گروهی از محققان در آمریکا بر روی حسگرهای جدیدی کار می کنند که می توانند هشدارهای اولیه درخصوص نواقص و خطرات بالقوه تهدید کننده پل های بزرگراهی بر فراز رودخانه ها را اعلام کنند.
این حسگرهای جدید در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس و با همکاری محققانی از دانشگاه کالیفرنیا در سان دیاگو ارایه می شود و می تواند از این پس و البته پیش از بروز حوادثی نظیر حادثه ریزش مرگبار پل بر فراز رودخانه می.سی.سی.پی به کار گرفته شود.
چاک فار، از مهندسان شهری این آزمایشگاه گفت: برنامه اصلی ما این است که آرایه های حسگری را در سازه هایی نظیر پل ها قرار دهیم تا در ادامه تغییرات شکل گرفته در سیگنال های خروجی از آنها را مورد بررسی قرار دهیم. این سیگنالها می توانند حامل پیام های روشنی درخصوص نواقص و آسیب های وارد آمده بر پل و سازه های مشابه باشد.
بر اساس گزارش رادیو صدای استرالیا، حادثه ریزش پل در یکی از پل های روگذر و پرتردد رودخانه بزرگ می سی سی پی (پل 35 غربی) در مینسوتای آمریکا به وقوع پیوست و طی آن بزرگراه ساخته شده بر روی آن کاملا تخریب شد. عمق فاجعه زمانی بیشتر شد که دهها خودروی سبک و سنگین از جمله یک اتوبوس مدرسه مملو از دانش آموز که حدودا بالغ بر 100 دستگاه بودند در حال تردد بر روی آن بودند. اما این حادثه نه به دلیل تحرکات تروریستی (بر اساس تایید مقامات آمریکایی) و نه بدی آب و هوا و جاری شدن سیل روی داد.