خانه / همه آنچه درباره آزمونهای نظام مهندسی باید بدانید
همه آنچه درباره آزمونهای نظام مهندسی باید بدانید

همه آنچه درباره آزمونهای نظام مهندسی باید بدانید

پیشنهادهای ویژه برای آزمونهای نظام مهندسی

 


 

آزمونهای نظام مهندسی یکی از پر جمعیت ترین آزمونهای سراسر کشور است و متعاقباً می تواند یکی از مهم ترین مراحل زندگی یک مهندس باشد. قبولی و موفقیت در این آزمون می تواند برگ برنده ای برای هر مهندس باشد و پر واضح است که هدف و آرزوی بسیاری از مهندسین کشور ، عضویت و داشتن پروانه اشتغال بکار مهندسی از سازمان نظام مهندسی کشور است.

آزمون نظام مهندسی

همانطور که از اسم این صفحه مشخص است هدف این بوده که شما مهندسین گرامی را با آزمونهای نظام مهندسی آشنا کنیم و بدین ترتیب اولین مرجعی باشیم که بطور رایگان جواب سوالات متداول و رایج مربوط به این آزمونها را به شما ارائه دهیم.

 

آشنایی با سازمان نظام مهندسی

حتماً نام سازمان نظام مهندسی ساختمان را شنیده اید. مهندسین ۷ رشته عمران، معماری، برق، مکانیک، نقشه برداری، شهرسازی و ترافیک بعد از فارغ التحصیلی و اخذ مدرک لیسانس یا بالاتر میتوانند در این سازمان که در تمامی مراکز استان و شهرستانهای پر جمعیت شعبه و نمایندگی دارد عضو شوند و با این عضویت می توانند از تسهیلات و امکاناتی که سازمان هر استان برای اعضای خود در نظر گرفته اند استفاده کنند.

 

ثبت نام و عضویت در سازمان نظام مهندسی

ممکن است روند ثبت نام و عضویت در نظام مهندسی هر شهر با شهر دیگر متفاوت باشد ولی فرم کلی بدین شرح است:

شما می توانید بعد از اتمام دوران دانشگاهی و با ارائه مدرک اصل یا گواهینامه پایان تحصیلی خود به سازمان نظام مهندسی برگه درخواست عضویت در سازمان را تحویل بگیرید.

توضیح: سازمانهای نظام مهندسی در بعضی از شهرها با مدرک موقت هم درخواست عضویت شما را خواهند پذیرفت ولی در بیشتر شهرها این کار فقط با ارائه مدرک اصل تحصیلی امکان پذیر خواهد بود.

بعد از ارائه درخواست عضویت شما می بایست دیگر مدارک مورد نیاز را تهیه و روند تشکیل پرونده را انجام دهید. از جمله مدارکی که برای عضویت لازم است می توان به شناسنامه اصل و کپی آن،کارت ملی و کپی آن،چند قطعه عکس ۳ در ۴ ، عضویت در سازمان نظام مهندسی مدرک اصل و کپی آن،فیش واریزی حق عضویت که برای هر شهر و استان مبلغی متغیر اخذ می شود.

توضیح: برای آن دسته از مهندسینی که دوران تحصیلی آنها بصورت کارشناسی ناپیوسته بوده ارائه اصل و کپی مدرک کاردانی هم اجباری است.

پیشنهاد می شود برای عضویت ، سازمانی را انتخاب کنید که در شهر محل سکونت دائمی شما قرار دارد نه شهری که مشغول به سکونت موقت یا کار موقت در آن هستید.

 

آشنایی با دفتر مقررات ملی

دفتر مقررات ملی ساختمان زیر نظر وزارت راه و شهرسازی اداره می شود و سازمان نظام مهندسی کل کشور با کمک این دفتر و زیر نظر سازمان سنجش آموزش کشور اقدام به برگزاری آزمونهای هماهنگ در سراسر کشور برای مهندسین می کند. آزمون نظام مهندسی

آدرس وبسایت دفتر مقررات ملی ساختمان www.inbr.ir است و شما می توانید از طریق این سایت اطلاعات مربوط به کتب مقررات ملی ساختمان و همچنین زمان و نحوه ثبت نام در آزمونهای نظام مهندسی را دنبال کنید.

این آزمونها معمولاً سالی ۲ بار در کشور برگزار می شوند و دیده شده در برخی سالها ۱ بار یا اصلاً برگزار نشده است ولی با توجه به چند دوره اخیر پیش بینی می شود روند برگزاری ۲ آزمون در سال سرلوحه کار قرار گرفته است.

چه زمانی باید حواسمان به سایت دفتر مقررات ملی باشد؟ جواب بسیار ساده است. شما در این سایت اخبار مربوط با آزمونها را مشاهده خواهید کرد و معمولاً زمان ثبت نام برای آزمونها اسفند (برای آزمون سال بعد از آن) و مهر برای آزمون آبان یا آذر همان سال خواهد بود.

 

نحوه ثبت نام آزمونهای نظام مهندسی

در زمان ثبت نام فرمی همانند فرم های ثبت نام کنکور پیش روی شما قرار خواهد گرفت و شما پس از خرید آنلاین کارت اعتباری آزمون اقدام به ثبت نام اینترنتی این آزمون خواهید نمود.

 

آشنایی با رشته های آزمون

آزمونهای نظام مهندسی برای رشته های عمران، معماری، برق، مکانیک، نقشه برداری، شهرسازی و ترافیک هر ساله برگزار می شود و قبول شدگان در این آزمونها پروانه اشتغال بکار مهندسی یا همان حق امضا از سازمان نظام مهندسی ساختمان خواهد گرفت.

برای صلاحیت در رشته های عمران و معماری هر کدام ۳ رشته آزمون و برای بقیه رشته ها هر کدام ۱ رشته آزمون در نظر گرفته شده است.

رشته های آزمون عمران:
عمران-نظارت
عمران-اجرا
عمران-محاسبات

رشته های آزمون معماری:
معماری-نظارت
معماری-اجرا
معماری-طراحی

لازم بذکر است صلاحیت نظارت برای هر دو رشته عمران و معماری حکم پیش نیاز برای صلاحیت اجرا را داراست. بدین معنی که اگر مهندسی در آزمون اجرا قبول شده ولی در آزمون نظارت به نمره قبولی دست پیدا نکرده، در واقع قبولی آزمون اجرای او تا اطلاع ثانوی کاَن لَم یکُن تلقی می شود.

معمولاً برای رشته های عمران و معماری صلاحیت های نظارت و اجرا از سوی بسیاری از مهندسین برای آزمون انتخاب می شود که می توان آن را با صلاحیت های نظارت و طراحی یا محاسبات هم جایگزین کرد چون خیل عظیم مهندسین دارای پروانه اشتغال بکار نظارت و اجرا باعث شده بازار کار برای صلاحیت های طراحی و محاسبات بهتر و پر سود تر باشد.

 

منابع آزمونهای نظام مهندسی

قاعدتاً بعد از ثبت نام در آزمون شما می بایست منابع آزمون را تهیه و تکمیل کنید.

منابع آزمونهای نظام مهندسی از سایت دفتر مقررات ملی ساختمان و بخش سامانه آزمون های ورود به حرفه مهندسان و کاردان های فنی ساختمان معرفی می شوند:

http://inbr.ir/spage/uspage.aspx?id=260

شما همواره می توانید از این قسمت اطلاعات مربوط به آزمونها را مشاهده بفرمایید.
درصد بالایی از منابع اصلی آزمونهای نظام مهندسی کتب سبز رنگ مقررات ملی ساختمان هستند که بارها و بارها آنها را در جاهای مختلف دیده اید. اما حالا وقت آن رسیده که آنها را طبق نظم خاصی بخرید و در ادامه شروع به مطالعه آنها کنید.

کتب مقررات ملی ساختمان شامل ۲۲ مبحث است که شما باید طبق منابعی که از سایت دفتر مقررات ملی ساختمان برای آزمون رشته مورد نظر شما اعلام می کند تهیه فرمایید. همه چیز از آزمون نظام مهندسی

خوشبختانه نسخه پی دی اف این کتب در سایتهای فارسی زبان رشته عمران و معماری موجود است که بسته به سلیقه می توانید آنها را دانلود و پرینت کنید و سر جلسه امتحان با خود بهمراه داشته باشید.

تذکر مهم: هنگام خرید یا دانلود این کتب حتماً تاریخ انتشار کتاب را مطابق با منابعی که معرفی شده تهیه کنید.
مثلاً اگر مبحث ۹ سال ۹۳ ویرایش سوم در سایت مقررات ملی به عنوان منبع معرفی شده است شما هم حتماً باید مبحث ۹ سال ۹۳ ویرایش سوم را تهیه کنید.

جدا از مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی بسته به هر رشته یک سری کتب دیگر برای آزمونها معرفی می شوند. شما می بایست آنها را نیز تهیه فرمایید.
برای مثال برای رشته عمران-نظارت کتابهای “راهنمای جوش و اتصالات جوشی در ساختمان‌های فولادی” و “آئین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله ( استاندارد ۲۸۰۰)” جزو منابع آزمون هستند.

 

 

پیشنهادهای ویژه برای آزمونهای نظام مهندسی

 

 

مطالعه و آماده سازی برای روز آزمون

معمولاً از زمان ثبت نام تا روز آزمون حدود ۲ الی ۳ ماه فرصت دارید تا خود را آماده یک رقابت نفس گیر در آزمونهای جزوه باز نظام مهندسی کنید.

درست است که این آزمونها جزوه باز هستند و شما می توانید هرگونه جزوه، کتاب، دستنویس، کاغذ و… بهمراه خود ببرید ولی باید آمادگی خود را بسیار بالا ببرید چون این آزمونها جنگ بر سر وقت و زمان است و لاغیر.

این دیدگاه که بعلت جزوه باز بودن ، این آزمونها بسیار ساده و راحت است کاملاً غلط و مردود است.

به این فکر کنید که اگر قبولی در این آزمونها اینقدر راحت و آسان بود پس چرا این همه کلاسهای آمادگی آزمون، کتاب، جزوه، وقت و هزینه صرف آماده سازی این آزمونها می شود!

بنظر بنده واقعیت امر کاملاً برعکس این دیدگاه است. یعنی برای این آزمونها باید بسیار بیشتر از آزمونهای معمول وقت و انرژی صرف شود چون این آزمونها بار علمی چندانی نداشته و رمز موفقیت فقط و فقط بر سر سرعت عمل شما سر جلسه آزمون است.

شما در زمان باقیمانده تا روز آزمون باید یک مطالعه روزنامه وار روی کتبی که به عنوان منبع معرفی شده انجام دهید تا ترس اولیه از کتب عریض و طویل مقررات ملی از بین برود.

یک دور مطالعه روزنامه وار می تواند شما را با شیوه نگارش و جمله بندی های آیین نامه ای آشنا کند. این کمترین کاری است که شما برای آماده سازی آزمونهای نظام مهندسی انجام خواهید داد. بعد از مطالعه اولیه منابع موقع مرور سوالات سالهای گذشته است. دقت کنید فقط مرور! شما مسلماً با این اطلاعات اولیه نمی تواند سوالی را پاسخ دهید

پس جای نگرانی نیست و استرس به خود راه ندهید

شما می توانید سوالات دوره های پیش آزمون های نظام مهندسی را از سایت دفتر مقررات ملی ببینید:
http://inbr.ir/spage/uspage.aspx?id=274

پیشنهاد می شود از نمونه سوالهای خرداد ۹۳ به بعد استفاده کنید چون سوالات قبل از تاریخ مذکور مربوط به ویرایش های قدیمی تر مقررات ملی است.

باز هم تاکید میکنم این آزمونها فقط و فقط جنگ بر سر زمان و سرعت عمل پیدا کردن جوابها سر جلسه آزمون است. دور دوم مطالعه را از کتابهای راحت تر مثل مبحث ۲ مقررات ملی شروع کنید. زیر متن های مهم خط بکشید و نام هر فصل و موضوع مورد بحث آن را به ذهن بسپارید. همه چیز از آزمون نظام مهندسی

تذکر بسیار مهم: در تمام کتبی که به عنوان منبع معرفی می شود شما به کلماتی برخواهید خورد که در چند صفحه مختلف از یک یا چند کتاب آورده شده است.

یک تجربه عملی را خدمت شما عرض خواهم کرد:

یکی از بهترین روشها برای پیدا کردن چنین موضوعات و کلمات تکراری آدرس نویسی است.

آدرس نویسی به این معنی است که برای مثال اگر کلمه ناظر در فلان صفحه مبحث ۲ و فلان صفحه مبحث ۲۱ آمده، در همان صفحه مبحث ۲ آدرس صفحه مورد نظر در مبحث ۲۱ را بنویسیم و عیناً همین کار را برای صفحه مورد نظر در مبحث ۲۱ هم انجام دهیم.

ارزش این روش را در روز آزمون زمانی درک خواهید کرد که پیش روی شما سوالی قرار دارد که از کلمات یا موضوعات مشترک بین چند منبع تشکیل شده است.

یکی دیگر از روشهای ایجاد سرعت عمل برای روز آزمون لیبل گذاری است.
لیبل در فارسی به معنای برچسب و اتیکت است. اجرای این روش بدین ترتیب است که شما لبه های صفحات کتاب را با تکه های کاغذ علامت گذاری می کنید.

روی این تکه های کاغذ که با چسب به صفحه کتاب چسبانده شده است می توانید موضوع مورد نظر آن صفحه یا کلمه کلیدی مربوط به آن را بنویسید.

در تمام مراحل مطالعه منابع آزمون، هایلایت متن کتاب فراموش نشود.
پیش آمده که در روز آزمون بعلت استرس بالا و عجله زیاد و خطای چشم صفحه مربوط به جواب درست را پیدا می کنید ولی متن مورد نظر را نمیبینید و مسلماً امتیاز آن سوال را از دست خواهید داد.

در بسیاری از قسمت های کتب مقررات ملی به کلماتی مثل حداکثر، بیشترین مقدار، کمترین مقدار، حداقل و از این دست کلمات برخواهید خورد.
فهم و استنباط غلط از مفهوم جملاتی که در ابتدا یا انتهای آنها از این کلمات مهم استفاده شده باعث می شود به راحتی جواب یک سوال را از دست بدهید.

 

 

پیشنهادهای ویژه برای آزمونهای نظام مهندسی

 


 

جزوات و کتب کمکی

خوشبختانه با وجود اینترنت و در دسترس بودن آن در بین مهندسین، پیدا کردن منابع کمکی برای مطالعه بهتر و همچنین دست یابی به سرعت عمل بالا (که همانا رمز اصلی قبولی در آزمونهای نظام مهندسی است) کاری به مراتب راحت تر نسبت به سالهای پیش است.

همانطور که بارها و بارها در این صفحه عرض کردم آزمونهای نظام مهندسی رقابت بر روی سرعت عمل در سر جلسه آزمون است و کسی برنده این رقابت بسیار تنگاتنگ است که بتواند از هر راهی برای سرعت بخشیدن به فرآیند پیدا کردن جوابها سر جلسه آزمون استفاده کند.

یکی از بهترین، راحت ترین و کاربردی ترین راههایی که می توان در زمان باقیمانده تا روز آزمون و همچنین سر جلسه آزمون از آن استفاده کرد جزواتی تحت عنوان “کلیدواژه های آزمون نظام مهندسی” و “چارت های آزمون نظام مهندسی” هستند.

مطابق با هر دوره آزمون و منابعی که از طرف دفتر مقررات ملی ساختمان معرفی می شوند این جزوات بروز رسانی شده و در اختیار عموم قرار می گیرند. همه چیز از آزمون نظام مهندسی

ایده و فکر اولیه تهیه این جزوات فقط برای سرعت بخشیدن داوطلب سر جلسه آزمون است و استقبال گسترده ای که از سوی داوطلبین و مهندسین در چند دوره اخیر آزمونها دیده شده گواه بر بازخورد خوب و قابل تامل بودن آن را دارد.

همین سایت هم یکی از مراجع اصلی انتشار این جزوات است:
www.iromran.ir

تهیه و مرور این جزوات می تواند برای مطالعه و آماده سازی قبل از آزمون و همچنین سر جلسه آزمون، کمک حال شما باشد و سرعت عمل شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

 

کلاسهای آمادگی آزمونهای نظام مهندسی

در کنار مطالعه و مرور منابع آزمون و همچنین استفاده از جزوات کمکی که در بخش قبل معرفی شد، شما می توانید از کلاسهای آمادگی آزمون نیز استفاده کنید.

معمولاً در شهرهای پرجمعیت تر چنین کلاسهایی برای هر دوره آزمون برگزار می شود و بسته به هر آموزشگاه مبالغی بین ۳۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان از داوطلبین اخذ می شود.

توصیه اکید می شود برای انتخاب کلاسهای آمادگی آزمون از اطرافیان خود پرس و جو کرده و از کیفیت آنها باخبر شوید.
دیده شده داوطلبی با پرداخت هزینه بسیار بالا و صرف وقت و انرژی بسیار زیاد نتوانسته در آزمون قبول شده و این موضوع پشیمانی های زیادی بهمراه خواهد داشت.

نمی توان گفت صرفاً شرکت در جلسات آمادگی آزمون می تواند ضامن قبولی شما باشد چون همانطور که بارها عرض کردم رمز اصلی قبولی این آزمونها سرعت عمل شما در روز آزمون خواهد بود ولی استفاده از این کلاسها می تواند کمک بزرگی به داوطلبین آزمونهای نظام مهندسی بکند. همه چیز از آزمون نظام مهندسی

بسیاری از داوطلبین بدلیل هزینه بالای کلاسها و مشغله کاری یا نبود کلاس یا آموزشگاهی برای موضوع آمادگی آزمونهای نظام مهندسی از شرکت در این کلاسها منصرف شده و بار مطالعه و آمادگی آزمون را به تنهایی به دوش میکشند.

برای این دسته از داوطلبین پیشنهاد می شود حتماً از جزوات و منابعی که در بخش قبلی به آنها اشاره شد استفاده کنند و زمان مطالعه (همچنین روشهای مطالعه که در بخشهای قبلی به آنهای اشاره شد) خود را بهبود ببخشند چون عدم قبولی شما در این آزمون چیزی جز پشیمانی و ناراحتی بهمراه نخواهد داشت.

 

کارت ورود به جلسه آزمون

طبق دوره های گذشته این آزمون و مشابه آزمونهای دیگری که از سوی سازمان سنجش کشور برگزار می شود، کارت ورود به جلسه آزمونهای نظام مهندسی چند روز قبل از تاریخ برگزاری آزمون از طریق سایت دفتر مقررات ملی ساختمان قابل دسترسی خواهد بود.

 

روز آزمون

این آزمونها در ۲ روز و معمولاً روزهای ۵ شنبه و جمعه برگزار می شود.
آزمونهایی مثل عمران-محاسبات و معماری-طراحی بدلیل نیاز به وقت و انرژی بیشتر به روز دوم موکول می شود و اکثر آزمونها در روز اول برگزار خواهد شد.

شب قبل از آزمون راحت و آرام بخوابید.
دیده شده داوطلبی که از نظر سطح علمی بسیار بالا بوده و برای این آزمونها آمادگی نسبی بسیار خوبی هم داشته بدلیل استرس و فشار عصبی نتوانسته از آزمون سربلند بیرون بیاید و چیزی جز پشیمانی نصیبش نشده.

صبح روز آزمون با در نظر گرفتن مسافت راه تا محل آزمون و پیش بینی ترافیک صبحگاهی ساعت بیداری خود را تنظیم کنید.
حتماً صبحانه مفصل بخورید.
باز هم تاکید میکنم، حتی اگر مطمئنید که قبول نمی شوید حتماً صبحانه مفصل بخورید چون تاثیر صبحانه و گردش خون در مغز بر همگان روشن و مبرهن است.

تمامی کتابها، منابع، جزوات و کاغذهای مربوط به آزمون را با خود بهمراه ببرید. پیشنهاد می شود بدلیل زیاد و سنگین بودن همه کتابها، از یک کوله پشتی بزرگ استفاده کنید.

با خود تغذیه شیرین مثل کیک،شکلات،بیسکویت و.. همراه ببرید. انرژی مصرف شده شما سر جلسه آزمون به طریقی باید جبران شود وگرنه تخلیه انرژی همانا، کم کاری مغز همان.

معمولاً روز آزمون دوستان و آشنایان سالهای دور و نزدیک خود را خواهید دید. بجای احوال پرسی و خاطره تعریف کردن به فکر این باشید که تا دقایقی بعد باید سر جلسه یک آزمون مهم زندگیتان حاضر شوید پس وقت را نکُشید و صندلی خود را پیدا کنید.

سعی کنید زود به سر صندلی خود بروید. وقت را نکُشید و تمرکز خود را حفظ کنید. با خواندن یک حمد و سوره و توکل به خدا آرامش خود را حفظ کنید. چند نفس عمیق بکشید و به هدفتان برای این آزمون فکر کنید.
تمامی کتابهایتان را بیرون آورده و بترتیب جلوی خود بچینید. بسته به فضای اطراف و راحتی خودتان کتاب هایتان را طوری بچینید که به ترتیب باشند. مثلاً کتابهای سبز رنگ مقررات ملی را از مبحث ۱ به بالا بچینید و کتابهایی مثل قانون نظام مهندسی و راهنمای جوشکاری را کاملاً جدا بزارید.

در هر صورت باید این را در نظر بگیرید که در حین آزمون، پیدا کردن سریع کتابها برای شما دست و پا گیر نباشد. بعد از توزیع سوالات و شروع آزمون از سوال ۱ شروع کنید و جلو بروید. همه چیز از آزمون نظام مهندسی
تجربه نشان داده نگاه کردن به تمامی سوالات در لحظه اول آزمون ترس ناخود آگاهی به تن هر داوطلبی خواهد انداخت.

هر سوالی را که جواب آن را از متن کتاب پیدا کردید در پاسخنامه علامت بزنید.

حتی اگر پاسخ سوالی را مطمئنید و بدون نگاه کردن به کتاب هم می توانید آن را جواب بدهید باز هم ریسک نکنید. متن اصلی کتاب را با دقت خوانده و جواب درست را پیدا کنید.

بارها و بارها دیده شده داوطلبی که جواب سوال را در کتاب پیدا کرده به علت عجله و استرس بالا نتوانسته جواب صحیح را علامت بزند.

در بسیاری از سوالات آزمونهای نظام مهندسی با فعل جمله بازی می شود و همین باعث تغییر معنا و مفهوم سوال خواهد شد.

یک “هست” اگر بشود “نیست” یا یک “حداقل” بشود “حداکثر” کل معنا و منظور سوال تغییر خواهد کرد و هدف طراح سوال هم دقیقاً همین است.

پس مراقب باشید و با اطمینان کامل پاسخنامه را علامت بزنید.

یک دور کامل سوالها را خوانده و جوابهایی که ۱۰۰ درصد مطمئن هستید را علامت بزنید.
در پایان تعداد جوابهایی که در پاسخنامه علامت زدید را بشمارید. اگر حدوداً بیشتر از ۳۴ بود تقریباً می توان گفت که شما لب مرز هستید و فقط اطمینان شما از پاسخها ضامن قبولی شما خواهد بود.

اما اگر می خواهید احتمال قبولی را بالا ببرید این تعداد را تا حد امکان بالا ببرید. اصلاً عجله نکنید. با همان آرامش اولیه سوالهایی که به نظرتان مشکوک است را مجدداً بررسی کنید و سعی کنید از متن کتاب آنها را بیابید.

ریسک در این مرحله حکم تیغ ۲ لبه را بازی می کند.

این احتمال را هم بدهید که با همان ۳۴ سوال هم می توان قبولی را تضمین کرد.
بهر حال خیلی مراقب باشید و اصلاً عجله نکنید.

در تمام مراحل آزمون این موضوع را فراموش نکنید که بطور میانگین برای هر سوال چقدر زمان دارید و هر از گاهی با نگاه کردن به ساعتتان این زمان را برای تمامی سوالات پخش کنید.

 

دو آزمون در یک روز

اگر داوطلب ۲ آزمون (برای مثال نظارت و اجرا) هستید زمان بین ۲ آزمون نقش ریکاوری برای شما خواهد داشت. در زمان بین دو آزمون از محیط جلسه آزمون دور شوید تا آرامش نسبی خود را پیدا کرده و برای آزمون بعدی آماده شوید.

با دوستان و آشنایان خود به صحبت کردن در مورد آزمون یا خاطره تعریف کردن نپردازید. همین جملات می تواند استرسی ناخود آگاه به شما داده و تمرکزتان را برای آزمون دوم به کلی از بین خواهد برد.

تا جاییکه می توانید به یک گوشه خلوت بروید و آرامش خودتان بازیابی کنید. به جوابهایی که در پاسخنامه علامت زدید اصلاً و ابداً فکر نکنید چون دیگر هیچ کاری از دست شما بر نمی آید. شما باید تمام تمرکزتان را برای آزمون دوم بگذارید.

باز هم توصیه میکنم برای آزمون دوم هم سر وقت به صندلی خود بروید و مثل بخش قبلی که توضیح دادم کتابها و وسایتان بچینید.

 

 

پیشنهادهای ویژه برای آزمونهای نظام مهندسی

 

 

شرط قبولی در آزمون

تمامی آزمونهای نظام مهندسی جزوه باز هستند یعنی همراه بردن هرگونه کتاب، جزوه، دستنویس، کاغذ بلامانع است.

داشتن یک ماشین حساب مهندسی در روز آزمون توصیه می شود چون بعضاً دیده شده که یک سوال را با یک ضرب و تقسیم یا محاسبه سینوس و کسینوس براحتی می توان پاسخ داد. همه چیز از آزمون نظام مهندسی

کسانی در این آزمونها قبول خواهند شد که حداقل ۵۰ درصد سوالات را درست پاسخ دهند. اگر فرض بر این باشد که سر جلسه آزمون ۶۰ سوال پیش روی شماست شما باید ۳۰ سوال یعنی ۵۰ درصد آن را درست پاسخ دهید.
اشتباه نکنید!

با ذکر یک مثال این موضوع را روشن خواهم کرد.
فرض کنیم سر جلسه آزمون عمران-نظارت هستیم. ۶۰ سوال جلوی ماست و ما میدانیم که با ۵۰ درصد پاسخ صحیح می توانیم قبول شویم.
شما اگر ۳۰ سوال را در پاسخنامه علامت بزنید و از سر جلسه آزمون بلند شوید مطمئن باشید که به احتمال ۹۹ درصد قبول نخواهید شد مردود لب مرزی خواهید شد. منظور از مردود لب مرزی کسب نمره ۴۸ یا ۴۹ از آزمون است.

شما برای تضمین قبولی خود باید تعداد سوالهایی که از نظر شما صحیح هستند و در پاسخنامه علامت زده اید را بیشتر و بیشتر کنید.
این آزمون نمره منفی دارد، مراقب باشید بی محابا به آب نزنید!
برای مثال شما می توانید ۳۹ سوال را پاسخ دهید (البته با احتیاط کامل و اطمینان به درست بودن همه آنها) تا اگر ۷ سوال شما هم غلط از آب در آمد شما بتوانید با نمره ۵۰ قبولی آزمون را بگیرید.

مطابق دیگر آزمونهای تستی دارای نمره منفی، در این آزمون هم هر ۳ پاسخ غلط، یک پاسخ صحیح شما را از بین خواهد برد.
پس مواظب باشید و ریسک را به حداقل برسانید.

 

بعد از آزمون

معمولاً چند روز بعد از آزمونهای نظام مهندسی پاسخنامه دستنویس یا تشریحی آنها در سایتهای اینترنتی منتشر می شوند که شما می توانید با دانلود و مطالعه آنها قبولی یا عدم قبولی خود را پیش بینی کرده و احتمالاً اگر به سوالی اعتراض دارید آن را برای ارسال به دفتر مقررات ملی آماده کنید.

از جمله سایتهایی که خیلی سریع بعد از برگزاری آزمون اقدام به انتشار فایل پاسخنامه های تشریحی آزمونهای نظام مهندسی می کنند همین سایت است:
www.iromran.ir

کلید و پاسخنامه رسمی و مورد استناد آزمونهای نظام مهندسی حدوداً ۳ هفته پس از تاریخ آزمونها در سایت دفتر مقررات ملی منتشر می شوند:

http://inbr.ir/spage/uspage.aspx?id=274

نتایج آزمونهای نظام مهندسی معمولاً ۲ ماه کاری بعد از تاریخ آزمون اعلام خواهند شد که داوطلبین باید از طریق سایت مقررات ملی نتایج آزمون را ملاحظه کنند.

 

اعتراض به نتایج آزمون

داوطلبینی که نمره زیر ۵۰ درصد کسب نموده اند مردود اعلام شده و می بایست منتظر دوره های بعدی آزمونهای نظام مهندسی باشد.

فقط آن دسته از داوطلبین که به یک یا چند سوال دارای ابهام و مشکل، اعتراض دارند می توانند مستندات و توضیحات خود را با ذکر مشخصات فردی خود به صندوق پستی سازمان سنجش بفرستند که این ارسال حتماً باید از طریق پست پیشتاز انجام گیرد.

آدرس و مهلت ارسال اعتراضات در فایل راهنمای اعلام نتایج که بعد از آزمون روی سایت دفتر مقررات ملی قرار می گیرد آورده شده است. همه چیز از آزمون نظام مهندسی

در راهنمای اعلام نتایج که در بخش قبلی توضیح داده شد نحوه چگونگی ارسال اعتراضات به دفتر مقررات ملی و همچنین سازمان سنجش کشور ذکر شده است.

تجربه نشان داده در برخی مواقع تعداد اعتراضات بسیار بالا به یک یا دو سوال مشخص می تواند نتیجه بخش باشد و نمره آن سوال یا سوالات بین تمامی سوالات پخش خواهد شد در غیر اینصورت به اعتراضات ترتیب اثر داده نخواهد شد.

 

تشکیل پرونده برای اخذ پروانه اشتغال

شما می بایست در تاریخ ذکر شده در راهنمای اعلام نتایج در محل سازمان نظام مهندسی شهرتان حاضر شده و مدارک مورد نیاز را ارائه کنید.
بعد از این مرحله تاریخ های بعدی متعاقباً از سوی سازمان نظام مهندسی به شما اعلام خواهد شد و طبق شرایط شما می بایست مراحل صدور پروانه اشتغال بکار را طی کرده و منتظر صدور آن از سوی سازمان نظام مهندسی باشید.

معمولاً مراحل صدور پروانه اشتغال طی یک پروسه اداری طولانی مدت انجام می شود که از تاریخ آزمون حدود ۶ الی ۹ ماه (بسته به هر شهر متغیر خواهد بود) زمان لازم است تا شما کارت پروانه اشتغال را تحویل بگیرید و آماده کار مهندسی در شهرتان شوید.

 

سوالات و ابهامات

هرگونه سوال و ابهام در رابطه با فرآیند برگزاری آزمونهای نظام مهندسی و نحوه آماده سازی و اخذ پروانه اشتغال، همچنین مطالب این صفحه را می توانید مستقیماً با مدیر سایت در میان بگذارید.

شما میتوانید در تالار گفتمان سایت سوالات خود را مطرح کنید یا از بخش “پشتیبانی و تماس با ما” در همین سایت استفاده کنید.

 

 

منبع

X بستن تبلیغات
همکاری در فروش سل یو