سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

ضوابط شهرداری و نکات مهم در طراحی معماری

کلید واژه آزمون نظام مهندسی چارتهای خلاصه نظام مهندسی

جهت آپلود فایل در سایت از قسمت آپلود سنتر استفاده کنید.

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 5 از 5

موضوع: ضوابط شهرداری و نکات مهم در طراحی معماری

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    اردیبهشت -۱۳۹۱
    عنوان کاربر
    کاربر سایت
    نوشته ها
    12
    پسندیده
    2
    مورد پسند: 27 بار در 7 پست
    میزان امتیاز
    190

    ضوابط شهرداری و نکات مهم در طراحی معماری

    ضوابط شهرداری و نکات مهم در طراحی معماری
    قرارگیری یک پارکینگ حداقل دهانه 2.5 متر
    قرارگیری دو پارکینگ کنار هم حداقل دهانه 4.5 متر
    قرارگیری سه پارکینگ کنار هم حداقل دهانه 7 متر
    طول مورد نیاز جهت پارکینگ 5 متر
    حداقل فضای یک پارکینگ 2.5*5 متر
    شعاع گردش یا طول مورد نظر جهت مانور 5 متر
    حداقل عرض در ورودی پارکینگ 3 متر
    عرض رمپ یکطرفه 3 متر و دوطرفه 6 متر
    عرض رمپ قوسی یکطرفه 3.65 متر و دوطرفه 7 متر
    شعاع داخلی مسیر گردش در کلیه پارکینگ ها 4.57 متر است.
    شیب رمپ پارکینگ 15 درصد
    هر واحد بالای 100 متر در طبقه اول و دوم به یک پارکینگ نیاز دارد.
    واحد مسکونی کوچکتر از 150 متر یک پارکینگ -150 تا 200 متر 1.5 پارکینگ - بیش از 200 متر دو پارکینگ
    همچنین درصورتی که تعداد واحد فرد باشد یک واحد از پارکینگ معاف است.

    حداکثر ارتفاع مفید واحد مسکونی 2.90 متر
    حداکثر ارتفاع پارکینگ 2.20 متر
    حداکثر ارتفاع مفید پیلوت 2.40 متر
    حداکثر ارتفاع زیرزمین 2.20 متر
    حداکثر ارتفاع مفید واحد تجاری 4.50 متر
    حداقل ارتفاع مفید ورودی پارکینگ 1.80 متر
    ارتفاع مفید خرپشته 2.20 متر
    ارتفاع نورگیری در زیرزمین حداکثر 90 سانتی متر

    حداقل سطح پنجره نباید از یک پنجم سطح فضا کمتر باشد.
    حداقل عرض حیات خلوت اگر سرتاسری باشد 2 متر و اگر سرتاسری نباشد 3 متر

    احداث پیش آمدگی یا بالکن در گذر 12 تا 20 متر 80 سانتی متر و در گذر بالای 20 متر 120 سانتی متر مجاز است.ارتفای این پیش آمدگی از زیر آن تا روی خیابان 3.50 متر

    حداقل عرض آشپزخانه و اتاق خواب 2.50 متر - نشیمن 3.00 متر - پاگرد 1.20 متر

    نورگیری آشپزخانه و پذیرایی از یک پنجره به شرطی مجاز می باشد که طول نورگیری کمتر از 8 متر باشد.
    ابعاد نورگیر برای اتاق خواب و پذیرایی 3*4 متر و برای آشپزخانه 2*3 متر می باشد.

    ابعاد مفید آسانسور 2*1.60 متر
    حداقل ارتفاع چاله آسانسور 1.50 متر


    الزامات طراحی و ساخت فضاهای محل توقف خودرو
    1- تعداد الزامی محل توقف خودرو در تصرف های مختلف در ضوابط شهرسازی طرح های توسعه شهری تعیین می گردد.
    2- توقفگاههای خودرو و مسیرهای ورود و خروج آن نباید خطری را متوجه محل بازی کودکان نماید و دود، بو یا سروصدای ناشی از آن نباید مزاحم بازی کودکان در محل بازی، آسای ش سکونت و کار، آرام ش و استراحت در ساختمان و اطراف آن باشد.
    3- اگر تعبیه محل های توقف خودرو در ساختمان بعلت مشکلات فنی و حقوقی مقدور نباشد، نهاد مسئول امر ساختمان با تایید شورای شهر می تواند از مالک مبلغی را مطالبه و در مدت زمان کوتاه و مشخص جهت ایجاد توقفگاه های عمومی در محله و در صورت عدم نیاز، برای ایجاد توقفگاه های عمومی در شهر مصرف نماید.
    4- توقف یدک و یا کاروان در توقفگاههای خودرو مجاز است.
    5- کلیه توقفگاه های سرپوشیده باید بصورت طبیعی تهویه و درصورت عدم وجود سطوح کافی جهت تهویه طبیعی، با سیستم مکانیکی تهویه شوند. سیستم های تهویه مکانیکی توقفگاههای خودرو باید در انطباق با ضوابط مبحث چهاردهم ( تأسیسات گرمائی، تعویض هوا و تهویه مطبوع)و استانداردهای تأسیسات مکانیکی باشد.
    6- ارتفاع توقفگاه ها:ارتفاع توقفگاه های کوچک خودرو از کف تا سطح زیرین سقف و یا درصورت وجود تاسیساتی در زیر سقف، تا پایین ترین سطح تاسیسات سقف حداقل ٢٢٠ سانتیمتر می باشد.در توقفگاه های متوسط و بزرگ حداقل ارتفاع از کف تا زیر سقف ٢۴٠ سانتیمتر است.
    7- انواع توقفگاههای خودرو: توقفگاه های خودرو به سه گروه کوچک، متوسط و بزرگ در انواع خصوصی و عمومی تقسیم می شوند. توقفگاه های مختص ساکنین در ساختمانهای مسکونی توقفگاه های خصوصی و توقفگاه های مختص تصرف های عمومی و توقفگاه هائی که امکان استفاده عموم از آنها میسر است، توقفگاه عمومی محسوب می گردند. توقفگاه های دارای حداکثر ٣ واحد محل توقف خودرو، توقفگاه کوچک، توقفگاه های تا ٢۵ واحد محل توقف خودرو، توقفگاه متوسط و توقفگاههای دارای گنجایش بیش از ٢۵ واحد محل توقف خودرو، توقفگاه بزرگ محسوب می شوند.
    ü معبر ورودی و عرض رامپ در توقفگاههای بزرگ نباید کمتر از ۵ متر و در توقفگاههای متوسط نباید کمتر از 3/5 متر باشد.حداقل عرض ورودی برای توقفگاه های کوچک ۵ / از 2/5 متر است.
    ü توقفگاههای بزرگ و متوسط باید حداقل دو راه خروج افراد پیاده داشته باشند که الزاماً یکی از آنها به فضای باز ساختمان یا معبر عمومی متصل گردد.
    ü در توقفگاههای کوچک، راه خروج استفاده کنندگان می تواند با مسیر ورود خودرو یکی باشد.
    ü در توقفگاههای کوچک، پی ش بینی دو واحد توقف خودرو در پشت سرهم بلامانع است.
    ü در توقفگاههای بزرگ و متوسط، تعمیر خودرو در محل توقفگاه مجاز نیست.
    ü در توقفگاه های بزرگ باید در کنار معبر، گذرگاه افراد پیاده ای به عرض حداقل ۶٠ سانتیمتر و اختلاف سطح حداقل ٢٠ سانتیمتر بالاتر از سطح معبر سواره در نظر گرفته شود.
    8- در توقفگاههای عمومی حداقل ارتفاع آزاد درب خروجی خودرو به میزان ٢١٠ سانتیمتر الزامی است.
    9- در توقفگاه های خصوصی، درصورت وجود ورودی مجزای دیگری برای اشخاص، پی ش بینی ورودی سواره به میزان حداقل ١٨٠ سانتیمتر الزامی است.
    10- مصالح توقفگاه های خودرو:
    ü جنس کف باید از مصالح قابل شستشو باشد.
    ü در توقفگاه های متوسط و بزرگ سرپوشیده، مصالح پوش ش ستونهای فلزی باید با مواد مقاوم در برابر آتش پوشیده شوند.
    11- همه توقفگاه های خودرو باید مجهز به تجهیزات مبارزه با حریق باشند.
    12- ابعاد و مساحت محل های توقف خودرو:
    ü ابعاد لازم جهت توقف خودرو درصورتیکه کنار یکدیگر قرار گیرند 2×5 متر می باشد. هنگامی که خودروها در طول و پشت سر یکدیگر قرارمی گیرند ابعاد فوق به 2×6 متر تغییر می کند. دو خودرو می توانند در توقفگاههای سرپوشیده بین دو ستون قرار گیرند بشرط آنکه فاصله محور ستونها از ۵ متر کمتر نباشد.
    ü درصورتیکه دو طرف یک محل توقف در توقفگاه دیوار باشد، حداقل عرض آن باید ٣متر باشد.
    13- حداقل عرض مسیر رفت و آمد در توقفگاه ها نباید از ۵متر کمتر باشد. شعاع بیرونی مسیر گردش خودرو در توقفگاه ها نیز نباید کمتر از ۵متر در نظر گرفته شود.
    14- هنگامی که طبقات دیگر ساختمان بوسیله پله ها از توقفگاه خودرو قابل دسترسی باشد، باید بین محفظه پله ها و توقفگاه یک فضای قرنطینه در نظر گرفته شود.
    15- حداکثر زاویه شیبراهه در توقفگاه ها ١۵% است.یک متر ابتدا و انتهای آن نیز باید با شیب ١٠ %باشد.
    16- عرض شیبراهه ورودی در توقفگاههای عمومی تابع عرض مسیر آن است.
    17- آبهای سطحی باید در توقفگاههای بزرگ و متوسط با شیببندی به فاضلاب منتقل شود.
    12 کاربر مقابل پست mobineftekhari عزیز را پسندیده اند: admin,Ar Sa,boushehromran,CivilF,heidaryjame,hezarcheshm,juki,mehrdad52,nejla,pikpak,Roozbeh84,sara.Architect

  2. Top | #2


    تاریخ عضویت
    تیر -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    کاربر سایت
    محل سکونت
    خراسان جنوبی
    نوشته ها
    72
    پسندیده
    84
    مورد پسند: 60 بار در 36 پست
    میزان امتیاز
    308
    چرا هر تاپیکی که خوشم میاد سوت و کوره
    2 کاربر مقابل پست nejla عزیز را پسندیده اند: admin,Ar Sa
    مراقب قلب ها باشیم،هیچ چیز آسانتر از قلب نمی شکند.

    "ژان پل سارتر"

  3. Top | #3


    تاریخ عضویت
    اسفند -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    کاربر سایت
    محل سکونت
    تهران
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نوشته ها
    3
    پسندیده
    0
    مورد پسند: 3 بار در 3 پست
    میزان امتیاز
    77
    میشه pdf این مطالب رو هم قرار بدید؟
    کاربر مقابل پست peha عزیز را پسندیده است: Ar Sa

  4. Top | #4


    تاریخ عضویت
    اسفند -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    کاربر سایت
    نوشته ها
    3
    پسندیده
    0
    مورد پسند: 5 بار در 3 پست
    میزان امتیاز
    78
    در مورد ضوابط 60 و 70 درصد بنظرم شهرداری فقط پول در نظر داشته است
    2 کاربر مقابل پست vbahreini عزیز را پسندیده اند: Ar Sa,sara.Architect

  5. Top | #5


    تاریخ عضویت
    اردیبهشت -۱۳۸۹
    عنوان کاربر
    مدير کـل سايت
    محل سکونت
    بوشهر
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    مهندسی عمران
    پایه نظام مهندسي
    2 نظارت و اجرا
    نوشته ها
    2,106
    پسندیده
    3,180
    مورد پسند: 2,233 بار در 931 پست
    میزان امتیاز
    3470
    نقل قول نوشته اصلی توسط peha نمایش پست ها
    میشه pdf این مطالب رو هم قرار بدید؟
    ضوابط موجود در بالا بصورت فایل pdf را می توانید از آدرس زیر دانلود نمایید:
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    کاربر مقابل پست admin عزیز را پسندیده است: Ar Sa
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    ----------------------------------------------------------

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 08:16 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
سيستم همکاري در فروش فايل سل يو