی مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف





    منبع: www.30vil.net
    کاربر مقابل پست boushehromran عزیز را پسندیده است: CivilF

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 15:37 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو