سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

چاه ارت

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: چاه ارت

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    اردیبهشت -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    پایه نظام مهندسي
    2نظارن و اجرا
    نوشته ها
    239
    پسندیده
    711
    مورد پسند: 793 بار در 208 پست
    میزان امتیاز
    1107

    چاه ارت



    چاه ارت (earth)
    توضیحات در مورد سیستم ارت و لزوم اجرای آن

    مقاومت الکتریکی بدن انسان چقدر است؟
    مقاومت هر سانتیمتر مربع بدن در حالت خشک بین ٢٠ تا ٣٠ هزار اهم است.
    مقاومت هر سانتیمتر مربع بدن در حالت مرطوب بین ٣٠٠ تا ٥٠٠ اهم است.
    جریان عبوری از بدن که خطر مرگ را بدنبال خواهد داشت ، چه مقدار است؟
    مقدار ٠۶۵/٠آمپر از مسیر قلب می تواند سبب مرگ فرد شود.
    حداقل ولتاژ که باعث ایجاد جریان مرگبار می شود چه مقدار است؟
    اگر مقاومت بدن شخص را در حدود ٥٠٠ اهم فرض کنیم و جریان مرگبار را ٠۶۵/٠ آمپر، حداقل ولتاژ مرگبار در حدود ٣٠ ولت خواهد بود!
    سیستم ارت چیست؟
    سیستم ارت از چاه ارت و شبکه از سیم های مسی که به بدنه تجهیزات برقی وصل می گردد تشکیل میگردد. این سیستم می بایست در زمان اجرای سیستم برق ساختمان و یا مرکز صنعتی اجرا گردد. در غیر اینصورت می بایست سیم ارت را به صورت روکار به ترمینال ارت تجیزات برقی متصل کرد.
    کاربرد دیگر سیستم ارت!
    در مواقع برخورد صاعقه با ساختمان های بلند ، تجهیزاتی به نام برقگیرهای الکترونیکی و جود دارد که صاعقه با آن ها برخورد می کند و از مسیر شبکه سیم های مسی که به چاه ارت متصل می شود به زمین منتقل میگردد و خطر برق گرفتگی ناشی از صاعقه را از میان می برد.
    کلید محافظ جان چیست؟
    مقدار جریان کشنده در حدود ٠۶۵/٠ آمپر است ، کلید مذکور به جریان های پایین حساس است (٠٣/٠ آمپر) این کلید در هنگام تماس فرد با فاز به محض عبور جریان (جریان نشتی) از بدن وی ، آن را قطع میکند.
    چاه ارت (earth) به معناي زمين مي باشد كه در صنعت برق به آن سيستم اتصال زمين ميگويند.
    وظيفه اصلي سيستم ارتينگ اين است كه هر جريان الكتريكي كه وارد اين سيستم شد را به طور كامل به زمينمنتقل كند.سيستم ارتينگ متشكل از چاه ارت و سيم متصل به چاه ميباشد.
    اگر ما بدنه تمام دستگاههاي برقي اعم از صنعتي و مخابراتي و خانگي و...و يا به طور كلي هرنوع مصرف كننده برق را توسط يك رشته سيم به سيم اتصال به زمين متصل كنيم،يك سيستم ارتينگ ايجاد كرده ايم.
    هدف از ايجاد اين سيستم اين است كه اگر هريك از سيم هاي فاز و يا سيم نول به هر طريقي به بدنه دستگاه اتصال يابد و مدار الكتريكي مورد نظر دچار نشتي جريان شود؛اين نشتي جريان توسط سيم ارت به زمين منتقل شده و از برق گرفتگي و يا در مواردي اتصالي دستگاه جلوگيري مي شود.
    در مواردي به اشتباه بدنه مصرف كننده هاي خانگي را به لوله هاي آهني آب و يا گاز و يا حتي به اسكلت ساختمان اتصال مي دهند كه اين كار بسيارخطرناكي است كه منجر به برق گرفتگي هاي كشنده ميشود.
    درهنگام اتصال كامل سيم هاي فاز به سيم ارت فيوز مربوط به آن فاز عمل كرده و جريان را قطع مي كند ودر هنگام اتصال كامل سيم نول به سيم ارت اگر مدار ارتينگ داراي فيوز محافظجان (FI )باشد،اين فيوز از 30 ميلي آمپر نشتي جريان به بالا را قطع مي كند وباعث قطع كامل جريان فاز و نول ميشود.
    لازم به ذكر است كه سيم ارت و سيم نول به ظاهر از نظراينكه بي برق هستند بسياربه يكديگر شبيه هستندولي در عمل دوسيم مستقل از هم وعملكردي متفاوت از يكديگر دارند؛و هيچگاه نمي توان از يكي بجاي ديگري استفاده كرد.
    سيستم ارتينگ امروزه كاربردي همانند خود برق را داراست و از اهميت بسيار ويژه اي برخوردار است.چنانكه در مخابرات به سيستمهاي ارتينگ بسيار حساس و دقيق براي جلوگيري نويز در شبكه نياز است و نيز در شبكه هاي انتقال و توزيع برق كاربرد فراواندارد؛شبكه هاي برق گير بدون سيم ارت عملا بلا استفاده هستند
    چاه ارت
    روش نصب چاه ارت:
    روش نصب چاه ارت با الكترود صفحه*اي از جنس مس
    در شكل( 1 )جزئيات چاه اتصال زمين براي الكترود صفحه*اي از جنس مس نشان داده شده است.
    صفحات مسي بايد عاري از هرگونه پوشش باشند ومي توانند بصورت افقي يا عمودي درزمين نصب گردند. سطح مقطع اين صفحات با توجه به نوع در جدول شكل (1)نشان داده شده است . اين صفحات مي توانند بصورت مربعي مستطيلي و يا دايره اي انتخاب گردند اما سطح مقطع هر شكل بايد براساس اطلاعات داده شده در جدول شكل (1 )باشد. حداقل عمق براي نصب الكترود صفحه*اي 5/1 متر بوده وبايد بگونه*اي در زمين قرار گيرند كه اتصال بين سطح زيرين صفحه وزمين به نحو مطلوب و مناسب برقرار گردد. بايد خاك بالاي صفحه پس از پركردن كوبيده شود. اگر صفحه بصورت عمودي در خاك قرار گيرد، بايد لبه بالائي آن حداقل در عمق 5/1 متر واقع شده وخاك دو طرف آن كوبيده شود عمق دفن مناسب براي الكترود صفحه*ايدر چاه ارت به اندازه اي است كه مطمئن شويم خاك اطراف الكترود نمناك است .
    حداقل ضخامت صفحات مسي چاه ارت دو ميليمتر و صفحات آهني شش ميليمتر و صفحات آهني گالوانيزه سه ميليمتر بايد باشد. از مخلوط ذغال چوب يا كك سرند شده و خاك كه بهتر است خاك رس باشد وسنگ نمك كوبيده شده در چاه ارت،مخلوط نمك/ ذغال چوب يا كك/ خاك كه با نسبت وزني 1 / 5/0 /10 مخلوط شده به تناوب با عمق 15 سانتيمتري ريخته شده و متراكم مي شود.
    بهتر است در حين عمليات پركردن وكوبيدن لايه*هاي بكار رفته در چاه ارت آنها را براي بهتر متراكم شدن آبياري كرد. چاه ارت را با لايه*هاي مخلوط نمك و خاكه ذغال چوب طبق نسبت نمك/ خاكه ذغال چوب،3/5 با ضخامت 15 سانتيمتر به تناوب پر كرد وكوبيد اگر الكترود صفحه*ايدرون چاه ارت بصورت افقي قرار گيرد بايد از ته چاه ارت تا ارتفاع 15 الي 20 سانتيمتر با مخلوطي از نمك و خاكه ذغال چوب پرشده، كوبيده وتسطيح گردد، سپس الكترود صفحه*اي ته چاه ارت قرار گيرد
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    5 کاربر مقابل پست mehrdad52 عزیز را پسندیده اند: admin,civil-new,pikpak,sara.Architect,SIAMAK-TORKASHVAN7
    براي موفقيت با كساني همراه شويد كه ماموريتي مشابه شمادارند...

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 05:19 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو