کمپانی گوگل اولین بار با موتور جستجوی ساده ی خویش، خود را به جهان معرفی کرد. این کمپانی از زمان تاسیس خلاقیت، نوآوری و در عین حال سادگی را پیشه ی خود نمود تا امروز به عنوان یک غول اینترنتی در آید. چندی پیش گوگل با آخرین برنامه ی اینترنتی خود جهان را شگفت زده کرد و البته تا حدی هم ترساند! سرویس Google Earth با تصاویر ماهوارهای خود در آغاز امریکای شمالی و اینک تمام نقاط جهان را پوشش داده است. گوگل با این کار جهان را بی اندازه کوچک کرده و مرزها را برداشته است.
این سرویس که سالها فقط در اختیار سازمانهای جاسوسی قرار داشت، امروز به شکل رایگان در اختیار همه مردم قرار گرفته است و هر کس می تواند در هر نقطه از جهان این تصاویر را دریافت کند.
گوگل ارت یک نقشه معمولی نیست! کافی است نام کشور، شهر و یا حتی کدپستی محل مورد نظرتان را در کادر جستجوی این برنامه وارد کنید، تا تصاویری رویای و کاملا واقعی از محل مورد نظر در اختیار شما قرار گیرد.
اگر خطوط تلفن و امکانات ضعیف اینترنتی در ایران اجازه دهد شما می توانید بر فراز شهرتان پرواز کنید، خیابان محل زندگیتان را چنان که هست ببینید و حتی سری هم به مدرسه دوران کودکیتان بزنید. اینها همه امکاناتی هستند که گوگل به رایگان در اختیار همه در هر جای دنیا که باشند قرار داده است.
زمانی حق اشتراک گوگل ارت که"keyhole" نامیده می شد 90 دلار بود. وقتی گوگل keyhole را خریداری کرد چیزی حدود یک تریلیون بایت سوابق اطلاعاتی نقشه برداری دیجیتال را به "ارت" برد و شروع به ایجاد نسخه های پایه ای نرم افزاری نمود که بتوانند بصورت رایگان دانلود شوند. و اکنون در اختیار شما قرار گرفته است.
تصاویر نقشه های گوگل ارت از دو منبع ارسال و هدایت می شوند: ماهواره و هواپیما؛ گوگل اینگونه نقشه ها و دیگر اطلاعات نقشه برداری دیجیتالی را از منابعی چون TeleAtlas و EaetSat که هر دو از پدیدآورندگان تصاویر و نقشه های هوایی و ماهوارهای هستند بدست می آورد. این تصاویر در اشکال دیجیتالی برای استفاده تجاری گرفته می شوند.
به دلیل اینکه این اطلاعات و داده ها از منابع مختلفی بدست می آیند، جهت تحلیل تفاوتها میتوانند به راحتی مورد استفاده قرار گیرند. اینکه چرا بر روی برخی از مناطق کره زمین موج هایی ظاهر شده است، حتی بر روی سطح برخی خیابانها، در حالی که دیگران بدون استفاده از این امکان برای تحلیل این نقاط ابهام، مشکلات زیادی پیش رو دارند.

زمانی که شما از گوگل ارت استفاده می کنید نمی توانید تصاویر گرفته شده از ماهواره را در همان لحظه ی ارسال به شکل (Online) مشاهده کنید. به عبارت دیگر بر خلاف تصور رایج تصاویر ماهوارهای گوگل ارت بین دو تا سه سال پیش گرفته و ارسال شده اند. در عین حال گوگل اعلام کرده است قدمت این اطلاعات بیش از 3 سال نیست و بطور متناوب به روز می شوند و همواره جدیدترین اطلاعات در دسترس هستند.
بخش دیگری از آنچه گوگل ارت را اعتیاد آور می سازد همکاری این برنامه با موتور جستجوی گوگل است!
هنگامی که شما شهری را از نظر می گذرانید، می توانید کافی شاپ ها، رستوران ها، بقالی ها و هزاران گونه مرکز تجاری در مجاورت آنها را بیابید. شما می توانید با کلیک کردن بر روی هر کدام از آنها جزئی ترین اطلاعات در مورد هر کدام را از Google search engine دریافت کنید.
همچنین به کاربران اجازه داده شده است بوسیله کلیک کردن بر روی: "Add/Edit a Business Listing" اماکن تجارتی را به نقشه اضافه کنند.
گوگل ارت امکان عکسبرداری از اینچ به اینچ مربع در جهان را با کامپیوتر برای تمام افراد مهیا کرده است به همین دلیل نگرانیهای مردم در مورد پیامدها و مشکلات احتمالی این پدیده بیشتر و بیشتر می گردد.
گوگل ارت در اولین مرحله استفاده از این پدیده استنباطی قدرتمند از چرا و چگونگی استفاده از آن را از کاربر کسب خواهد کرد. یک پاسخ معمولی در این میان از بین وحشت و لذت بردن ازافزایش دسترسی هیبت مندانه به جهان است.
و دیگری اینکه، آنچه همیشه فوراً به ذهن می رسد انگیزه ی انسان برای دانستن موقعیت جغرافیائی خود بر روی کره ی زمین است "اوه! چه کار غیر معمول و جالبی" این جمله ای است که اکثر آنان که عاشق نظریه ی امکان دیدن کره ی زمین از کامپیوترهای شخصی خود هستند بر زبان می آورند ، در حالی که همین افراد دوست ندارند که بواسطه ی این گونه پدیده ها تحت نظارهی دنیا باشند!! کسی می تواند از طریق گوگل ارت بر روی یک کمین گاه کاری تر هدف را دنبال کند. آیا سارقان هم می توانند از امکانات گوگل ارت در یک منطقه سودی بجویند؟
در مورد نگرانیهایی که از جنبه ی "امنیت شخصی" مورد اهمیت قرار می گیرد دو نکته قابل ذکر است.

اول اینکه اطلاعات Google Earth قبلا هم به اشکال مختلف قابل دسترس بوده است ( پیش از این برخی ماهواره ها این تصاویر را با قیمت نسبتا بالایی می فروختند) و دوم اینکه سابقه ی تصاویر ماهواره ای و عکس های هوایی به سه سال قبل بر می گردند و هیچ کس قادر نیست که از طریق گوگل ارت به اطلاعات به روز دست یابد. اطلاعاتی با سه سال قدمت قطعی نیستند و حتی قابل استفاده برای توطئه سازی.
و دیگر، نگرانیهایی در باره ی خطر متمرکز سازی های گوگل ارت در زمینه ی امنیت ملی کشورهاست؛ مقامات عالی رتبه در بسیاری از کشورها از بابت جزئیات اطلاعات قابل دسترسی برای عموم در گوگل ارت اظهار نگرانی کرده اند. در راًس این کشورها استرالیا، انگلیس و ایالات متحده ی امریکا و اخیرا هند هستند. آنها می گویند عاقبت تروریست ها خواهند توانست "گرچه احتمالا" از اطلاعات و تجهیزات گوگل ارت و شبیه سازی کردن جزئیات جهان توسط ماهواره ها بهره برداری کنند.
بیشترین اعلام مخالفت با گوگل ارت از کره ی جنوبی است، کره جنوبی از جهت تکنیکی هنوز در حال جنگ با کره ی شمالیست و همچنین برای آنان این نگرانی وجود دارد که هم اکنون افراد بسیاری می توانند تاسیسات ارتش آنان را با کلیک بر روی یک تکمه و یک زوم جزئی نظاره گر باشند.
حرف صادقانه این است که اگر گوگل بتواند این اطلاعات را در دست داشته باشد قطعاً کره شمالی از قبل این اطلاعات را در دست داشته است. در هر صورت این برای آنها خیلی نمی ارزد که بخواهند با زوم کردن بر روی کره شمالی امکانات اتمی آنان را تحقیق نمایند. گوگل ارت برای بازی کودکان ابزار جاسوسی ساخته است.
شبیه سازها بوسیله گوگل ارت چیز جدیدی را پیشنهاد و ارائه نداده اند. در مجموع گوگل ارت این اطلاعات را از منابع دیگری کسب کرده است. ولی این نوع جمع آوری اطلاعات و این بسته اطلاعاتی یک تحول و انقلاب در نوع خود بشمار می آید. مخالفتها در برابر تحقیق در باره ی مکانهائی نظیر اهرام مصر یا کاخ سفید توسط ماهواره ها زمان زیادی بطول نخواهد انجامید.
تمام آن کاری که شما باید انجام دهید Download کردن گوگل ارت و داشتن چشمانی عقاب گونه برای مشاهده جهان است.