سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

ضوابط و استاندارد های طراحی مربوط به: باغ وحش

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: ضوابط و استاندارد های طراحی مربوط به: باغ وحش

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    دی -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    مدیر بخش معماری
    محل سکونت
    بوکـــان
    رشته تحصيلي
    معماری
    نوشته ها
    661
    پسندیده
    701
    مورد پسند: 995 بار در 499 پست
    میزان امتیاز
    1497

    ضوابط و استاندارد های طراحی مربوط به: باغ وحش

    ضوابط و استاندارد طراحی باغ وحش

    اهداف احداث باغ وحش
    به طو کلی اهداف احداث باغ وحش را می توان به اهداف کلی و اهداف اختصاصی تقسیم بندی کرد:

    اهداف کلی
    · گردآوری انواع جانوران زنده در محیطی مشابه زیستگاه طبیعی
    · ایجاد محیطی سالم جهت گذران اوقات فراغت، به ویژه برای کودکان و نوجوانان
    · ایجاد ارتباط بین طبیعت و شهروندانی که با زندگی شهری و ماشینی روز به روز از طبیعت فاصله می گیرند.

    · ایجاد حس علاقه به مجموعه جهان هستی و تنوع زیستی و افزایش آگاهیهای عمومی
    · برانگیختن افکار عمومی نسبت به شناخت بخشی از منابع طبیعی و به وجود آوردن انگیزه برای حفاظت از آن.



    اهداف اختصاصی
    از شروع برنامه ریزی و طراحی یک باغ وحش لازم است اهداف اختصاصی آن مورد نظر قرار گیرد که همترین آنها به شرح زیر است.
    آموزش
    به یقین یکی از اهداف اصلی احداث هر باغ وحش جنبه اموزشی ان است. مشاهده جانوران مختلف گردآوری شده از سراسر جهان و دیدن عادات و رفتار آنها در محیطی شبیه زیستگاه طبیعی،بیشترین فرصت را به بازدید کننده می دهد تا اطلاعات خود را درباره جانوران و نحوه زندگی و وضعیت آنها افزایش دهد.هر چند که موزه های تاریخ طبیعی نیز تا حدودی این امکانات را فراهم می نمایند، ولی مشاهده حیوانات به صورت زنده و روابط متقابل آنها با یکدیگر و محیط اطرافشان به هیچ وجه در موزه ها میسر و مقدور نیست. به همین علت است که بر خلاف موزه ها هر بازدید کننده ممکن است چندین بار در سال از حیوانات یک باغ وحش دیدن کند.
    خواندن مطالبی در مورد جانوران وحشی و یا دیدن و شنیدن داستانهایی راجع به جانوران از رادیو، تلویزیون، سینما و اینترنت اگرچه هر کدام می تواند در آموزش افراد مؤثر واقع شود، ولی هیچ کدام از آنها با یک بازدید چند ساعته از یک باغ وحش و آموختن دیدنیها قابل قیاس نیست. از طرف دیگر با طراحی مناسب زیستگاه و به کار گرفتن شیوه های آموزشی و استفاده از وسایل سمعی و بصری می توان کمک قابل توجهی به آموزش بازدید کنندگان، به خصوص دانش آموزان و معلمان آنها انجام داد.
    تحقیق
    به طور کلی هر باغ وحش می تواند به عنوان یک آزمایشگاه بزرگ و مجهز، روابط متقابلی را با دیگر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها برقرار نماید. در این ارتباط استادان، پژوهشگران و دانشجویان قادرند بدون صرف وقت و هزینه های زیاد بخش اعظمی از تحقیقات در مورد جانوران وحشی را در باغ وحش ها که به آسانی قابل دسترس می باشند، انجام دهند.
    امروزه باغ وحش ها فرصت های خوبی را برای انجام بسیاری از مطالعات زیست شناختی عادات و رفتار، تولید مثل و امراض و بیماری جانوران وحشی و به خصوص ان دسته از جانوران که مشاهده آنها در طبیعت به آسانی مقدور نیست، فراهم آورده اند.
    حفاظت
    در سالهای اخیر بینش و تفکر حفاظت از گونه های نادر و یا در معرض خطر در باغ وحش، به سرعت رو به افزایش گذاشته است. در حال حاضر با توجه به خطرهای زیادی که نسل بسیاری از گونه های جانوران وحشی را تهدید می کند، بدون شک یکی از راههای جلوگیری از انقراض نسل گونه های کمیاب و یا در معرض خطر، نگهداری و تکثیر آنها در باغ وحش ها است. گفتنی است که در حال حاضر تعدادی از گونه های جانوران وحشی که نسل آنها در طبیعت منقرض شده است، نظیر گوزن پردیود و یا اسب وحشی فقط در باغ وحش ها نگهداری می شوند.
    تفریح
    فراهم نمودن تسهیلات تفریحی در باغ وحش، جدا از آنکه چقدر در ماهیت خود جالب باشد، لازم است در طراحی باغ وحش مورد نظر قرار گیرد.
    بعد از یک هفته کار و خستگی گذرانیدن یک روز با اعضای خانواده در محیطی سالم و پر جاذبه تفریحی مطلوب برای هر یک از اعضای خانواده ام از تحصیل کرده، بی سواد،سالم، معلول، کارمند و یا کارگر را فراهم می آورد. دیدن حیوانات از فاصله ای غیر قابل تصور، مشاهده رفتارهای جالب و دیدنی آنها، شرکت در برنامه های سرگرم کننده و آموزشی نظیر غذا دادن به حیوانات، همه با هم آنچنان انگیزه، شور و اشتیاق و در نهایت رضایتی در بازدید کنندگان بوجود می آورد که به یقین غیر منتظره است.
    روشهای نگهداری جانوران در یک باغ وحش
    چیدمان فضاهای مورد نیاز جانوران وحشی در باغ وحش ها به روشهای متفاوتی انجام می گیرد که در اینجا به ذکر برخی از این روش ها به صورت خلاصه اکتفا می شود.
    ۵٫ روش رده بندی
    در روش رده بندی فضاهای مورد نیاز جانوران یک باغ وحش براساس رده بندی علمی و خوشایندی آنها با هم جانمایی می گردند، مثلاً کلیه گربه سانان از شیر و ببر و پلنگ تا گربه های کوچک نظیر گربه پالاس و گربه شنی در یک محوطه و در جایگاههای مجاور هم قرار می گیرند. از مزایای این روش احداث محوطه هایی شبیه به هم با تأسیسات مشابه و سرویس دهی آسان است. از طرف دیگر نگهداری جانوران به روش رده بندی فرصت مناسبی را برای محققان فراهم می آورد تا بتوانند گونه های شبیه به هم را از نظر ظاهری، رفتار، تغذیه و تولید مثل با یکدیگر به آسانی مقایسه کنند.
    از معایب این روش یکنواختی جانورانی است که هر کدام به سهم خود دارای ویژگیهای بارز از نظر جثه ای هستند، ملی در موقع قرار گرفتن در کنار هم این ویژگیها نمود چندانی ندارند.
    ۵٫ روش جغرافیای جانوری
    در روش جغرافیای جانوری جانوران وحشی بر اساس تقسیمات جغرافیای زیستی جانورانی جهانی نگهداری می شوند. این تقسیم بندی شامل جانوران موجود در نواحی iental Ethiopian Palearctie,Neotropical, Nearctic,Astralin و زیر مجموعه های آنها است. در این روش علاوه بر نمایش جانورانی از سراسر جهان، می توان زیستگاهها و حتی فرهنگ بومی این نواحی را به معرض نمایش گذاشت. در انتخاب جانوران باید دقت کافی به عمل آید زیرا نگهداری برخی از گونه ها نیاز به فضاه های خاص و تأسیسات و تجهیزات مناسبی دارد.
    ۵٫ روش زیستگاهی یا بوم شناسانه
    در روش زیستگاهی جانوران وحشی یک زیستگاه که می تواند شامل گونه های پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان یک زیستگاه باشد، در مجاورت هم و گاهی برخی از آنها در یک محوطه مشترک نگهداری می شوند. از آنجایی که در کشور ما زیستگاههای متفاوتی از قبیل، خزری، بیابانی، کوهستانی، بلوچی وجود دارد، می توان از این روش در ایجاد باغ وحش استفاده کرد. در حال حاضر از این روش در اکثر آکواریوم هایبزرگ استفاده می شود. روش زیستگاه یا بوم شناسانه از نظر آموزشی بسیار با اهمیت است و در ارتقای دانش زیستی و آشنایی با زیستگاههای جانوران نقش مهمی بر عهده دارد.
    ۴٫ روش ویژگی های رفتاری
    در روش ویژگی های رفتاری، ویژگی های رفتاری هر یک از جانوران در محوطه ای شبیه زیستگاه طبیعی جانور به نمایش گذاشته می شود. یکی از نمونه های نمایش رفتاری ایجاد جایگاه هایی برای جانوران شبگرد است. در این روش بازدید کنندگان در روشنایی روز از محوطه ای که وضعیتی شبیه به شب در آن ایجاد شده است، بازدید می کنند در این محوطه جانوران شبگرد نظیر انواع خفاش، جوندگانی مانند تشی و یا انواع خارپشت ها در حال فعالیت شبانه نشان داده می شوند. در طول شب که باغ وحش تعطیل است چراغ های داخل این محوطه روشن می شوند و جانوران به استراحت می پردازند.
    ۵٫ روش مردم پسند
    برخی از باغ وحش ها به خصوص باغ وحش هایی که دارای امکانات کمی هستند، از روش مردم پسند استفاده می کنند. در روش مردم پسند تعداد کمی از جانوران شاخص که به آسانی بتوان آنها را تهیه نمود، انتخاب شده و با توجه به خواست و سلیقه مردم و بدون در نظر گرفتن روشهایی که قبلاً به آنها اشاره شد نگهداری می شوند. باغ وحش فعلی تهران و سایر باغ وحش های موجود در ایران نظیرشیراز و مشهد نمونه هایی از این نوع باغ وحش ها هستند.
    ۶٫ مجموعه جانوران و گیاهان
    در مجموعه جانوران و گیاهان که می توان آن را پارک طبیعت نامید، مجموعه ای جانوران و گیاهان به صورت مشترک در محوطه هایی وسیع به نمایش گذاشته می شوند.
    در این نوع باغ وحش سعی می گردد که جانوران در جایگاههایی که شبیه زیستگاه طبیعی آنها است نگهداری شوند.این روش علاوه بر ایجاد چشم اندازی زیبا، از نظر آموزشی نیز به مراتب اهمیت بیشتری نسبت به سایر روشها دارد. در طراحی پارک طبیعت پردیسان که قرار بود در تهران در سطح ۲۷۰ هکتار اجرا شود، ایجاد زیستگاههای مختلف کشور به همراه گیاهان و جانوران آن زیستگاه پیش بینی شده بود.
    انواع موانع
    به طور کلی از آنجایی که حیوانات مختلف، واکنش های بسیار متفاوتی در مقابل برخورد با موانعی که برای جلوگیری از فرار آنها ایجاد می گردد از خود نشان می دهند، بنابراین لازم است در انتخاب نوع مانع دقت زیادی انجام گیرد.
    در باغ وحش های مدرن امروزی کوشش زیادی برای مخفی نمودن موانع صورت می گیرد به نحوی که بازدید کننده، حیوان را در محلی بدون وجود مانع و حصار تصور می نماید. برای جلوگیری از فرا جانوران معمولاً از انواع موانع استفاده می شود. مهترین آن عبارتند از خندق پر آب، خندق خشک، موانع برقی(برای ایجاد شوک)، ریوار با نمای طبیعی(مانند ایجاد صخره)، شیشه، حصار و دیوار.
    یکی از مهمترین مواردی که در زمان احداث مانع در نظر گرفته می شود، قدرت پرش حیوان به حالت افقی و عمودی است. برای احداث جایگاه می توان از یک یا چند مانع استفاده نمود. معمولاً در بخش هایی از جایگاه که در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد از خندق استفاده می شود، ولی برای اضلاع دیگر که کمتر در معرض دید هستنداز دیوار یا حصار که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است استفاده می گردد.
    امروزه استفاده از خندق های پرآب و خشک بیشترین کاربرد را در باغ وحش ها دارد، ولی باید توجه داشت که برخی از جانوران شناگران ماهری هستند و به سرعت فرار می کنند. ولی در عوض برخی دیگر نظیر میمون ها به علت نا آشنایی با فن شنا اگر داخل آب عمیق بیفتد غرق می شوند. از طرف دیگر در فصول یخبندان حیوانات قادرند به آسانی از روی یخ عبور و از باغ وحش فرار کنند.
    تعداد و ترکیب جنسی هر یک از گونه ها
    تعداد جانوران هر گونه بستگی مستقیمی به مساحت جایگاه در نظر گرفته شده دارد. هر چه فضا وسیع تر باشد، جانور احساس راحتی بیشتری می کند. ولی باید در نظر داشت که تماشای جانوران از فاصله دور برای بازدیدکنندگان چندان جالب نخواهد بود. به همین دلیل در طراحی جایگاه سعی می گرددتا با افزایش طول جایگاه و کاهش عرض آن تماشاگران، حیوانات را مشاهده و از فاصله نزدیک و به اصطلاح رو در رو مشاهده کنند.

    یکی دیگر از عوامل مهمی که در انتخاب تعداد جانوران یک زیستگاه اهمیت دارد، ترکیب جنسی آنهاست. به طور کلی جانوران از نظر جنسی به دو گروه تک همسری و چند همسری تقسیم می گردند. در جانوران تک همسر، معمولاً ترکیب جنسی به نسبت یک نر به یک ماده است ولی در جانوران چند همسری این نسبت تغییر می کند و شامل یک نر با چند ماده می گردد.
    تهیه فهرست جانوران
    از آنجایی که اساس ایجاد هر باغ وحش بر پایه گونه های جانوری آن شکل می گیرد، بنابراین لازم است در انتخاب جانوران دقت کافی صورت گیرد. در این خصوص ضوابط و معیارهای شناخته شده ای وجود دارد که اهم آنها به شرح زیر است:
    ۱٫ انتخاب جانورانی با بیشترن جاذبه: جاذبه حیوانات برای مردم مناطق مختلف دنیا و حتی مردم یک کشور متفاوت است و بستگی زیادی به نحوه دسترسی مردم به حیوانات و دانش زیستی آنها دارد. برای مثال در کشور هندوستان فیل که به عنوان یک حیوان بارکش مورد استفاده قرار می گیرد و یا میمون های مقدس که در اکثر مناطق مسکونی و عبادتگاههای شمال هندوستان مشاهده می گردند، فاقد جاذبه نمایشی در باغ وحش های این نواحی هستند. در صورتی که همین حیوانات در کشور ما بیشترین تماشاگر را به خود اختصاص می دهند. بنابراین یکی از عواملی که در تعیین حیوانات پر جاذبه مؤثر است، اطلاع از فرهنگ زیستی آن ناحیه و داشتن آمار دقیق از تعداد بازدیدکنندگان هر حیوان است.بر اساس بررسیهایی که در باغ وحش قبلی تهران که از لحاظ تنوع جانوران به مراتب کاملتر از باغ وحش فعلی تهران بود انجام گرفت، حیوانات پر تحرک و بازیگوش نظیر آن میمون ها به خصوص شامپانزه ها بیشترین بازدید کننده را به خود اختصاص داده بودند، بعد از آن به ترتیب حیوانات بزرگ جثه از قبیل فیل و زرافه و حیوانات درنده نظیر شیر، پلنگ و جگوار و در نهایت حیوانات زیبا از جمله طاووس بیشترن جاذبه را داشتند.
    ۲٫ جانورانی با عمر طولانی و قابل تکثیر: به علت مراقبت ها و امکاناتی که در باغ وحش های امروزی وجود دارد، طول عمر بسیاری از جانوران در باغ وحش بیش از عمر آنها در طبیعت است. برای مثال متوسط طول عمر یک شیر در طبیعت حدود ۱۵ سال است، ولی همین حیوان در باغ وحش ممکن است تا ۳۰ سال زندگی کند. البته در برخی از حیوانات نظیر شوکا طول عمرشان در طبیعت حدود ۱۰ سال و در اسارت به مراتب کوتاهتر از طبیعت و حدود ۳ سال است.به طور کلی انتخاب حیواناتی که عمر طولانی دارندو قابل تکثیر در باغ وحش هستند، یکی از اصول اولیه انتخاب حیوانات برای هر باغ وحش است. فروش و مبادله حیواناتی که در باغ وحش ها متولد می شوند. یکی از راههای تأمین درآمد و تهیه حیوانات مورد نیاز هر باغ وحش است.
    ۳٫ جانوران کم هزینه: یکی از اصولی که در انتخاب حیوانات باغ وحش باید رعایت شود، امکان تهیه سریع جانوران و ارزان بودن قیمت تمام شده آنهااست.از طرف دیگر مقرون به صرفه بودن احدث جایگاهها و همچنین هزینه نگهداری جانوران در انتخاب آنها بسیار مؤثر است. در این ارتباط آن دسته از جانورانی که به آسانی قادرند با محیط جدی سازش پیدا کنند و برای نگهداری انها نیاز به ایجاد جایگاههای ویژه و در نظر گرفتن وسایل گرمازا و سرمازا نیست، در اولویت قرار دارند. مقاوم بودن حیوانات در مقابل امراض مختلف و عدم نیاز آنها به رژیم های غذایی خاص، از دیگر معیارهای انتخاب جانوران یک باغ وحش است.
    کاربر مقابل پست Ar Sa عزیز را پسندیده است: sara.Architect



    خـــدا صـــدامــو میـــشنوی؟ ... بـــاور کـــن بـُــــریـــدم... بُــــریدم از آدمـــهای ایــــن زمیــــنت خـــــدا...

    خســـته نیـــستم امــــا خســــته م کــــردن...

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 14:56 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو