نکات طلایی در انتخاب رشته

داوطلبان، وقتی مرحله آزمون سراسری را پشت سر گذاشتند می توانند خود را برای مرحله بعدی آماده نمایند. حتما می پرسید این مرحله چیست؟ این مرحله که یکی از مراحل بسیار مهم و حساس کنکور است ، مساله انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد. داوطلبان با انتخاب های خود، مسیر زندگی اش را تعیین می کنند و سرنوشت خود را رقم می زنند. بنابراین، انتخاب رشته تحصیلی را می توان یکی از مهم ترین انتخاب های هر فرد پس از پایان تحصیلات دوره متوسطه بر شمرد که به نوعی زندگی آینده او را ترسیم می کند.بنابراین سعی کنید در مرحله انتخاب رشته تمامی موارد تاثیرگذار در انتخاب رشته را مورد بررسی قرار دهید. ضمن اینکه توجه داشته باشید که با توجه به اینکه سازمان سنجش با استانی، ناحیه ایی، قطبی و کشوری کردن تمامی رشته های تحصیلی شانس قبولی داوطلبان را به نوعی بالا برده است می توانید انتخاب ها را با توجه به موارد ذکر شده بر اساس علاقه و ترجیحات خود در اولویت قرار دهید.ما سعی داریم در این مقاله برای راهنمایی شما داوطلبان عزیز در زمینه،مشاوره انتخاب رشته کنکور ، مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد توضیحاتی ارائه دهیم که پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را با دقت مطالعه فرمایید.
نحوه انجام انتخاب رشته کنکور سراسری

داوطلبان پس از اعلام نتایج کنکور سراسری 97 و دریافت کارنامه خود ابتدا به دنبال درصد های کسب شده در هر درس و نمرات تراز و رتبه خود می باشند. و سؤالات زیادی ذهن داوطلب را به خود مشغول می کند. تعیین رشته را باید به دو دلیل انجام دهید: 1-برای ورود به آموزش عالی باید رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید؛ در غیر این صورت نمی توانید وارد دانشگاه شوید. در واقع سازمان سنجش برای شما تعیین رشته نمی کند، بلکه شما خود تان باید این کار را انجام دهید. 2- با انتخاب رشته هدف خود را از تعیین رشته مشخص می کنید. داوطلبان اهداف مختلفی برای تعیین انتخاب رشته دارند. بعضی صرفا می خواهند وارد دوره آموزش عالی شوند و فرقی زیادی بین رشته ها برای آن ها وجود ندارد. این افراد اگر چه به بعضی از رشته ها گرایش بیشتری دارند، ولی رشته های دیگر برایشان مناسب است.داوطلبان در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری 97 امکان انتخاب 150 کد رشته محل راخواهند داشت. از عوامل مهم در انتخاب رشته کنکور سراسریدر نظر گرفتن میزان علاقه شما داوطلبان به رشته محل ها و همچنین آینده شغلی آن می باشد
عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته در کنکور سراسری یکی از مراحل حساس و سرنوشت ساز برای داوطلبان پس از برگزاری آزمون سراسری می باشد که باید با دقت کامل و براساس علاقه شخصی خود انجام بگیرد. داوطلبان سعی کنید بر اساس چهار الگو : 1-اولویت دادن به رشته٬ 2-اولویت دادن به محل تحصیل٬ 3-اولویت دادن به رشته محل و 4-اولویت بر اساس شانس قبولی انتخاب رشته کنید. در گام اول داوطلبان باید چند رشته مورد علاقه خود را اولویت* بندی کرده و به شانس قبولی توجه نکنند و لیست رشته* های خود را تهیه کنند.گام دوم انتخاب دوره* تحصیلی است که داوطلب بر اساس کارنامه نگاه می* کند که برای کدام دوره مجاز شده است. برای آگاهی در زمینه انتخاب رشته کنکور انسانی 97 بر روی لینک کلیک کنید. گام سوم نیز انتخاب و اولویت بندی محل تحصیل یعنی شهر و دانشگاه است که داوطلب پس از انتخاب رشته*ها و دوره*ها٬ نام شهرها را روبروی آن*ها می*نویسد. در گام چهارم بر اساس شانس قبولی این انتخاب*ها را اولویت بندی می*کند داوطلب می*تواند برای اطلاع از شانس قبولی خود در هر کدام از گزینه* ها به کارنامه* های قبولی* های سال* های گذشته نگاه کند و با توجه به زیرگروه* ها تشخیص دهد که آیا رتبه کسب شده خود به زیرگروه آن فرد نزدیک است یا خیر. اشتباه در انتخاب رشته یکی از دغدغه های افراد می باشد که باید در هنگام اولویت بندی دقت لازم را داشته باشند زیرا انتخاب رشته یک مرحله حساس می باشد و با یک اشتباه ممکن است سرنوشت و آینده شما تغییر کند. برای اطلاع از انتخاب رشته کنکور ریاضی 97 ،انتخاب رشته ی کنکور تجربی 97 بر روی لینک دلخواه کلیک کنید.
آنچه که در خصوص انتخاب رشته کارشناسی ارشد باید بدانید

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد با توجه به ادغام کنکور کارشناسی ارشد سراسری و آزاد 97 تاریخ نتایج اولیه در نیمه دوم خرداد ماه اعلام خواهد شد. اما باید داوطلبان توجه داشته باشند که ثبت نام و زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد آزاد و سراسری 97 به صورت همزمان خواهد بود. اما مراحل انتخاب رشته کارشناسی ارشد هر کدام به صورت جداگانه برگزار خواهد شد . زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری 97 و انتخاب رشته کارشناسی ارشد آزاد 97 در نیمه دوم مرداد ماه خواهد بود.یک مزیت عالی ادغام برای داوطلبان این می باشد که انتخاب رشته بعد از مرحله اعلام نتایج بوده و داوطلبان می توانند با آگاهی کامل از نتیجه ای که کسب کرده اند اقدام به انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97 کنند.یک نکته قابل توجه این است که شانس خود را در انتخاب رشته های شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و نیمه حضوری امتحان کنید زیرا در صورت عدم ثبت نام و ادامه تحصیل در سال آینده از شرکت در کنکور سراسری محروم نخواهید ماند.در صورت هرگونه سوال در مورد شناسه انتخاب رشته دانشگاه آزاد با مشاوران مرکز ایران مشاوره تماس بگیرید.
مشاوره انتخاب رشته دکتری

یکی از مهم ترین تفاوت هایی که در سال 97 نسبت به سال های قبل ایجاد شده است ادغام ثبت نام آزمون دکتری سراسری و آزاد 97 است به این مفهوم که دانشگاه آزاد کنکور جداگانه آزمون برگزار نمی کند و یک آزمون یکپارچه برگزار می شود که برای سنجش دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد مورد ارزیابی قرار میگیرد و تنها فرآیند انتخاب رشته دکتری سراسری 97 ، انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 97 متفاوت است که معمولا بعد از اعلام نتایج آزمون دکتری اعلام خواهد شد. جهت انتخاب رشته کنکور دکتری تنها لازم است که در سر جلسه آزمون حضور فیزیکی داشته و برای شما کارت ورود به جلسه صادر شده باشد به این ترتیب شما شرایط انتخاب رشته را احراز می نمایید،اما سازمان سنجش در کارنامه داوطلبان تفاوتی بین دوره های موجود برای انتخاب رشته قائل شده است بدین مفهوم که چنانچه داوطلب نمره قابل قبولی کسب نموده باشد در دوره های روزانه مجاز شده است و داوطلبان با نمره پایین تر در دوره روزانه مجاز به انتخاب رشته نمی باشد در نتیجه تمامی شرکت کنندگان در آزمون دکتری ۹۶ در تمامی دوره های شبانه، پردیس خودگردان،غیرانتفاعی و مجازی مجاز به انتخاب رشته دکتری هستند وتنها تفاوت برای رتبه های برتر جهت دوره روزانه است.