اجرای کفپوش اپوکسی موضوعی است که قصد داریم در این مطلب به شرح آن بپردازیم اما قبل از آن بهتر است بیشتر با این محصول آشنا شویم. کفپوش اپوکسی در حقیقت یک نوع محصول دو جزئی به حساب می آید که از خواص زیادی همچون مقاومت مکانیکی و سایشی عالی، مقاومت شیمیایی بالا در مقابل مواد قلیایی، اسیدها و ... برخوردار می باشد.
علاوه بر موارد ذکر شده، این نوع کفپوش توانایی ایجاد یک سطح کاملا صاف و صیقلی را به شما می دهد و دقیقا به همین علت است که در بسیاری از اماکن از قبیل سالن های تولیدی مراکز صنعتی، بیمارستان ها، فرودگاه ها و ... به کار گرفته می شود.
گفتنی است که [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] از رزین اپوکسی ساخته شده و این که با هاردنر ترکیب می شود، همچنین نحوه اجرا یکسان می باشد و مقدار رنگ و رزین را با توجه به میزان ضخامت، تعیین می نمایند.
در ادامه مطلب بیشتر با نحوه اجرای کفپوش اپوکسی و همچنین با تجهیزاتی که برای اجرای آن نیاز دارید، آشنا می شوید.
کاربردهای کفپوش اپوکسی

از اصلی ترین و مهم ترین کاربردهایی که این کفپوش اپوکسی داراست می توان به این مورد اشاره کرد که کفپوش اپوکسی بههیچ وجه اجازه فرسایش به بتن نمی دهد و از آزاد شدن ذرات آن ممانعت به عمل می آورد.
از دیگر کاربردهای این نوع کفپوش می توان به مکان هایی اشاره کرد که مبحث زیبایی محیط در آن ها بسیار حائز اهمیت است ، به طور کلی اجرای کفپوش اپوکسی برای اماکن زیر پیشنهاد می شود:

  1. بیمارستان ها و اماکنی که رعایت بهداشت در آن ها امری حیاتی است.
  2. صنایع دارویی
  3. صنایع غذایی
  4. کارخانه* های صنعتی
  5. انبارها
  6. پارکینگ ها اعم از عمومی و طبقاتی
  7. فروشگاه* ها و مراکز تجاری
  8. هتل ها و سالن های همایش و اجتماعات
  9. زمین ورزشی و ورزشگاه* *ها

وسایل مورد نیاز اجرای کفپوش اپوکسی

قبل از آن که اقدام به اجرای کفپوش اپوکسی نمایید بایستی که تجهیزات و وسایل لازمه را تهیه نمایید تا قادر باشید کار کف سازی را به سرعت و به بهترین نحو ممکن در کوتاه ترین زمان به سرانجام برسانید. در ادامه مطلب تجهیزات و دستگاه هایی که برای اجرای کفپوش اپوکسی نیاز است، برای شما لیست شده است:

  1. دستگاه ساب
  2. میکسر
  3. دستگاه ایرلس
  4. غلطک حباب گیری
  5. ماله و لیسه
  6. جارو برقی صنعتی
  7. کفش میخی
  8. ماله شانه *ای
  9. ترازو

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی

به منظور اجرای کفپوش [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]، افراد بایستی به طور کلی مراحل زیر را انجام دهند.
· آماده نمودن سطح مورد نظر

با در نظر گرفتن این مورد که اجرای کفپوش اپوکسی بر روی انواع سطوح امکان پذیر است، افراد بایستی سطح زیرین را به خوبی آماده سازی نمایند. از آنجا که بهترین چسبندگی بین کفپوش اپوکسی و سطح بتنی بوجود می آید، مبنای توضیحات پیش رو اجرای کفپوش اپوکسی بر روی سطح بتن در نظر گرفته شده است.
افراد باید قبل از اجرای کفپوش اپوکسی سطح کار را به خوبی صاف کنند تا آماده اجرای کفپوش گردد. این آماده سازی با ساب زدن سطح صورت می گیرد. عملیات ساب زدن باعث بوجود آمدن خط وخش می گردد که به چسبندگی مواد به سطح بتن کمک می کند. لازم به ذکر است که بر روی آسفالت از کفپوش اپوکسی استفاده نگردد.
· پرایمر اپوکسی

در ابتدا رزین اپوکسی بدون آن که مواد افزودنی با آن ترکیب شود، بر روی سطح اعمال می گردد. در حقیقت می توان اینگونه بیان کنیم که پرایمر از رزین اپوکسی و حلال به منظور کاهش میزان غلظت استفاده می گردد.
· لایه میانی

از جمله مراحل حساسی که در اجرای کفپوش اپوکسی با آن رو به رو می شوید، این لایه می باشد. گفتنی است که لایه میانی با سیلیس مخصوص مخلوط می شود و از مقاومت سختی بالایی برخوردار است. شاید جالب باشد بدانید که پس از الماس، سیلیس سخت ترین جسم در طبیعت به حساب می آید.
· بتونه کاری

افراد بعد از اتمام کار لایه میانی، با کمک بتونه کاری سعی در رفع ترک خوردگی ظاهر کفپوش اپوکسی دارند و منافذ روی سطح آن را برطرف می نمایند.
· اعمال لایه نهایی

افراد می توانند برای اعمال لایه نهایی از وسایلی همچون غلتک، اسپری و کاردک استفاده نمایند. به کار بردن کاردک این امکان را به شما می دهد که ضخامت های مختلف را برای اجرای کفپوش اپوکسی به کار ببرید.
استفاده از غلطک نیز موجب می شود تا سطحی مثل پوست پرتقال را ارائه دهید، این نوع روش مورد استقبال مشتریانی قرار گرفته که سطح مات را ترجیح می دهند. برای ایجاد پوشش اپوکسی بر روی دیوار، استفاده از اسپری نیز باعث بالا رفتن سرعت اجرای کار، یکنواختی مناسب تر و همچنین کمتر شدن مصرف رنگ می شود.
نکات مهم در اجرای کفپوش اپوکسی


  1. از دستگاه ها و ماسک های ایمنی استفاده نمایید. همچنین شیر گاز و آب را حتما ببندید و هر گونه ماده مشتعل را از محیط کار دور نمایید.
  2. در طی اجرای کفپوش اپوکسی از تردد روی لایه های آن بپرهیزید و اجرا کنندگان طرح از کفش های مخصوص استفاده نمایند.
  3. سعی کنید در زمان اجرای کفپوش اپوکسی، دمای محیط مربوطه از 15+ پایین تر نباشد.

به خاطر داشته باشید که شرایط اجرا همواره یکسان نیست بنابراین عملیات اجرایی با توجه به شرایط محیط کار تعیین می گردد.
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]