چرم چگونه ساخته می شود؟

چرم به گونه ای از پوست حیوانات ساخته می شود که؛ به یک ماده نرم، با دوام و انعطاف پذیر تبدیل می شود. اما پوست حیوان نیز مانند گوشت آن، ماده ای فسادپذیر و از بین رفتنی است! پس چگونه به یک محصول با دوام و ثابت تبدیل می شود؟ این امر توسط فرایند دباغی پوست صورت می گیرد. در نتیجه موادی که چرم از آنها به دست می آید، پوست است.

مراحل ساخت چرم را به ترتیب می توانیم به صورت زیر بیان کنیم:
پوست را در حوضچه های مخصوص شستوشو قرار می دهند که دارای گیره هایی جهت جابجایی پوست می باشد. در این مرحله پوست را با نمک در حوضچه قرار داده و عبور آب سرد از روی آن در قصمت بعد؛ باعث آبدار شدن مجدد پوست و کاش غلظت نمک بین آن می شود. در این هنگام تنها نمک نیست که در آب حل شده و خارج می شود! بلکه پروتئین های موجود در آن نیز حل شده و از طریق عبور آب، خارج می شوند. این عمل هر چه دقیق تر انجام شود؛ کیفیت چرم بیشتر می شود.

روند خیساندن دو روز کامل یعنی 48 ساعت زمان نیاز دارد و در پایان شست و شو، خون و آلودگی از پوست خارج می شود و آماده دباغی می شود.
در مرحله بعد، اهک نقش خود را ایفا خواهد کرد! فرایند آهک دهی؛ باعث از بین رفتن پروتئین های زائد، مولوکول های کراتینی و سست کردن ریشه مو می شود. مرحله آهک دهی علاوه بر فعالیت هایی که ذکر شد؛ باعث سهولت انجام مراحل دیگر ساخت چرم می شود. مراحل پایانی ساخت چرم به صورت؛ لش زدایی(حذف بافت های اضافی)، موگیری(در طول تقریبا 20 ساعت با محلولی از جمله آهک و سولفیدسدیم)، آهک گیری و آنزیم دهی(حذف آهک اضافی و پایین آوردن PH پوست و حذف کامل مواد زائد). البته برای انجام این فعالیتها بهتر است حداقل برای یک یا دو بار با کسی که تجربه انجام فرایند چرم سازی را دارد، ان کار را انجام دهید.

چرم ساخته شده که از انواع مختلفی می باشد؛ در ساخت محصولات مختلفی مانند؛ کیف، کفش، کمربند و ... مورد استفاده قرار می گیرد، که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.
انواع چرم

چرم را بر اساس منبع و روش تولید آن بر چند مورد زیر تقسیم می کنند. چرم هاس سبک

چرم هایی که از پوست بز، بزغاله، بره و گوسفند ساخته می شوند، چرم هاس سبک هستند. همانطور که از اسم آنها پیداست، این نوع چرم سبکچرم هاس سبک
چرم هایی که از پوست بز، بزغاله، بره و گوسفند ساخته می شوند، چرم هاس سبک هستند. همانطور که از اسم آنها پیداست، این نوع چرم راحت و سبک است و بیشتر نیز برای لباس، کلاه و دستکش استفاده می شود. مشکلی که این چرم های در مقابل انواع دیگر آن دارند، مقاومت کمتر آنهاست! چرا که در مقابل ساییدگی و خراشیدگی، زودتر از بقیه انواع چرم، آسیب می بینند.
چرم متعادل

این یک چرم محبوب و خاص است و از پوست موجوداتی مثل شترمرغ و کروکدیل ساخته می شود. این چرم نسبت به بقیه انواع چرم؛
قیمت بالاتری دارد
به راحتی به دست نمی آید
کیفیت و ظاهری بسیار خوب دارد
به همین دلیل از این چرم در ساخت کیف و کلاه های لوکس استفاده می شود.
سومین نوع چرم، چرم سنگین است

بهتعرین، با کیفیت ترین و با دوام ترین چرم، چرم نگین یا درجه یک است. این چرم از پوست حیواناتی مانند شتر، گوساله یا گاو ساخته می شود. دلیل محبوبیت بیشتر این نوع چرم، این است که هر چه زمان بگزرد، کیفیت آن بالاتر می رود و زیبایی خود را حفظ می کند. کیف و کفش از لوازمی هستند که بیشتر در معرض خراشیدگی و آسیب هستند؛ به همین دلیل بیشتر از این نوع چرم ساخته شده اند. از این چرم ها به دلیل استحکام آنها در برخی [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] و کوله های مسافرتی نیز استفاده می شود.
چرم های مصنوعی

سه مورد فوق، که مشاهده کردید؛ در گروه چرم های طبیعی قرار دارند، چرم های مصنوعی را نیز با کمی تغییر در چرم های طبیعی و اضافه کردن برخی مواد به آن، ایجاد کرده اند. زیر مجموعه چرم های مصنوعی را می توانیم در موارد زیر دسته بندی کنیم:

  • چرم ورنی (با اضافه کردن لعاب لاکی به سطح چرم سنگین که باعث براق شدن آن می شود)
  • چرم الگانت (از مرغوب ترین ها ومقاوم ترین ها با سطحی زیبا و کمی براق)
  • برشاو (نوعی چرم ورنی برای لباس های رسمی)
  • چرم جیر(از پایینترین سطح پوست، دارای سطحی نرم اما مقاومت کمتر)

محصولاتی که از چرم ساخته می شوند

در دنیای امروزی، استفاده از پوشاک و لباس های چرمی خیلی بیشتر از آن چیزی است که تسور می کنید. از کفش های بیسار شیک چرمی گرفته تا لباس ها، دست بند، دسته ی ساعت، کلاه، کیف، چمدان، دست کش، ست هدیه و کمربند های چرمی. زیبای و مقاومت بالای این ماده شگفت انگیز ساخته شده از پوست، باعث انقلاب بزرگی در در لوازم و پوشاک مصرفی مردم شده است. تنوع کالاهای چرمی بسیار گسترده است اما چند نوع محبوب آنها را برای شما به نمایش می گزاریم. کمربند

[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] از محصولات پر استفتده صنعت چرم می باشد. ساخت آنها در صورت وجود چرم هزینه ی زیادی ندارد و می توان آنواع آن را از انواع چرم ساخت. اما دلیل محبوبیت زیاد کمربند چرم چیست؟ آیا کمربند های دیگر نمی توانند به اندازه کمربند چرم، مطلوبیت ایجاد کنند؟
جنس چرم در ساخت این محصول باعث محبوبیت آن شده؛ می توان دلایل زیر را از برتی آن نسبت به بقیه کمربند ها دانست:
  • نرمی و انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت بالا
  • دوام و زیبایی بالا
  • عبور هوا از چرم و خنکی آن
  • توان تحمل آن در مدت زمان بیشتر
  • قابلیت واکس و تازه سازی آن

ست چند تیکه چرمی، برای هدیه

ست هدیه چرم نیز یکی از کادو های محبوب برای اقایان می باشد. از چرم در ساخت کیف، جا کلیدی و کمربند و... (که معمولا سه تا پنج تکه لوازم دارد)، استفاده می کنند. تجربه ثابت کرده که آقایان معمولا علاقه خاصی به چرم دارند و این نوع محصولات می تواند در روز های خاص، خوشحالی همسر، برادر، پدر و دوستانتان را تضمین کند. البته می توان لوازم چرمی زیبایی را نیز به خانم ها هدیه داد و فقط مخصوص آقایان نمی باشد.

به نظر می رسد، خرید ست هدیه از جنس چرم؛ به یکی از رایج ترین و محبوب ترین کادو های مورد علاقه برای آقایان تبدیل شده است. می توان از این ست زیبای لوازم چرم، برای هدیه دادن به نامزد، همسر، برادر، پدر، آشنایان و معلم خود در روز های خاص ( مانند تولد، روز مرد و دیگر روز هایی که برای ملت و بخصوص زوجین خاص هستند)، استفاده کنید. حداقل برای یک بار هم که شده از این ست چرم جهت داد ن هدیه استفاده کنید تا تاثیر آن را با چشمان خود ببینید! چرا که چرم از لوازم مورد علاقه همه ی آقایان می باشد.
از دیگر ویژگی هایی که باعث ترغیب افراد به خریدن ست چرم می شود، ماندگای آن و همچنین لوکس و لاکچری بودن ظاهر آن می باشد که باعث محبوبیت هر چه بیشتر ست هدیه شده است.

البته تفاوت دیگری که در انواع [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] وجود دارد؛ جنس چرم بکار رفته در محصولات است که در انواع چرم گاوی بوفالو، چرم کلاسیک، چرم صنعتی و چرم بوفالو اورجینال، می باشد. شما می توانید برای مشاهده انواع ست های چرم؛ روی ست هدیه چرم کلیک کنید.
کیف پول

کیف پول از وسایل ضروری برای اغلب اقایان است و به دلیل استفاده همیشگی، آسیب دیدگی کیف !! باعث ناراحتی زیاد آقایان می شود و همچنین زیبایی این ابزار که همیشه همراه آقایان است؛ قطعا مسئله مهم دیگر می باشد. به همین دلیل ایده استفاده از چرم در ساخت کیف پول؛ یک ایده موفق بود و [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] امروزه، در همه جا، با مرغوبیت و طرح های مختلف، پیدا می شود و مشکل آقایان را هم در رابطه با مقاومت آن و هم در رابطه با زیبایی کیف، حل کرده است. تقریبا به گونه ای شده است که اغلب اقایان کیف پول خود را فقط از جنس چرم انتخاب می کنند.



البته محصولات زیاد دیگری هستند که از چرم ساخته شده اند مانند، کاپشن، کفش و ... اما محصولات فوق از عمده محصولاتی چرمی هستند که فروش فوق العاده ایی دارند. امید واریم این مطلب برای شما مفید بوده و بتوانید کالای چرمی مورد نظر خود را از فروشگاه کیف و چمدان [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] خریداری فرمایید.

منبع: کیف بگ