سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

بزرگان معماری جهان : لوکوربوزیه

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: بزرگان معماری جهان : لوکوربوزیه

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    دی -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    مدیر بخش معماری
    محل سکونت
    بوکـــان
    رشته تحصيلي
    معماری
    نوشته ها
    661
    پسندیده
    701
    مورد پسند: 994 بار در 499 پست
    میزان امتیاز
    1344

    بزرگان معماری جهان : لوکوربوزیه

    لوکوربوزیه که اسم اصلی وی شارل ادواردژانره است درلاشائودوفون سوئیس به سال ۱۸۷۸متولدودرروکبرون درکاپ مارتین درجنوب فرانسه درسال۱۹۶۵بدرودحیات راگفت.لوکوربوزیه این نام مستعارراتا۱۹۲۰درکارنویسند گی واز۱۹۲۲درمعماری وکارهای روزمره فرهنگی واز۱۹۲۸به عنوان نقاش به کار می برد.وی یکی ازشاخص ترین چهره های جهانی معماری مدرن از۱۹۲۰تا۱۹۶۰به شمارمی رود.باوجودعدم برخورداری ازتحصیلات آکادمیک دوره آموزشهای عملی ومهارتهای حرفه ای هنری رادرمدرسه هنرهاوصنایع دستی درلأشائودوفون گذراند.اولین کارش طراحی واجراءویلای برای مدیرمدرسه شان درسن ۱۹سالگی بوده است.دردفتردوتن ازمعروفترین معماران آن دوره دراروپا یعنی آگوست پره وپیتربهرنزبه مدت چندسال کارکرد.وی سپس به بالکان-آسیای صغیر،یونان،روم،سفرنمودونق اشی های بسیاری ازاین سفرباخودبه همراه آورد.لوکوربوزیه درطی فعالیت حرفه ای خوداستفاده ازیکی ازشاخص ترین مصالح ساختمانی مدرن یعنی بتن را به نهایت زیبایی رساندوکارهای وی موردتقلیدجهانی قرار گرفت.کاوش اصلی لوکوربوزیه درسراسرزندگی حرفه ای اش درباره مشکل خانه بودابتدامسئله حداقل مسکن که اودرباره اش این عبارت معروف خودرابه کاربرددستگاهی برای زیستن.هدف اومتوجه آفرینش ساختمانهایی بااستفاده ازقابلیت های بتون مسلح یعنی سبکی واستحکام آن بودساختمانهایی که درآنها نقشه به بیشترین میزان آزادی وانعطاف پذیری درنفوذمتقابل فضای درونی وبیرونی دست یافته باشد.لوکوربوزیه دردهه ۲۰میلادی دوکتاب بسیارمهم به رشته تحریردرآورد.
    ۱)منشوربینش مدرن درمعماری که توجه معماران رابه فن آوری مدرن جلب می کندوی دراین کتاب معماران رابامهندسین مکانیک مقایسه کرده وبیان می دارد که صنعت ساختمان وسایل حمل ونقل مانند هواپیما،قطار…دراثرتحولات سریع تکنولوژی به کلی دگرگون شده ولی ساختمانسازی به دنبال تقلیدازسبک های گذشته است.دراین کتاب استفاده ازتیرآهن وبتن وپیش ساختگی رامسیر آینده معماری تلقی می نماید.وی عنوان می کندکه برای پرهیزازانقلاب اجتماعی بایدبااستفاده ازتکنولوژی جدیدبه صورت گسترده برای اقشارمختلف جامعه خانه سازی کرد.
    ۲)منشوربینش مدرن درشهرسازی دراین کتاب توجه معماران وشهرسازان راازگذشته به سمت آینده معطوف می کند.لوکوربوزیه شهرهای آمریکا بالاخص نیویورک وشیکاگوباآسمانخراشهای مرتفع وخیابان های چندمرتبه رابسیار تحسین .آنهارابه عنوان الگوهای آینده شهرهای اروپاوسایر نقاط جهان معرفی کردلوکوربوزیه شهرهای آینده راشهرهایی تجسم نمودکه ازآسمانخراشهای عظیم ومرتفع تشکیل شده است .این آسمانخراشها چندعملکردی هستنددراین آپارتمانهای مسکونی،ادارات،فروشگاه ها،مدارس،مراکزتجمع وکلیه احتیاجات یک محله بسیاربزرگ فراهم است.ساکنان این مجتمع ازدود وسروصدای ترافیک اتومبیل به دورهستندبه جای آن ازآفتاب ودیدمنظرزیبا استفاده می کنند.براساس این نظریه دوشهرمهم دردهه ۵۰میلادی طراحی واجراشد.
    ۱)شهرچندیگاردرهندکه توسط لوکوربوزیه طراحی شد۲)شهربرازیلیاتوسط لوچیوکوستاواسکارنیمایربه عنوان پایتخت جدیدبرزیل طراحی گردید.ساختمان طراحی شده توسط نورمن فاسترمعماری سبک های -تک به نام برج هزاره توکیودرساحل شهرتوکیورامی توان نمونه کامل برج چند منظوره لوکوربوزیه تلقی کرد.
    شعار لوکوربوزیه درزمینه معماری این است که خانه رابه عنوان ماشینی برای زندگی همانگونه که اتومبیل ماشینی برای حرکت است.لوکوربوزیه ۵اصل درساختمانهای مدرن معرفی کرد:۱)ستونها ساختمانهاراازروی زمین بلند می کنند.۲)بام سطح وباغ روی بام.۳)پلان آزاد.۴)پنجره های طویل وسرتاسری۵)نمای آزادکف ودیوارهابه صورت کنسول
    لوکوربوزیه دارای سبک معماری مدرن است ایده اوبرای این سبک خانه ماشینی برای زندگی که نمونه بی نظیراومیتوان به ویلا ساوا در۱۹۲۹تا۱۹۳۱نام برد.لوکوربوزیه به تحسین وتحت تأثیرمکتب شیکاگو قرارگرفت.روشهای طراحی اجرایی واصول نظری این معماران به نام مکتب شیکاگو شهرت یافت ومیتوان منشوراولیه معماری مدرن محسوب کرد.هنرمدرن ومعماری مدرن به یکدیگر تعلق دارندوهدف هردوی اینها کمک به انسان برای یافتن جای پای
    وجودی دردنیای جدیدازطریق تجسم ویژگیهای آن است مکتب شیکاگو۱)استفاده ازاسکلت فولادی برای ساختارکل بنا۲)نمایش ساختاربنادرنمای ساختمان۳)عدم تقلیدازسبکهای گذشته ۴)استفاده بسیاراندک ازتزئینات۵)استفاده ازپنجره های عریض که کل دهانه بین ستونها را می پوشاند.معماری مدرن متعالی یااوج معماری مدرن دربین دوجنگ جهانی
    اول ودوم یعنی دردهه ۲۰و۳۰میلادی دراروپاوامریکامطرح بود.باپایان جنگ جهانی اول ونیازشدیدبه ترمیم خرابیهای جنگ وتولید انبوه ساختمان گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت.لذااستفاده ازتکنولوژی روز،مصالح مدرن،پیش ساختگی عملکردگرایی دوری ازسبک های پرزرق وبرق تاریخی موردتوجه قرارگرفت.یکی ازموضوعات کلیدی مدرن متعالی مسئله صنعت تولیدات صنعتی وتکنولوژی بود.لوکوربوزیه سعی درقطع کردن وابستگی های معماری مدرن به گذشته وتاریخ گرایی داشتندبه جای آن آنها خوهان جایگزینی تکنولوژی وعملکرد به عنوان منبع اسهام معماری شدند.
    سبک معماری:مدرن
    منبع الهام:تکنولوژی
    لغات کلیدی:عملکردگرای صنعت وماشین،پیش ساختگی،استانداردنمودن،توج ه به آینده،علم،ریاضی وهندسه تناسب وهمگونی،متعلق وخرد،فلسفه پوزیتیوسیسم،هنرانتزاعی،سب ک بین المللی:ساوا.
    ازآثاروی میتوان۱)ویلاشواب۱۹۱۶ ۲)سیتروئن۱۹۲۲ ۳)ویلابنسون درواکرسون۱۹۲۲
    ۴)لاروش درپاریس ۱۹۲۳ ۵)خانه کوک دربلوژن سورسین۱۹۲۶ ۶)ویلااستین درگارشه۱۹۲۷ ۷)ایزن هوفسیدلونگ دراشتوتگارت۱۹۲۷ ۸)ویلای ساوا۱۹۲۶تا۱۹۳۱ ۹)آپارتمان کلارت درژئو۱۹۳۰تا۱۹۳۲ ۱۰)بنای لوروشه ۱۱)ویلای اشتاین ۱۲)مارسی ۱۳)کلیسای زیارتی نوتردام ۱۴)طرح هنرکده ۱۵)غرفه اسپری نوو ۱۶) واسین هوف ۱۷)شارل ۱۸)کاخ اتحادیه ملل ۱۹)وزرات فرهنگ ۲۰)رونشان.
    مشخصه کلی این ساختمانها که نمادهای معماری مدرن هستنددرارتباط باآزادی عملی بودکه نسبت به زمین ومحیط وبوم دانست همچنین دست آوردهای غنایی وفضاهای داخلی وخارجی آنهابااتاقهای بلندنیم طبقه دارسالنهای بازوبزرگ گالری مانند راهروهای هوایی وشیب روهای ارتباطی باچشم اندازهای داخلی که به زیبایی روبه بیرون قاب بندی شده بودند.
    ویلاساوا:
    جعبه خاکستری رنگ ازبتن آرمه مکعب به ضلع ۲۰mبه وسیله ۱۲بتون آرمه گردمعلق مانده به دلیل دقت دروحدت موضوع برگزیده شده زیرااین ویلامانندغرفه بارسلون دربردارنده اندیشه های بسیاری است وگرایش های دوره خودراباارزشهای بادوام هنرمعماری به هم پیوندمی دهد.ساختگاهی که ازسه طرف بادرختان احاطه شده ودرعین حال باچشم انداز های طویلی درپشت جناح چهارم به طرف مزارع تپه ماهوری ودره های فرانسه قرارگرفته است.اگرشخصی باخودروواردآنجاشودپس ازخارج شدن ازجاده ازجایگاه دروازه مکعبی سفیدرنگی عبور می کندکه محل ورود خودرواست راه شنی به آرامی به طرف درختان معینی مقصد اسرارآمیزش رادورمی زند.جلوه اولیه آن جعبه سفیدرنگ افقی است که روی پیلوتهاقرارداردودرمقابل محیط روستایی اطراف نمای سراسری دوردست وآسمان خودنمایی می کندجاده اختصاصی ازمیان باغچه زیرین می گذرد.ساختمان زیرپیشامدگویی رادور می زندوازطرف چپ واردجاده می شودجعبه اصلی طبقه اول مشرف به فضاهای خمیده ای که تاعقب ساختمان قابل دیدن است.نمای اصلی تااندازه های خالی وغیرجذاب است وساختمان کاملاًمتقارن رانشان می دهدکه دربخش میانی پایه ریزی شده بودشکل کلی بناپنجره ای نواری مجزایی که ازیک طرف تاطرف دیگرطبقه فوقانی اصلی امتدادداشت ومحورهای افقی مکرردرطبقه زیرین شیشه ای است.
    محورهای عمودی عمده دراین بنا ردیفهایی ازپیلوتهای استوانه ای است که درهرطرف درپشت سطح نمای اصلی طراحی شده عقب نشینی می کند.این پیلوتها هوای کافی وویژگی های روشنایی راتأمین می کندورودی دررأس قوسی قرارمی گیردکه طبقه زیرین شیشه ای ایجاد کرده است.ازطریق درهای اصلی می توان به راهرو واردشدیعنی فضایی که باسطوح قوسی شیشه ای درهرطرف محصورشده است یک شیبراهه درطول محوراصلی ساختمان تاطبقات بالایی قرار می گیرددرسمت چپ پلکان مارپیج وجودداردکه اقامتگاه خدمتکاران راباساختمان بالامرتبط می سازددرمقابل آن وکلی به طرف چپ تالاری است که به عمل سکونت راننده منتهی می شودنقشه ساختمان ۴گوش است یکی ازشکلهای آرمانی لوکوربوزیه آن رابسیارتحسین می کردوبخشی ازغنای ویلای ساوا ازپویایی قالبهای قوسی درمحیطی منسجم ناشی می شودشیبراهه به معماری گردشگاه جهت می دهدوبخشهای مختلف رابه هم می پیوندد.شیبراهه پس ازبازگشت درمسیراصلی درطبقه اول یعنی طبقه مسکونی اصلی خانه رسمی ترین وعمومی ترین فضاهادرآن واقع است.آنها اطراف بهارخواب بام قراردارندکه نوعی اتاق روبازاست وباپنجره نواری یکپارچه ای بدون شیشه ازقست بیرونی پنهان شده است نورخورشیددرتمام اوقات روزبه این قست می تابد(جهت جنوبی)خانه راکاملاًروشن می کندبزرگترین اتاق تالاری است باشیشه بریهای وسیع که به طورمستقیم روی به سوی بهارخواب دارد ودارای پنجره نواری وبهترین چشم انداز یعنی تپه های دوردست به طرف شمال غربی است دردوطرف دیگر بهارخواب بام اتاقها ی خصوصی ترقراردارد.آشپزخانه در گوشه بایک ایوان کوچک درجلوآن اتاق خواب میهمان،اتاق خواب نشیمن وحمام خانم ساوای واتاق خواب وحمام پسرش.یکی ازویژگی های طبقه اصلی شومینه ای درتالارکه به صورت دودکش بیرونکاروآزادی نشان داده شده است.درامتداد حرکت ازشیبراهه به طرف بالاترین طبقه وباردیگربرگشت درپاگردطبقه وسط جنبه های مرتبط باتندرستی هوای تازه،نورخورشیدوصفای باطنی تقویت می شود.
    شیب شیبراهه فرازآمده ازبیرون همچون حجم خمیده شناوری مشاهده می شوداماازاین جایگاه سطح مستوی نوارمانندباریکی است که پنجره ای کوچک جنوبی درداخل آن ها تعبیه شده است آنچه که جلب توجه می کندمستطیلی ازآسمان آبی وابرهای گذرنده است که درمحیطی کاملاً تک رنگ دیده می شود.اوج شیوه مشترک بهسازی وظرافت بادورنمای مجزادردهه۱۹۲۰ویلاساووی مضامین کهن کلاسیک راباشناخت عبارتندوقار،تناسب،شفافیت ونمادساده پایه ونعل درگاهی.
    لوروشه
    این ساختمان درانتهای کوچه ای بن بست دریکی ازبخشهای پاریس واقع شده است وطرح lشکل آن بادوکناره زمین مستطیل شکل ساختگاه تناسب دارد.درواقع دوخانه باهم ترکیب شده اند.حجمهای اصلی خانه به صورت مربع مستطیلی طویلی است که مسکن ژانره واتاقهای خصوصی لوروشه وبخش خمیده ای رادربرمی گرفت که بالای سطح زمین روی تکیه گاهی باریکی قرارداشت وشامل کارگاه هنری می شدمیان دوقسمت تالاروروی لوروشه وفضای نمایشگاه است. این ساختمان سه طبقه است وبه دلیل بالکنهای پیش آمده دارای فرورفتگی است ونوعی پل درست ازمیان شیشه می گذردکه تنوعی ازچشم اندازهای رفیعی رافراهم می کندوعرشه کشتی بخار راتداعی می کند.فضاهای بنای لوروشه به طوراستادانه ای دارای ارتباط منظمی است که نمودتدریجی فضای داخلی رامیسر می ساخت.لوکوربوزیه این شیوه رامعماری گردشگاه می نامد.اجزاساختمان دارای تناسبات جدیدی است وبخشهای درونی وبیرونی به طورموقت درهم آمیخته است درنگاه اجمالی دیوارسفیدبیرونی کارگاه قوسی که باسایه های لکه لکه شده به دیوارهای درونی باویژگی مشابهی ملحق گردیده است.آنگاه گردشگاه به طرف این حجم قوسی دورمی زندوبه وسیله راهروشیبدارقوسی که دربرش طولی دیوارتعبیه گشته به بالاترین سطح خانه می رسد.
    اشتاین
    ازاتاق دربان درمدخل شروع می شود.این ساختمان درمقایسه بابنای کوک دارای ویژگی های فوق العاده باشکوهی است باورودبه جاده اختصاصی میتوان کم کم پیچیدگی های قالب بندی نمای بیرونی رادریافت دوپنجره نواری ازیک طرف به طرف دیگر کشیده شده وباسطح تقریباً سنگینی فوقانی دیوارپوشیده گردیده که وسط آن به صورت درگاهی شکاف داردوبهارخواب بام رانشان می دهددرعین حال ویژگی بالکانه ستونداربخش نذورات رادرمعماری کاتولیک داراست.درپایین ترین طبقه درگاههای متنوعی داردکه داخل آن تعبیه شده گاراژی درمنتهی الیه سمت چپ ورودی کوچکی به اتاق های خدمت کاران درزیرایوانی کوچک سطح بزرگ شیشه کاری صنعتی که یک تالاررانشان می دهد ورودی اصلی که بایک سایه بان پوشیده شده وسرانجام ئرمنتهی الیه سمت راست شیشه کاری بیشتری بانرده های افقی نازک،طبقه پایین مختص خدمتکاران،آشپزخانه ،ناهارخوری،کتابخانه،اطراف تالاردراسکوب اصلی،طبقه دوم اتاق خواب وحمام که نقشه آن باطبقه اول کاملاً متفاوت است.۲اتاق به سقف روبازمشرف است که بالای سکوی اصلی دربهارخواب عقبی معلق است درحالی که اتاق خواب اصلی درامتداد محوراصلی خانه قرارداردراهروکوچک مقابل از۲قوس همانندتشکیل شده ویکنوع هشتی ایجادکرده است.
    نمای بیرونی ازبنا اصلی پراکنده تروافقی تراست بهارخواب واردجعبه بسته می شودوطرح سطوح افقی لایه لایه رالغزانده به طرف مرکز ساختمان پس نشسته عقب نشینی می کنداین ساختمان هم دارای روحیه کلاسیک است وهم دارای روحیه نو.
    مارسی
    تسلسل زنجیره ای فضاهای مختلف بنادرکمال مهارت ازوحدت یکپارچه ای برخورداراست یک بلوک حجیم حیرت انگیز درابعاد ۱۶۵mطول و۵۶mارتفاع شامل ۳۳۷واحدمسکونی که تکنیک ساختاری آن به نحوی است که برای نمونه به لحاظ عایق صوتی واحدهای آپارتمانی دردرون محفظه های مجزاازهم درشبکه اسکلت بندی جاسازی شده اند.سیرکولاسیون فضاهای داخلی وتمام نیازمندی های روزمره زندگی شهری شامل فروشگاههای خیابانی سرویس هاخدمات عمومی هتل وهمچنین محوطه سازی وسیع پشت که به اندازه یک استادیوم است برای جمعیتی درحدود۱۸۰۰نفرپیش بینی شده بود.بیشترواحدهای مسکونی دوطبقه که اودر۱۹۲۲به عنوان الگوی مسکن توضیح داده بود.سقف فضای مارسی بیش ازهرالمان دیگراین مجتمع مسکونی قابل توجه است وهیچ معماری حتی کوربوقبلاًنظیرآنرانساخته بود.این سقف فضای سبزدارای چیزی جزیک میدان بزرگ نمی باشدوبوسیله الوارهای بلندمحصورگردیده است اجزااین میدان دارای کیفیت پلاستیکی می باشندیک بنای قوسدارکه محل ژیمناستیک است باتپه هاوگالریهای مخصوصی برای بازی بچه ها،یک مهدکودک،یک استخر،یک رستوران وسکوهایی برای نشستن مادران درمراقبت ازفرزندانشان،یک پرده عمومی آزادوبتنی که میتوان بروی آن فیلم سینمایی نشان داد یک بالکن کنسول شذه تنها چیزی است که استمراراین المان متصل رامی کشدوآن اختصاص به زنهاوشوهرهای جوان داردکه غروب آفتاب راازآنجانگاه کنند.کوربودریکی ازمسافرتهایش به یونان ازبزرگی وعظمت پلاستیکی آکروپل حیران گردیده وباخودگفت پارتنون رابخاطر بیاورروشن،واضح،محکم،اقتصا دی وخشن بخاطربیاورکه این اثرفریادی درطبیعت است ترحم ووحشت است.بعداز۴۰سال اوموفق به خلق اثری خالص وبافدرت به سبک خودش گردید.
    منظره ای ازسقف مسکونی مارسی که ازبالاکوهپایه های آلپ دیده می شود.
    این شهرعظیم بتونی که برروی پیلوتی قراردارددرمیانه ارتفاع دوردیف مغازه تعبیه شده ودوری سقف تأسیسات عمومی واجتماعی طراحی شده است وهرآپارتمان به یک بالکن دوطبقه ختم می شودپارتیشنهای جداکننده بالتن ها بارنگ کرم رنگ آمیزی شده اند.
    خانه های دومینو
    شیوه دومینوبه صورت ابزارخانه سازی برای به بازسازی سریع منطقه جنگزده فلاندرطراحی شد ایده اصلی این طرح تنظیم وساماندهی قطعات مستطیلی ساده وقابل تولیدبه صورت انبوه برای ایجادخانه هاوجوامع بود.ازاینجامیتوان دغدغه فکری آتی لوکوربوزیه رادرتبین عناصرزبانی مشترک برای معماری وشهرسازی جدیداحساس کرد.این واحدساختاری ازسه دال افقی صاف ازپایین تابالاتشکیل می شدکه ازآن میان دودال فوقانی بروی تیرهای بتونی مکعبی ودال زیرین بافاصله ای ازسطح زمین بروی بلوکهای بتونی کوتاه ومحکم نهاده شده بود.
    سیتروهان
    جعبه سفیدبابامی تخت پنجره های مستطیلی ومستوی ازنوعی صنعتی واتاق نشیمن درطبقه پشت پنجره بزرگ کارگاه هنری بود،قسمتهای عقب خانه شامل آشپزخانه،حمام واتاقهای خواب دربخشهای کوچکتربودودرپایین ترین طبقه تأسیسات گرمایی قرارداشت فضایی که به وسیله تیرهایاپیلوتهای بتون مسلح شده بودمحل توقف خودروها بود،بهارخواب هادرنیمه راه بالا ودرفراز بناقرارداشت وگل ساختمان ازبتن ساخته شده بود
    کوک
    نمای خارجی مربع شکل است بنابراین قالب طرح تقریباً مکعب است یعنی ازقالب های آرمانی ای که درتحقیقات زیباشناسی برگزیده شده بود.تقارن این شکل به وسیله پنجره های نواری که ازیک طرف به طرف دیگرامتدادداردونیزبه وسیله یک پیلوتی استوانه ای مجزادرمحورمرکزی تقویت می شود.طولm5/7 نمونه کامل مسکن تک واحدی شهری است طبقه همکف کاملاًبازتنهاچیزی که دیده می شودیک پارکینگ اتومبیل یک ورودی بسته تراس بازفرش شده وغنی ازفضای سبزاست.طبقات فوقانی به وسیله پیلوتی بتن آرمه نگهداری می شدند.طبقه اول شامل اطاقهای خواب وحمام وطبقه دوم وسوم به نشیمن اختصاص داشتند.نکته جالب درخانه کودک طریقه بکاربردن پارتیشن هاست درسطح هرطبقه به صورت منحنی بودمدتانشان دهندکه باربرنیستندوبه هرفرم دلخواه درمی آیدووان حمام رابین دودیواردلخواه قرارمی دهدباتغییرفرم دیوارنشیمن بهsپیانوجاسازی کرد.
    ایستن
    پیلوتی بارهمکف راتحمل می کندیک جعبه خارجی خالی به ارتفاع ۲طبقه پارتیشن ها به صورت آزاددرهرطبقه حرکت می کنندونمابراساس سیستم مقطع اوراطرح ریزی شده شده.درروی سقف فضای سبزبه کاررفته است.
    شارل
    ماننداولین برج آپارتمانهای پره محیط طبیعی ازجنبه های هندسی بافرم های منظم تشکیل شده بوداین گیاهان به دقت درباغچه های مستطیل شکل درتراس کاشته شده بودندتاافق دیدپاریس رامسدود نمایندامااگر(شارل)تمایل به دیدن افق پاریس تنهاکافی بوددکمه ای رافشاردهدتابته هاوگیاهان برروی یک آسانسورالکتریکی ناپدیدشوندتأسیسات الکتریکی این آپارتمان ۴۰۰۰مترکابل مصرف نمود.احتمالاًبرای هیچکس جزیک فرانسوی عاشق ماشینهای مدرن این کارمعنایی نداشت.
    وزرات فرهنگ ریودوژانیزه
    ۱۷طبقه بصورت صفحه ای وبروی پیلوتی است.سالن اجتماعات ونمایشگاههای آن دریک المان قرادارندوبه صورت آزاددرزیرمنشوربلنددرطبقه همکف مستطیل شکل لیزخورده است طبقه آخرشامل تآسیسات فنی،رستوران ومحل اجتماعات وتفریح می شودوهمگی درداخل یک فضای سبزدلکش قراردارنداین اثردارای وزنی سبک وبصورت رنگی است ازجمله اولین ساختمان های مدرنی است که براساس شناخت این حقیقت بناگردیدکه فولاددرکشش قوی است.پوشش سقف ازکرباس شفاف که اجازه نفوذرابه داخل غرفه می دادازطرف داخل به وسیله کابلهای معلق به میله ها آویزان بودوبصورت طبیعی زنجیرمنحنی رابه وجودآورده بودند.صفحه ای بروی پیلوتی باشبکه های آفتابگیربرای کنترل روشنایی روز.
    غرفه سویس
    برپایه استراکچربتن آرمه ساخته شده است نه به اندازه مهمانخانه ارتش نجات وسیع است ونه ازنظرپلانیمتری پیچیده اما ازنظر معماری مدرن این ساختمان پنج طبقه یکی ازمهمترین ساختمانهاباصفحات عمودی قبل ازجنگ جهانی دوم صفحه عمودی کامل درچهارطبقه که ازسطح زمین به وسیله پیلوت بالابرده می شده ثانیاً بایک بازی زیبای فرم های متضادمنشورخالص صفحات که به وسیله المانهای فولادی تقسیم شده خودرادرمقابل بتن آرمه پلاستیکی حجمیم پیلوتی قرارمی دهد قفس صاف وکشیده با منحنی مختصری در پله ها درتضادبااستراکچرآزاد طبقه همکف قرارداردوورودی نشیمن مشترک وآپارتمان سرایداررادربرمی گیرد.تضاد زیادی درسطوح داراست سنگ خام دیوار منحنی شکل طبقه همکف درتضادباپوشش سنگ صاف ساختمان است فاسادجنوبی درسه طبقه تماماً شیشه است نیز درکنتراست باپوشش صاف پارتیشن پاسیواست سه المان اصلی یعنی صفحات/استراکچرهمکف وقفس پله ها هرسه ازیکدیگرمتمایز هستندودرجدایی بیشتر ازهمبستگی تأکید دارند.استفاده ازمتریالهای سنتی طبیعی دیوارمنحنی باسنگ خام غرفه سوئیس بابندهای کشیده سیمانی مانند یک موراییک آبستره بنظرمی آید.
    کلیسای رونشان
    حجم های بزرگ انحناداررونشان میتواننددلایل صوتی داشته باشنداماپنجره های بی قاعده فضایی وعمیق که دردیوارها جاسازی شده اندحالتی مرموز راایجاد می نمایدهم یادآورمقبره ها ومعبدهای سنگی قرون وسطی هستندوهم یادآور تفکرات فضایی امروزی وآینده.منبت کاری رونشان کوشش دربه کاربردن بعضی از معیارهای ریاضی که تأثیرزیادی دردنیاداشته است بعقیده کوربو ایده یک هنربدون قواعدکاملاً عاری ازمسئولیت است.این ساختمان برفراز تپه ای برسلسله جبال ووسگه قرارگرفته وچشم اندازهایی بردره های همیشه سبزبه سوی انتهای دوردست داردبام تیره ای بازاویه تیزه داروانحنای پیچیده ای بسختی بردیواره های لاشه سنگی شیبدارکوژوکاوقرارمی گیرددیواره هایی باواشوهایی نامستحکم.
    شواب
    ازبتن مسلح و دارای فضای مرکزی دوطبقه بادهلیزهای طره داربامی مسطح وپنجره هایی باشیشه های دوجداره بودازاولین خانه های بتنی وبازتاب تآثیرات سالیان سفر سازنده وحاصل همکاریهای مشترک اوباهوفمن وپره بود.



    منبع : ساینار
    2 کاربر مقابل پست Ar Sa عزیز را پسندیده اند: sara.Architect,SIAMAK-TORKASHVAN7



    خـــدا صـــدامــو میـــشنوی؟ ... بـــاور کـــن بـُــــریـــدم... بُــــریدم از آدمـــهای ایــــن زمیــــنت خـــــدا...

    خســـته نیـــستم امــــا خســــته م کــــردن...

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فن، فولادی، فکری، فراهم، لوکوربوزیه، لکه، لحاظ، منظوره، میدان، میزان، متفاوت، محوطه، محسوب، مسلح، مشخصه، مصالح، مصرف، معماری، معیارهای، نقاش، نمایش، نمایشگاه، چهره، نواری، نیویورک، نکته، نگهداری، نجات، نظریه، همچنین، همراه، هنری، هزاره، ومحیط، ومعماری، ونقل، ویژگیهای، وشهرسازی، کنسول، کوچکی، کامل، کاخ، کاری، کارگاه، کرم، کردن، گوشه، گالری، گسترده، پله، پنهان، پیچیده، پره، پرده، آمیزی، آن، آنچه، آینده، آبی، افقی، افزایش، الگوی، انبوه، اندیشه، این، ایران، اجرایی، اختصاصی، ارتش، است، اطراف، بچه، به، بهسازی، بینی، بارنگ، باغچه، بتن، بتون، بتونی، برگزیده، برج، بزرگان، بسته، تقویت، تقسیم، تناسبات، تیرهای، تپه، تاریخی، ترمیم، ترکیب، ترافیک، جلوه، حال، حرکت، خلق، خودش، خصوصی، دیدن، دیده، دگرگون، دانست، داخلی، دارد، دروازه، رنگ، ریزی، رستوران، سقف، سمت، سوئیس، سیمانی، سیستم، سکونت، سکوی، ساختمانی، سرویس، شیشه، شده، صنعت، طولی، طبیعی، طراحی، عمودی، عمده، عبور، غرفه

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 16:22 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو