سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

عملکرد اتصالات -طبقات نرم-سختی سازه ها درزلزله

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3

موضوع: عملکرد اتصالات -طبقات نرم-سختی سازه ها درزلزله

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    371
    پسندیده
    698
    مورد پسند: 1,136 بار در 354 پست
    میزان امتیاز
    1305

    عملکرد اتصالات -طبقات نرم-سختی سازه ها درزلزله


    با سلام:
    یکی از مهمترین مسائلی که سالهاست ذهن مهندسان سازه را در جهان بخود مشغول نموده است: تعین عملکرد دقیق رفتار سازه واجزا ء ان در تغیرمکا نهای ناشی از برش پایه در مدهای نوسانی زلزله است. اگرچه امروزه تحقیقات به نتایج بسیار خوبی رسیده انداما هنوز نهایی و کاملا دقیق نیستند(قانونمند وفرمولاسیون)-وانچه در طراحی پیش بینی می شود با انچه در عمل اتفاق می افتد مقداری فاصله دارد.چرا که تا کنون این فقط سازه های عادی وانانکه در برابر زلزله مقاوم نشده اند -نیستند که فرو ریخته اند-بسیاری از سازه ها ی مهندسی نیز علیرغم تمهیدات وکیفییت بالا -اگرچه دیرتر -نیز در صورت تداوم پریود نوسان وطولانی شدن ان یا بشدت اسیب دیده اند یا سرانجام تسلیم شده وریخته اند.البته شانس ساکنان انها بعلت فرصت بیشتر داشتن برای فرار بیشتر بوده است. به نطر من ساده ترین دلیل اینست که تمام این سازه ها بهر حال روی زمینی ساخته می شوند که در اثر زلزله شتاب گرفته و نوسان می کند.وثابت نمی ماند. وپاسخ سازه با ان یا همسو (رزونانس) می گردد ویا از ان عقب می ماند. وعلت اصلی هم وضعیت متریال و اتصالاتی است که این سازه را سرپا نگهداشته اند.

    مقادیری که با استفاده از طیف های واکنش برای شتاب وسرعت بدست می ایند وقتی میرایی سیستم کم است گاه تا چندین برابر شتاب وسرعت زمین می رسد. باتوجه به این قبیل مسائل می توان با تجربیات وبررسی زلزله های جهان عملکردها را بررسی نمود:این موارد رابصورت سئوال وجواب مطرح می کنم:
    الف :طبقه نرم پیلوت پارکینگ در زیر طبقات جایز است یانه؟
    اگرچه هنوز برخلاف تصور بسیاری از همکاران -قطعیت کافی ومستدل در باره لزوم ومقدار مجاز نرمی و یا سختی سازه در عملکرد موقع زلزله مشخص نشده است-اما نطر بنده اینست :هر دو ی اینها برای مانوور سازه در جابجایی وتغیر مکان لازم است.البته در حد مورد نیاز وکنترل شده-ومشکل همین جاست-من یادم هست در کورس زلزله دانشگاه فردوسی مشهد که از طرف
    نطام مهندسی برای پایه یک محاسبات در دهه 1380می گذراندم وانرا اخذ نمودم(ودر فرصت مقتضی یادداشتهای این دوره های ارزشمند را خواهم اورد- واگرچه در سالهای اخیر ترجیح دادم بجای محاسبات دنبال کارهای اجرایی در مشاوران باشم که کمبود کادر اجرا وتراکم کادر دفتری داشتند-و تصمیم درستی هم از نطر درامد بود) -این بحث توسط استادان ما(که اکنون در دانشگاه صنعتی شریف تدریس می کنند) -بطور کامل بجایی نرسید-چراکه:سازه در جابجایی زلزله:هم به نرمی نیاز دارد هم به سختی-والبته وجود یکی به تنهایی نه کافی است نه سودمند-سازه سخت تنها ویا نرم با انعطاف زیاد هردو مردودند. در تصاویر زیر ما :ریزش طبقات بالا را که در مقایسه با پیلوت همکف (پارکینگ) سختی بیشتری دارنددر زلزله :1944 با بزرگی 6.7 در نورت ریچ کایفرنیا در بیمارستان اولیویا با طبقه نرم کامل پیلوت می بینیم.در حالی که طبقات بالا سالم مانده اند. ودر تصویر دوم شکست ناشی از طبقه نرم در زلزله ترکیه و انهدام
    طبقات نرم پیلوت در زلزله بم کرمان مشاهده می گردند. در پاسخ به سئوال بالا :اگر نیاز به پیلوت پارکینگ است(70 در صد ساختمانهای ایران براساس قوانین شهرداری) بایستی حداقل نرمی زیاد را تعدیل کرد:با پر کردن دیوارهای مقاوم ومسلح بین ستونهای پیلوت ومهار وبادبند تا جایی که امکان دارد -حداقل مقاومت طبقات نرم باید 80% مقاومت طبقات بالا باشد-کار ساده ای نیست-در برخی موارد حداقل اتصالات پیلوتی :صلب اجرا شوند.(با در صد بالا) -ونصب ایزولاتور در چند نقطه.
    بنابراین من براساس مطالعات نتایج بدست امده از کارهای محققان وصاحب نطران دانشگاههای جهان وبخصوص استادان نامی کشور خودمان -ودوران تحصیل وکاری دهه:60 تا80 این جانب :دکتر حسن مقدم-دکتر حجت الله عادلی-دکتر مجید صادق اذر-دکتر رضا رازانی-دکتر طاحونی-دکتر اخوان لیل ابادی -مرحوم دکتر قالیبافیان.-مهندس علی اکبر معین فر-..ایین نامه های معتبر باین نتیجه رسیدم که:اگرچه نرمی وانعطاف پذیری سازه در جابجایی وتغیر مکان در پریود شتاب زلزله -در حد زیاد مطلوب نیست ونقطه ضعف بزرگ سازه خواهد بود اما -تا حدی وبه مقدار کنترل شده-لازم وضروری است.این در مورد سختی سازه هم صادق است-سختی زیاد هم مطلوب نیست وانهم حدی دارد.
    در نهایت : مقاومت مطلوب سازه در برابر برش پایه در مدهای نوسان=(سختی +نرمی)متعادل وکنترل شده. البته این نطر شخصی است که به ان معتقدم وشما در رد یا پذیرش مختارید.
    در تصویر زیر وضعیت عملکرد نرمی زیاد (در مقابل سختی قابل توجه طبقات بالاتر) وتخریب طبقات بالاتر بصورت ریزش بصورت سالم روی طبقه خرد شده نرم پیلوت دیده می شوند.

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]



    ب-وضعیت اتصالات :صلب ومفصلی: توصییه ها:
    1-در سازههای فلزی که بدون مهار بند ی می باشند اتصالات بصورت گیر دار برای انتقال نیروها طرح شوند.
    2-در اسکلتهای مهار بندی شده یا با دیوار برشی که بعنوان تیر ستون اجراء می شوند.اتصالات مفصلی چنان طرح شوند که بتوانند نیروهای موجود را انتقال داده ودوران زاویه محاسبه شده را انجام دهند.در اشکال ملاحطه می شوند:نبشی بالا وپایینودونبشی تودلی. اینگونه سازه ها با این اتصالات معمول در بسیاری ساختمانهای مسکونی متداول 4 یا 5 طبقه که اغلب شاهد ساخت وساز ان از طرف شهر وندان هستیم بایستی بطور کلی مهار بندی شده وکل نیروهای زلزله را مهاربندی انتقال دهد.برای تامین سختی مورد نیازوافزایش ضریب اطمینان در صدی از نیروهای افقی به قاب تیر و ستون داده شده واتصالات بادر نطر گرفتن لنگرهای ناشی از این نیروها طراحی می گردند.
    در نقاط اتصالات کلی وعمده(پلها به ستون): بوسیله سخت کننده ها تقویت می شوند.
    3-در اسکلت بتن:کلافها در تیرها در نزدیکی اتصالات تقویت می شوند.
    4-خامتها در ستونها در محل اتصال افزایش یابند.
    5-over lap ها حداقل 40 تا 50 برابر قطر میله گردهای اصلی رعایت شوند در محل انتطار واتصال ستونهای طبقات.
    6- اتصال توام پیچ وجوش (مورد سئوال یکی ازهمکاران ) دیده می شود. CONXL
    ج-توصییه کلی:
    از انچه که بطور خیلی خلاصه اشاره شد: جمع بندی زیر را داریم:
    1-سختی ساختمان در کل ارتفاع حتی المقدوریکسان انتخاب گردد. در واقع از همین تغیر زیاد ومتضاد- سختی های نرم وضعیف پیلوت و سخت وقوی طبقات بالاتر-حتی المقدور جلو گیری شود.طبقه نرم پیلوتی مانند پاندول عمل می کند.واثر زلزله بر روی این طبقه شدیدتر از طبقات دیگر بوده و ساختمان در معرض خطر بیشتری قرار دارد.این گونه سازه ها در ایران فراوان اجرا شده ودارد می شود-پس نیاز به دقت وحساسیت بیشتری دارد.
    2-دهانه هایی که مزاحم پارکینگ اتومبیل ها نیستند تماما مهاربندی شوند-ویا با دیوار برشی مسلح گردند-تا هرچه بیشتر -از نرمی کاسته شود.
    3-سعی کنیم تغیرشکلها وتغیر مکانها زیاد نباشند. بیاد داشته باشیم مطالعات اخیر ومدلسازی های ازمایشگاهی بر میزهای لرزان نشان داده اند:
    سازه ها با اتصالات مفصلیانعطاف پذیرتر بوده ونیروی کمتری از زلزله را جذب می کنند ولی در عوض تغیرشکل انها بیشتر می باشد.
    سازه ها با اتصالات گیردار سخت تر ونیروی بیشتری از زلزله را حذب می کنند.
    بنابراین هنر یک مهندس با تجربه : طراحی سازه به نحوی است که از ترکیب هردو موقعیت :صلبیت وانفصال بطور کنترل شده و اجازه مانوور سازه در تغیرمکان و تغیر شکلها را تا حد معین ومحدود شده ای بدهد. برای این حدود به نتایجی رسیده ام که در موقع مقتضی بحث خواهد شد.

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]


    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]


    8 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: admin,Ar Sa,boushehromran,engineer7,mehrdad52,navid.mojabi,sara.Architect,فاطمه امیری

  2. Top | #2


    تاریخ عضویت
    دی -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    مدیر بخش معماری
    محل سکونت
    بوکـــان
    رشته تحصيلي
    معماری
    نوشته ها
    661
    پسندیده
    701
    مورد پسند: 995 بار در 499 پست
    میزان امتیاز
    1497
    با سلام به اقای مهندس ترکاشون.
    در اکثر پروژه ها یا عملیات ساختمونی، میبینم اکثراً با هزینه ها یا اقتصاد عملیات برخورد دارن! مثلا میگن با اجرای سازه بتنی هزینه ها کم میگیره و ساختمون محکم تر! اما به عقیده ی خودم اینکار واقعا اشتباهه! به چه دلایلی؟! من در اکثر پروژه ها یکمی عصبی و ناراحت میشم، چون برخی مهندسا و پیمانکاران شهرمون با وجدان وارد عملیات نمیشن! در پروژه ای سازه بتنی بعنوان یه فرد معمولی ( جدا از نشان دهنده کارت بازدید ) به پروژه ای سر زده بودم که مهندس اومده بود در طبقه اول تا سوم از میلگرد فی 18 استفاده کرد و از سوم تا ششم طبقه از میلگرد 22 استفاده میکرد، منم همچنان بعنوان فرد ناشناخته رفتم سراغ پیمانکار( یعنی صاحب امتیاز یا همون صاحب آپارتمون ) و گفتم جناب کارتون خیلی اشتباهه، شما در افق 7 تا ستون و عمود 8 تا ستون استفاده کردی، شما میتونی با وجود این همه ستون نمرات میلگرد رو تغییر بدی! این کار باعث میشه ضرر 30 تا 55 میلیون تومان به شما برسونه، ایشون در جواب بمن گفت» شما هیچ کاره ای نیستی پس حرف نزن،مهندس بلده! منم سرمو انداختم پایین و تقریبا 5 ماه بعد بازم رفتم و کارت رو نشون صاحب اپارتمون دادم تا اجازه بازدید از مراحل رو به من بده، وقتی این کارتو دید تعجبی عجیبی کرد؛ گفت جوون جان اخه چرا خودتو معرفی نکردی، به همین حرفت رسیدم،من حدود 68 میلیون تومان ضرر اقتصادی دیدم! در نتیجه این سازه بتنی، برای ما اقتصادی مناسب است ولی بشرطی درست پیش رود!

    اما در پروژه های سازه های فلزی، من هروقت میرم یجوری احساس خوشحالی میکنم! چون همه تیرها بطور منظم نشون داده شده که کدوم ipe در کجای سقف و دیوار قرار بگیره! حالا شما ببین این اتصالات چه عملکردایی عجیبی دارن! چقدر عمرانانه درنظر گرفته شده!! هم در برابر زلزله مقاومت بیشتری رو داره و هم در برابر لرزه های رفت و امد انسانه مقاومت داره.

    ممنون اقای مهندس. خیلی بحثتون جالب بود.
    6 کاربر مقابل پست Ar Sa عزیز را پسندیده اند: admin,boushehromran,engineer7,mehrdad52,SIAMAK-TORKASHVAN7,فاطمه امیری



    خـــدا صـــدامــو میـــشنوی؟ ... بـــاور کـــن بـُــــریـــدم... بُــــریدم از آدمـــهای ایــــن زمیــــنت خـــــدا...

    خســـته نیـــستم امــــا خســــته م کــــردن...

  3. Top | #3


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    371
    پسندیده
    698
    مورد پسند: 1,136 بار در 354 پست
    میزان امتیاز
    1305
    اقای مهندس سعید:Ar.sa:
    با سلام -اول از شما تشکردارم که وقت گذاشتید وبه مطلب دقت کردید ومطالعه نمودید .ونظر خود را گفتید-چیزی که متاسفانه من در این سایت خودمان برخلاف دیگر سایتها از دیگر اعضاءبسیار کم می بینم!.
    دوم اینکه:اگر چه این حرف که پروژه باید اقتصادی باشد به معنای واقعی ورعایت اصول علمی حرف کاملا درستی است .ولی متاسفانه در کشور ما بیشتر مردمی که برای خود خانه می سازند(البته نه همه) وافرادی که صلاحیت معماری وسازه ندارند واز مشاغل دیگر وارد این ساخت وسازها شده اند این مورد مهم ودرست علمی را عمدا تفسیر برای غلط می کنند-یعنی بحرف مهندسین ذیصلاح وبا وجدان کاری ودرست گوش نمی دهند واغلب برای خود کم وزیاد می کنند.!.البته برای من بسیار عجیب است این مشاهده شما که حتی یک فرد غیر مهندس هم می داند در طبقه همکف واول یک اسکلت فلزی وقتی فرض ستون دوبل 16 مرکب است در طبقه سوم وچهارم که بارمحوری کمتر می شود روی ان دوبل 18!! سوار نمی کنند. چرا حتی صاحب کار متوجه نشده است.؟!. در هر حال د ر هردو تیپ سازه می توان اقتصادی عمل کرد بر اساس محاسبات وموازین علمی.اسکلت فلزی -را درست گفتید-این حسن را دارد که به کندی اسکلت بتن پیش نمی رود ودر ثانی میله گردها وبخشهایی از کار بعلت دفن دربتن از دید مخفی نمی مانند.-وسرعت کار زیاد وامکان ترمیم واصلاح بیشتر است.
    بهمین علت در کشورهای پیشرفته مثل اروپا وامریکا وکره ومالزی وتایوان وسنگاپور از سازه های فلزی برخلاف ایران -بجای جوش!-انهم اغلب ناقص و پوک پوسته زغالی!-از اتصالات مطمئن پیچ وپرچ (با استاندارهای نوین وبازرسی مراحع مسئول) استفاده می کنند.اغلب قطعات در کارخانه های مجاز ساخته وتست می شوند وبعد با تاور کرین های غول اسا در محل نصب واستادکاران با بستن پیچها مونتاژ می کنند.همه چیز عیان وقابل کنترل. ودر نهایت عمر پیچها مشخص وکارخانه مسئول تعهد دارد هر 50 سال پیچها را تعویض کند(اغلب این اتصالات در سقف های کاذب توسط ارشیتکت فضا سازی می شوند برای چنین مواردی.). ومخلص کلام:در کشور ما مسائل فنی وایمنی سازه هاو زیبایی نما سازی های معماری متناسب با فضای منطقه شهری- متاسفانه اغلب توسط افراد بدون صلاحیت فنی (سازه ومعماری) فدای طرفه جویی های کاملا اشتباه وبی مورد "باصطلاح:اقتصادی!" می گردد.



    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    ویرایش توسط SIAMAK-TORKASHVAN7 : ۰۸ ۰۴ -۱۳۹۴ در ساعت 17:43
    6 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: admin,Ar Sa,boushehromran,engineer7,mehrdad52,فاطمه امیری

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 08:21 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو